Jump to content

"restaurering" av johnson. Få av undervannshus??


henning_dt85

Recommended Posts

Jeg driver å restaurerer en 1960 johnson 10hk. Jeg har kjøpt inn en termostat og en impeller. For å montere impelleren må man ta av undervannshuset. Jeg har ikke prøvd det før men har en reperasjonmanual der det står at det er lett (bare å dra av). Har motoren stående på skolen der jeg snakket med en lærer om det, og han sa at man måtte varme opp med sveis og slå med hammer for å få det av, noe han gjorde med sin litt nyere Mercury 20hk. Hva er riktig?? duger biltemas pakningssilikon som pakning i skjegget/undervannshus? Noen steder i Norge man kan kjøpe UNCskruer/muttere (tommegjenge)

 

Forresten, ser dere på dette som "restaurering/tune-up"?: lakkere innvendig ( biltema motorlakk, nesten alt har flasset av på topplokk og startapparat),utvendig (biltema påhengsmotorlakk, den er veldig stygg nå) , bytte bensinslanger (de var litt råtne med masse sprekker og harde som stein), ny plugghette (1manglet), montere filter (det er en sånn glassboble under forgasseren der det skal være et filter,men det mangler), renset forgasser, sveise styrearmfestet (den har knekt av slik at den bare henger i bensinslangen) skiftet snor i startapparat

(og har et originalt johnson snorhåndtak liggende på hytta, men mangler foringen rundt, og uten lyddemper på luftinntaket høres nok det artig ut;-).

Skal ikke skifte stifter og kondensatorer fordi tenningen er ganske bra, skifter heller ikke toppakning fordi den ikke lenger er å få tak :-(  

Vet det er litt billig med Biltema men påhengsmotorlakken er veldig god, og dette vil koste meg ca 800,- noe mer jeg bør gjøre??

Link to post
Share on other sites

For å  demontere undervannshuset skal det kun være å løsne 4-6 bolter som holder dette fast til stammen.  De fleste Johnson/Evinrude motorer fra den tiden hadde en liten oval luke i stammen som var festet med to skruer.  Åpner man denne luken kommer man til en skjøt for girakselen.  Når denne er løsnet skal det i teorien bare være å ta ned gearhuset......

Om denne luken ikke finnes, skal giraxel-skjøten bli tilgjengelig i sprekken mellom gearhus og stamme.  Ikke så vanskelig men litt tuklete å forklare.

 

Johnson/Evinrude er nok blant de bedre når det gjelder å løsne ting på gamle motorer.  Mercury var beryktet for å ruste fast mellom drivaxel og veiv, inntil de fikk rustfrie drivaxler engang på slutten av 70-tallet. (Japanske motorer kan være problematiske)

 

Om du skulle være i beit for ett par tomme-skruer kan jeg sikkert hjelpe deg med det.

Send en IM.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...