Tine IV Startet 12.September.2007 Del på Facebook Startet 12.September.2007 Sikkert lett match når du kan det , men nå er jeg på kanten til å gi opp her . Montert en Webasto 5 kw , og alt har gått lett alt for lett tydeligvis . Den skal ha 90 mm rør og det har den fått , men når jeg setter på røret til frisklufta så er det stopp .Får feilmelding om overhetting , så da lurer jeg på følgende . Har en sving på røret nesten med en gang etter varmeren , er det nok til at den ikke funker ? Den fungerer nemelig uten friskluft slangen på , så nå begynner jeg å lure . Kan se ut på tengninga at røret skal være rett ut fra varmer , minimum 45 cm før du svinger slangen. Men ikke den flottaste tegninga så , noen som har forslag her ? Er altid noe krøll når noe skal gjøres syntes jeg , men nå gir jeg snart opp .Har prøvd snart det meste , utenom å flytte varmeren da . Men det er ikke bare bare , så nå trenger jeg gode råd og tips her . Tine III Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Webasto igjen ?.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Gudrun Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Du bør tilsterebe å ha mest mulig rette rør fra varmeren, spesielt rett etter varmeren Må du bøye varmluftslangen må de være litt langvillige for at ikke varmluften skal få for stor motstand. Har sett de som har måtte sette varmeren litt på skrå for å få det til, men da virket den. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 Du bør tilsterebe å ha mest mulig rette rør fra varmeren, spesielt rett etter varmeren Men det er frriskluft røret som krøller , mener jeg da .Det funker jo uten , så da mener jeg det er der feilen ligger ? Men er jo bare å prøve seg fram ifgen imårra , selv om jeg har prøvd det meste . Men syntes det er rart at den evt skulle få for lite luft inn , selv om det er sving rett før innsuget . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Gudrun Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Sorry, overså den detaljen ja.... Hvis varmeren står i et rom i båten hvor den ikke drar med odøren fra kjøl eller septiktank hadde jeg ikke koblet slangen direkte på varmeren. Prøvd uten først og latt slangen med innluften havne i rommet den står. Funker den nå og det er ok luft i båten hadde jeg latt den gå en times tid og gått inn og ut av båten for å kjenne på hvilke kvalitet luften har.... Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 Står i motorrommet , så det går dårlig vil jeg mene . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Aquarius Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Har du nok åpne tilluftsdyser da? 5kW skal vel ha minimum èn 90 mm fast åpen dyse (ikke stengbar). Har du for lite dyser på trykksiden av Webastoen, kan mottrykket i den krokete inntakslangen gi et for høyt samlet mottrykk for tilstrekkelig luftmengde. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
olpi Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 (redigert) Viktig Aqarius sier med minst en åpen dyse. Jeg bruker å ha minst 2 stk åpne. Jeg har 90 mm som dels i 2 x75 mm rett etter varmer. Den ene va disse deles igjen i 2 x 75 mm. Friskluft inn har jeg nå gjennom en 75 mm slange (stussen inn er for 75mm). Denne slangen er bøyd 180 grader på ganske kort stykke rett ved varmer, Slangen er ca 3 meter og ender opp i et friskluftinntak akterut på båten. Tar man luft fra motorom vil det bli motorlukt/innestengt lukt. Bilde under. Jeg har mest tro på at du har for dårlig gjennomstrømning utfra varmer, eller så er det kanskje en innsnevring/blokkering på friskluftslangen din. Redigert 12.September.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Motorommet? Tja min varmer står nå 70-80cm. fra motoren så det går nå.... Motoren står riktignok i egen støyisolert kasse, men den er åpen under og endel luftehull rundt om.... har ikke slange for friskluft rett fra skutesiden, men suger inn via ventiler i skutesiden... Krever godt reinhold i motorrommet og vasking av dieselsøl ved filterskifte etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 Når opplegget er helt likt det gammle som var på 4kw og med 65mm slange , har 5kw nå og med 90 mm slange .Som sagt så virker alt som det skal når ikke luftslangen inn (frisk luft ) står på . Når jeg setter den på , så går det en stund før feil melding kommer opp ( overhetting ) .Prøvd med lang/kort slange , men samma greia . Dumt kansje men , kan det bare være rett å slett for varmt i båten ? Men da hadde den kansje ikke funka uten , men med slange så vil den jo få litt mindre luft . Kan jo sette på en Y til , den som skal til AC . Den kommer rett etter varmeren , ca 50cm etter . Den vil jo hjelpe til å slippe av trykket . Idag har jeg 3 stk utblåsninger ,alle står pip åpene .Får jeg på en til AC også vil kansje saken være løst . Selv om jeg har liten tru på det , hvorfor virker den uten inntaks slangen ? Kan det være som jeg sa at det må være minst 45 cm rett slange inn til varmer ? Mister den så mye luft pga at jeg svinger den for tidlig ? Hadde det bare vært å flytta den så , men skal ikke være lett . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tine IV Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 Nok en tanke på detta problemet ,håper å slippe å flytte hele greie .Orker ikke tanken på den nu, men den går og har gått et par timer idag . Men det er på lav fart , så fort jeg speeder den opp så kommer feilmeldinga om overhetting.Syntes nesten det virker som frisklufta må hentes ute , virker som den er sulten på å få nok luft . Men det store rommet langs hele skotte bortover burde jo holde , men ser jo ikke sånn ut . Morro når alt går på skinner , ikke mye du gjør med båt uten en masse ball. Men funker jo til slutt da , er jo trøsten det også snart helg ... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
