Jump to content

Kontroll av dysetrykk og forstøvning


Lotus

Recommended Posts

I henhold til manualen så skal drivstoffinnsprøytningstrykket og forstøvningsforholdene på min Yanmar kontrolleres hver 1000 timer. Imidlertid skal de også ha en første gangs kontroll etter 250 timer. En kontroll er jo ikke det samme som at de trenger justering, men dette er kanskje slike ting som man må regne med fort kan bli galt?

 

Har skjønt at åpningstrykket reguleres ved å putte på eller fjerne skims under dysefjæra, men hva med forstøvningen? Dårlig forstøvning betyr kanskje bytte av dyse?

 

Neste spørsmål: Kan jeg bare skru av innsprøytningsrøret, skru ut dysene og ta de med til et hvilket som helst verksted for dieselmotorer? Er det forskjell på dem eller kan de puttes tilbake om hverandre?

 

Er testingen/justeringen en kjapp jobb som nærmest kan gjøres mens jeg venter?

 

Lotus

Link to post

I henhold til manualen så skal drivstoffinnsprøytningstrykket og forstøvningsforholdene på min Yanmar kontrolleres hver 1000 timer. Imidlertid skal de også ha en første gangs kontroll etter 250 timer. En kontroll er jo ikke det samme som at de trenger justering, men dette er kanskje slike ting som man må regne med fort kan bli galt? : Tror ikke det, men ofte er det slik at produsenten legger inn en tidligservice for å unngå senere feil.

 

Har skjønt at åpningstrykket reguleres ved å putte på eller fjerne skims under dysefjæra, men hva med forstøvningen? Dårlig forstøvning betyr kanskje bytte av dyse? :Kommer an på typen. De motorene jeg har vært borti blir bare dysepsissen byttet. Åpningstrykket skal det mye til er feil isolert sett med tanke på fjæren.

 

Neste spørsmål: Kan jeg bare skru av innsprøytningsrøret, skru ut dysene og ta de med til et hvilket som helst verksted for dieselmotorer? Er det forskjell på dem eller kan de puttes tilbake om hverandre? :Ja, det burde holde. Dysene bør til merkeforhandler eller autorisert verksted. Pass på at du bruker godt verktøy slik at du ikke skader niplene, må gjerne skru med en nøkkel og holde igjen med en annen.

 

Er testingen/justeringen en kjapp jobb som nærmest kan gjøres mens jeg venter? :Testingen er en kjapp jobb. Skal det gjøres noe tar det lenger enn "ventetid". Kommer også litt an på hvor mange dyser du har.

 

Lotus

Link to post

Dålig forstøvning betyr i praksis bytte av dyser. Lapping av dysene krever ekstrem nøyaktighet og en del utstyr. Det er ikke noe å begi seg ut på for hobbymekkere. Jeg tror en del verksteder tar i mot dyser for rekondisjonering. Et hvert dieselverksted med respekt for seg selv har testbenk for dyser, og det er for gjort å sjekke og stille trykket så fremt de har skims som passer. Jeg lover ikke noe, men jeg tror det er stor sjanse for at brennstoffventilene dine forstøver bra og åpner på riktig trykk.

Det er en god regel å sette ting tilbake der det sto, men for brennstoffventilene har ikke dette noen stor betydning.

Link to post

Ved ut/innmontering av dyser må der utvises god hygiene. Det skal ikke store rust eller malingsflak til før det hele går i dass. Dyserør og innsprøytningsventiler må straks plugges med plastplugger beregnet for dette (kjøpes hos han som skal sjekke dysene).

 

Der skal uten unntak monteres nye tetninger/kobberringer.

 

Hulda : Det er vanskelig å lese svarene dine når du skriver slik du gjorde nå siste gang. Kanskje du kan legge på litt farge ?

Link to post

Takk for gode svar. Da vet jeg hva som må gjøres til høsten og at renslighet og forsiktighet er tingen. Alt vedr. selve dysene overlates til proffene. Forhåpentligvis ender dette med 4 kontrollerte dyser funnet i orden og montert med omtanke i samme hull som de stod og med nye pakninger. Så er det 1000 timer til neste gang. Det blir 10 år for min del.

 

Lotus

Link to post

Lotus - Hvis du vet hvilket trykk dysene skal åpne på, noe som kanskje står i brukermanualen til motoren, så kan du levere dysene til hvilket som helst "dieselverksted". Jeg har en Volvo AQAD 31 og leverte mine hos Felleskjøpet. Mine var så mye feil at de ikke lot seg justere. Nye dysespisser ble derfor skiftet. Kr. 700 pr stk. - en del billigere enn Volvo, for de samme Bosch dysespissene. Ikke alle motorer har tettningsringer i dysehullet på motoren som må skiftes. Min motor har kobberhylser i dysehullet som ikke trenger å skiftes. For at dysene også skal være lett å få ut om nye tusen timer så sett inn selve dyseskaftet med kobberpasta.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...