Jump to content

Bryter til kompressor VOLVO KAD 44


Kotnes

Recommended Posts

Har en slik motor fra 2003 i min nyinnkjøpte Bayliner. Kompressoren slår inn ved ca 1500 omdr og det er ca 7 knops fart. Nå er det slik at jeg har snakket med flere som sier man kan kutte ledningen til kompressoren og koble til en egen bryter så man kan slå kompressor av og på etter som det passer. Man trenger den jo bare når man skal opp i plan. Har snakket med VOLVO PENTA NORGE hvor en kar sa ja og en annen sa nei. Han som sa nei mente at det gikk på 43 motoren og ikke på 44 da den ville få en feilmelding og bare gå på 1300 omdr. Har også snakket med et par mekanikere som sier det går. Noen som har gjort dette da det er litt slitsomt med en kompressor som slår seg av og på i snekkefart som jeg av og til bruker.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En bekjent av meg gjorde dette med en KAD 300. Han har tidligere hatt en KAD 43 som han også satt bryter på og ville ha denne muligheten også på 300'en.

Det er riktig som du sier at det kommer en feilmelding om du bare kutter ledningen til innslaget på kompressoren og setter på en bryter. I tillegg går motoren i et nødprogram og vil ikke over 1200 o/min elns.

 

Løsningen på problemet var å bruke en diode slik at EDC'en fremdeles registrerer kontakt selv om forbinnelsen er brutt med en bryter. Virker perfekt og ingen feilmeldinger.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik løsning på min forrige båt med KAD44. En varsellampe (ikke diode) var koplet i kretsen fram til bryteren, slik at denne lyste når kompressoren fikk spenning, men er usikker på om denne var koplet slik at den også lyste om kretsen videre til kompressoren ble brutt. Uansett, brukte denne funksjonen kun et par ganger, da jeg ikke så noen hensikt i dette. Motoren har vel mye bedre av å få den ekstra lufta kompressoren gir. Bryteren var ved en feiltakelse en gang slått av da jeg startet motoren, og resultatet ble en forferdelig røykutvikling da blandigsforholdet diesel+luft ble helt feil. (KAD'en starter med kompressor innkoplet til en viss motortemperatur er oppnådd)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Motoren har vel mye bedre av å få den ekstra lufta kompressoren gir. Bryteren var ved en feiltakelse en gang slått av da jeg startet motoren, og resultatet ble en forferdelig røykutvikling da blandigsforholdet diesel+luft ble helt feil. (KAD'en starter med kompressor innkoplet til en viss motortemperatur er oppnådd)

 

Mvh. BEG

 

 

Dette med røykutvikling ved start fikk jeg høre om i dag så jeg tror at motoren forblir orginal og får heller leve med kompressorbråket og at den slår seg av og på ved sakte fart. Får heller gi litt mer eller mindre gass ved snekkefart.

Takker for hjelpen til dere.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

(KAD'en starter med kompressor innkoplet til en viss motortemperatur er oppnådd)

 

Mvh. BEG

 

Det kan umulig stemme? Komporessoren på KAD'ene er turtallsregulert med en nedre innkoblingsgrense og en øvre utkoblingsgrense (normalt 1500-1700 omdr. inn og 2600-3000 ut). Jeg har til dags dato i hvert fall ikke hørt om temperaturstyrt inn- og utkobling av kompressoren på noen original KAD motor :rolleyes:

 

Ref. Jorg-1 forklaring nedenfor. Dette må være en glipp i min almenutdannelse og jeg legger meg paddeflat!!!!

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan umulig stemme? Komporessoren på KAD'ene er turtallsregulert med en nedre innkoblingsgrense og en øvre utkoblingsgrense (normalt 1500-1700 omdr. inn og 2600-3000 ut). Jeg har til dags dato i hvert fall ikke hørt om temperaturstyrt inn- og utkobling av kompressoren på noen original KAD motor :rolleyes:

 

 

Dette gjelder kun KAD 44 og 300 som lar kompressor gå på tomgang til motortemp 40-50 graderer er oppnådd. Setter man motor i gir...så kobles selvfølgelig kompressor ut ved kjøring på tomgang. (Ref bruksanvisning på KAD44).

 

Forøvrig anbefales ikke og fingre med noen form for bryter til kompressor. Har tenkt tanken selv på mine 2 KADder men etter litt research på nettopp dette med blandingsforhold og røykutvikling lot jeg det forbli originalt. (Motor soter ned da den får for mye drivstoff i forhold til luft.) :smash:

 

 

I mitt tilfelle blir det ingen venner som jeg kan holde følge med i område 8-18 knop. :rolleyes::rolleyes:

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min KAD43P har jeg en slik bryter og det fungerer bra. Men ... har et spørsmål om ulyd fra kompressor.

 

Det er unormalt mye støy fra kompressor mellom 1500-2000 omdr (høres ut som luftstøy). Over 2000 omdr. så stopper denne støyen. Inne i luftilteret er den tilbakeslagsventil(Klaff) som skal sørge for at den komprimerte luften fra kompressoren ledes til luftinntaket på Turboen. Kan det være at denne klaffen ikke holder helt tett!

Det er nemlig veldig vanskelig å høre hvor denne støyen kommer fra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...