tuffff Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Dersom alt annet misslykkes, Tine III, så kan du jo prøve med en liten PC-vifte i tilluftslangen. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til, og disse bruker jo omtrent ikke strøm eller produserer noe særlig støy. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Regner med at monteringen er etter boka og ikke for mye tilting? Trodde du henta luften ute - må ikke kalle luften innvendig i båten for friskluft (båten er ikke så ny ). Blir det det veldig varmt der varmeren står og det ikke kommer inn nok frisluft så kan det jo kanskje være en årsak? Du får prøve deg frem - lykke til og håper det ordner seg snart. Redigert 13.September.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Du har satt på dekslet over elektronikken når du tester ut varmeren vel? Jeg opplevde tilsvarende problem med 3.5kW-versjonen. Der sitter det et grått plastdeksel over elektronikken og kabeltilkoblingene. Det er bare festet med noen haker i plasten og hos meg hadde kablene tydeligvis vært så stive at lokket ikke satt ordentlig på. Dermed forsvant mye av luften ut gjennom åpningen der og varmeren overopphetet.. Jeg tror det står et sted i anvisningen at dekslet må sitte riktig montert for å unngå overoppheting.. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Ett skudd i mørket,men hadde samme problemet med min wallas 3200.Sikringen der slo seg av pga oppheting og dysen lengst fra varmeren "blåste"ikke som den skulle.Jeg tok ut min og kjørte den uten problemer i flere timer,det gikk bra.Så søkte jeg på lufteslangene og det viste seg at en var klemt delvis flat.Rettet opp dette og problemet løst.Har du ikke sjekket lufteslangene kan det være en ide....... Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 Tar imot alle forslag jeg , er litt oppgitt for å si det mildt . Varmeren har gått stort sett i hele dag på lav fart , setter jeg opp thermostaten så kommer feilmeldinga og så stopper den ettervært . Gått over alt av slanger , men som sagt så har jeg en bøy på friskluft slangen rett før varmeren's inntak .Kan ikke skjønne at det er feilen , men virker slik . Eller at den rett å slett ikke får luft nok , den burde få det syntes jeg + at døra til AC sto åpen idag så da er det jo frisk luft inn i skott sia hele tiden. Den gammle på 4 kw tok jo friskluft fra samme sted, men den hadde bare 65mm rør .Er sikkert ikke så kresen den , men er jo sikkerhet først her . Sikkringen gikk foresten en gang idag , liker ikke det heller jeg . Har en hel dag imårra til å prøve ut litt til , men hører gjerne om flere tips her jeg . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
880 Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Kan det være noe med Co justering av varmeren, dette tror jeg må gjøres dersom noen av komponentene aviker mye fra "standard" instalasjon, spesielt dersom eksos røret er blitt endret på..... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
abbor Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Grunnen til at det virker uten inntaksslangen er at det er total motstand for luftstrømmen som teller. Problemet kan like gjerne være på utblåsningsiden selv om det er når du setter på inntakslangen du merker problemet. Eber opererer med noe de kaller utjevningsfaktor. Max utjevningsfaktor er oppgitt for varmeren, de oppgir også hvor mye 1m med slange bidrar med og hva hver enkelt av de andre delene, inkludert sving på røret, i luftstrømmen bidrar med. Antar du kan finne tilsvarende informasjon fra Webasto. Dette kan sannsynligvis hejlpe deg å identifisere hva som må endres. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Her fant jeg en motering og veiledning som gjør susen , ser ut som dette skal ordne seg nu. Få på utblåsinga til AC nå så , er nok for lite luft som kommer ut . Med denne sia jeg fant nå på nettet , så ser alt litt lysere ut igjen . abbor du har nok rett du ja , ser det ut som nå . http://www.siddis.no/kataloger/webasto.pdf Tine III Redigert 13.September.2007 av Tine III (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Jack Sparrow Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) var ute i båten min ista og skulle starte mikuni`n , kom bare røyk som lukta uforbrent diesel uten at vifta gikk rundt, bare lagde klikkelyder . fylte hele cocpiten med røyk/eksos kom hvit røyk ut av en rør stuss som sto rett ut nede i lagringsommet noen som vet hva som er galt ???? Redigert 14.September.2007 av Jack Sparrow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.