Jump to content

Motor til usa båt.


Pettter

Recommended Posts

Skal prøve og søke litt her og der.Men blir jo opppgitt av dette.Har nå blitt fortalt at motorene må være ce merket,så lenge båten kommer i fra utenfor eøs.men har den vært innenfor kan du jo sette inn en rakkett motor om du vil.Merklige regler????Er veldig int i opplysninger ang dette da jeg begynner og bli litt fortvilet. Dette må jo være veldig urettferdig regler?

Link to post
Share on other sites

Hei Jeg kommer med mer spørsmål enn svar.

De Merc'ene, de er bensinmotorer? hakke peil på Mercruiser benevnelser.

Trodde heller ikke at det var noe krav om at motoren måtte være CE merket. Men den må tilfredstille CE krava når det gjelder utslipp støy etc. for å bli godkjente.

 

Søk innlegg fra "mr. import" hab hadde ett innlegg for ikke så lenge siden om hvilke type motor som det gikk greit å få godkjent og hvilke det var problemer med.

Generelt så var det vel at bensinmotoren måtte være av forholdsvis ny årgang, mens Dieselmotorer var det som regel ikke noe problem med å få godkjent.

 

Du kan også lese her om krav til motor og båt forøvrig.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html

 

Syns lovteksten er vag når det gjelder krav ved brukt import. Mulig derfor er det ofte tvil om hva som er riktigt og hva som er galt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Alle motorer som kommer til EU/EØS omrdået skal være CE merket, eller som minimum leveres med samsvareserklæring som viser at motren tilfredstiller de krav som settes i direktivet. Kravene til motorkonstruksjonen ligger ikke nedfellt i fritidsbåtdirektivet, der er det kun støy og utslipp som er nedfellt med sine krav. I prisnisppet så skal en hver liten duppedings som føres inn være CE merket, selv leketør har krav om CE merking..

 

Derfor er det meget viktig at de som tenker på import fra USA er sikker på at CE merkingskravene er tilfredstillt, hvis ikke så kan det ikke brukes i EU/EØS området.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
jo. mener bestemt å ha lest dette et sted men klarer ikke å finne det igjen i farten.

 

Skal du benytte Bensin motor må det vere en MPI (injection) nyere enn 1996 mod.

Når det gjelder diesel kan du bruke nesten hva som helst feks 8HK sabb :wink:

Motoren må også vere kjøpt i Norge med tilhørende papirer så ingen blir fristet til og hente seg en på havna i Gøteborg og snike seg gjennom tollen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Motoren må også vere kjøpt i Norge med tilhørende papirer så ingen blir fristet til og hente seg en på havna i Gøteborg og snike seg gjennom tollen :yesnod:

Denne påstanden har du vel neppe særlig god dekning for vil jeg tro... den er deifinitvit i strid med EØS avtalen om frihandel.. At papirer på motoren skal være i orden er en selvfølge, men at den må være kjøpt i kongeriket finner jeg meget tvilsomt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan du kjøpe motoren i afrika om du vil.Bare papirene er i orden.Jeg hadde 2 stk merc 2002 modeller til min båt.Bestemte meg for og ta den inn og betale hk avgift på disse,da de hadde gått bare ca 100 timer.Besøkte så tollvesnet for og høre hva jeg skulle betale i avgifter.Blankt avslag!! Blir ikke godkjent!!For gamle!Motorene skal ha ce meke.Så nå har jeg båt uten motorer.Denne reglen kom visst 24/7-07.Mercruiser motorer med betegnelsen tri star,og eller low emission går vist greit.Sjøfartsdirektoratet river seg også i håret av denne loven.Jeg blir ikke klok av dette landet!!

Link to post
Share on other sites

Det kan da ikke komme som noen bombe at motorer skal være CE merket... det har da vært krav om siden slutten av 90 tallet da jeg jobbet med CE merking i henhold til maskindirektivet(riktignom går ikke forbrenningsmotorer inne under dette direktivet)... At dette ikke har vært håndhevet skikkelig i Norge er en annen sak.. CE merking er del av papirene som skal være i orden ved imoprt av motor.... Dette er ikke noen særnsorsk regel, men felles for EU/EØS området. dog akn du klare deg med en samsvarserklæring om du selv skal CE merke båten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne påstanden har du vel neppe særlig god dekning for vil jeg tro... den er deifinitvit i strid med EØS avtalen om frihandel.. At papirer på motoren skal være i orden er en selvfølge, men at den må være kjøpt i kongeriket finner jeg meget tvilsomt..

 

Huhh... Ja der formulerte jeg meg nok litt galt , det er selfølgelig lov og kjøpe motoren hvor som helst så lenge den er CE merket i henhold til kravene :blush:

Det jeg prøvde og si var IKKE kjøp motor utenfor Norge uten og ha de rette papirene i orden, Toll kvitteringer osv osv... Var en her som CE merket båten i Sverige før han tok den in til Norge. SeaRay med 96mod Bensin motor. Tollvesenet kom på besøk for og sjekke båten..... ut med motoren hvar beskjeden og bare glemm og få den godkjent!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

...Var en her som CE merket båten i Sverige før han tok den in til Norge. SeaRay med 96mod Bensin motor. Tollvesenet kom på besøk for og sjekke båten..... ut med motoren hvar beskjeden og bare glemm og få den godkjent!

 

Dette ville jeg sjekke opp litt nøyere. Sverige er kvalifisert til å CE-godkjenne båter. Jeg tviler i utgangspunktet på at dette er den hele og fulle sannhet. Kan det være noe med HK-registreringen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...