Jump to content

Yamaha 4-takt 80 hesters påhengsmotor kjøling

Steff1

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Yamaha 4-takt 80 hesters påhengsmotor i tillegg til ekstremt lite påhengsmotorkompetanse :-)

Spørsmålet mitt er:

Hvordan kjøles en slik motor ? Trekkes det inn saltvann som så spyttes ut igjen ?

Trenger jeg gjøre noe spesielt ang. dette i forhold til vinterkonservering ?

Mvh

Steffen Fiksdal

Den kjøles med saltvann, ja. Det er også en kobling der du kan koble til ferksvann for å spyle gjennom den når den tas opp.

Har du instruksjonsboka til motoren forresten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

..Hvordan kjøles en slik motor ? Trekkes det inn saltvann som så spyttes ut igjen ?

Ja; En impellerpumpe (sitter innvendig i drevet, drives av motorakslingen der) pumper sjøvann inn; Dette kjøler motoren. En kontrollstråle kommer ut på undersiden (litt bak) på motoren og den forteller deg at pumpen fungerer. Hvis denne strålen uteblir, må du stoppe motoren og sjekke hva som er galt.

(Noen ganger tettes kontrollstrålen av salt el.l. og da kan de være lurt å bruke f.eks. en binders eller annen tynn streng til "å stake opp" dette utløpet. Hjelper ikke DET, KAN det være noe galt med selve impelleren. har du ikke peiling, overlat dette til noen som KAN.)

...Trenger jeg gjøre noe spesielt ang. dette i forhold til vinterkonservering ?

Ja. Noen motorer har vanntilkobling via en nippel el.l. nede på gearhuset. Sjøl bruker jeg "tønnemetoden": Etter at båten er tatt på land, tiltes motoren ned i ei tønne med ferskvann og startes, varmkjøres (uten at gearet er innkoblet) og deretter stoppes. Pass på at det er nok vann i tønna og at kontrollstrålen er tilstede.

Når båten settes bort for vinteren, må motoren tiltes NED slik at alt vann renner ut for å unngå frostsprenging.

Sikkert andre her som har utfyllende råd.

Lykke til

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.