Jump to content

Vinterkonservering av dieselmotor


MagneO

Recommended Posts

Hallo!

 

Jeg har en KB sjark med Lister-Petter 30 Hk 3-syl sugediesel. I følge Nigel Calder (er det ikke det han heter) sin Boat owner manual skal oljen skiftes om høsten ikke våren. Er dette OK? Virker vel litt rart å la oljen ligge å oksydere i et halvt år? Men det var fare for at oljen ikke var gunstig for motoren når det var brukt sto det i boken ( pga syre).

 

Mvh

 

MagneO

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å skifte olje, en måned før sesongslutt og kjøre noen få timer? Bør man også da skifte olje når

båten taes opp for vinteren?

Jeg skal skifte olje nå etter å ha kjørt inn motoren, blir sansynligvis ikke skiftet igjen når jeg tar den opp om en måned og kanskje tre timers gangtid.

Kommentarer?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:rolleyes:

Hei.

Hva med skifte av oljefilter etter ca. 100 timer ?

Jeg er av de som skifter olje før opplag hver høst. Men i "manualen" står det oljefilterskift etter 300 time. Jeg har derfor tillat meg å skifte oljefilter annet hvert år, ved 200 timer. Kanskje dumt for oljefilteret er ikke det store utlegget, men har syns det virker noe råflott å skifte etter 100 timer, når andre mener at vi heller ikke trenger skifte olje ved opplag. Tror nok at jeg hadde drøyd litt med oljeskiftet også hvis båten hadde blitt brukt hele året.

Synspunkter på oljefilterskift ?

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...