Kotnes Startet 12.September.2007 Del på Facebook Startet 12.September.2007 Har en slik motor fra 2003 i min nyinnkjøpte Bayliner. Kompressoren slår inn ved ca 1500 omdr og det er ca 7 knops fart. Nå er det slik at jeg har snakket med flere som sier man kan kutte ledningen til kompressoren og koble til en egen bryter så man kan slå kompressor av og på etter som det passer. Man trenger den jo bare når man skal opp i plan. Har snakket med VOLVO PENTA NORGE hvor en kar sa ja og en annen sa nei. Han som sa nei mente at det gikk på 43 motoren og ikke på 44 da den ville få en feilmelding og bare gå på 1300 omdr. Har også snakket med et par mekanikere som sier det går. Noen som har gjort dette da det er litt slitsomt med en kompressor som slår seg av og på i snekkefart som jeg av og til bruker. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
sap_2000 Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Hei. En bekjent av meg gjorde dette med en KAD 300. Han har tidligere hatt en KAD 43 som han også satt bryter på og ville ha denne muligheten også på 300'en. Det er riktig som du sier at det kommer en feilmelding om du bare kutter ledningen til innslaget på kompressoren og setter på en bryter. I tillegg går motoren i et nødprogram og vil ikke over 1200 o/min elns. Løsningen på problemet var å bruke en diode slik at EDC'en fremdeles registrerer kontakt selv om forbinnelsen er brutt med en bryter. Virker perfekt og ingen feilmeldinger. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kotnes Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 Hva slags diode og hvordan kobles dette da. Er ikke så vel bevandret i elektrikkens verden men får jeg det forklart så greier jeg nok å koble det. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
BEG Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Hadde en slik løsning på min forrige båt med KAD44. En varsellampe (ikke diode) var koplet i kretsen fram til bryteren, slik at denne lyste når kompressoren fikk spenning, men er usikker på om denne var koplet slik at den også lyste om kretsen videre til kompressoren ble brutt. Uansett, brukte denne funksjonen kun et par ganger, da jeg ikke så noen hensikt i dette. Motoren har vel mye bedre av å få den ekstra lufta kompressoren gir. Bryteren var ved en feiltakelse en gang slått av da jeg startet motoren, og resultatet ble en forferdelig røykutvikling da blandigsforholdet diesel+luft ble helt feil. (KAD'en starter med kompressor innkoplet til en viss motortemperatur er oppnådd) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Kotnes Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 Motoren har vel mye bedre av å få den ekstra lufta kompressoren gir. Bryteren var ved en feiltakelse en gang slått av da jeg startet motoren, og resultatet ble en forferdelig røykutvikling da blandigsforholdet diesel+luft ble helt feil. (KAD'en starter med kompressor innkoplet til en viss motortemperatur er oppnådd) Mvh. BEG Dette med røykutvikling ved start fikk jeg høre om i dag så jeg tror at motoren forblir orginal og får heller leve med kompressorbråket og at den slår seg av og på ved sakte fart. Får heller gi litt mer eller mindre gass ved snekkefart. Takker for hjelpen til dere. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
kes Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) (KAD'en starter med kompressor innkoplet til en viss motortemperatur er oppnådd) Mvh. BEG Det kan umulig stemme? Komporessoren på KAD'ene er turtallsregulert med en nedre innkoblingsgrense og en øvre utkoblingsgrense (normalt 1500-1700 omdr. inn og 2600-3000 ut). Jeg har til dags dato i hvert fall ikke hørt om temperaturstyrt inn- og utkobling av kompressoren på noen original KAD motor Ref. Jorg-1 forklaring nedenfor. Dette må være en glipp i min almenutdannelse og jeg legger meg paddeflat!!!! Redigert 14.September.2007 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) Det kan umulig stemme? Komporessoren på KAD'ene er turtallsregulert med en nedre innkoblingsgrense og en øvre utkoblingsgrense (normalt 1500-1700 omdr. inn og 2600-3000 ut). Jeg har til dags dato i hvert fall ikke hørt om temperaturstyrt inn- og utkobling av kompressoren på noen original KAD motor Dette gjelder kun KAD 44 og 300 som lar kompressor gå på tomgang til motortemp 40-50 graderer er oppnådd. Setter man motor i gir...så kobles selvfølgelig kompressor ut ved kjøring på tomgang. (Ref bruksanvisning på KAD44). Forøvrig anbefales ikke og fingre med noen form for bryter til kompressor. Har tenkt tanken selv på mine 2 KADder men etter litt research på nettopp dette med blandingsforhold og røykutvikling lot jeg det forbli originalt. (Motor soter ned da den får for mye drivstoff i forhold til luft.) I mitt tilfelle blir det ingen venner som jeg kan holde følge med i område 8-18 knop. Redigert 14.September.2007 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Tutti Frutti Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 På min KAD43P har jeg en slik bryter og det fungerer bra. Men ... har et spørsmål om ulyd fra kompressor. Det er unormalt mye støy fra kompressor mellom 1500-2000 omdr (høres ut som luftstøy). Over 2000 omdr. så stopper denne støyen. Inne i luftilteret er den tilbakeslagsventil(Klaff) som skal sørge for at den komprimerte luften fra kompressoren ledes til luftinntaket på Turboen. Kan det være at denne klaffen ikke holder helt tett! Det er nemlig veldig vanskelig å høre hvor denne støyen kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.