Jump to content

Scanner 361 v.s. CB365


Kosmix

Recommended Posts

Scanner 361 v.s. CB365

 

Vel, kan ikke nekte for at jeg har falt litt for disse to båtene...men hvem er best valg? Og hvorfor?

Jeg er selvfølgelig ikke på kjøper'n, men på drømmer'n (og på jobb).

 

Hva kan være årsaken til at båtene har nesten like lystall når de er så forskjellige mht. vekt og seilareal...

 

 

------------------CB365--- Scanner 361

 

Lys__________1,29_____1,28

 

Wt___________5,1______5,6 (vekt i tonn)

Wt. kjøl_______1,8______2,1

Wt/k %_______35,3_____37,5

 

X-tall s/f______40+32___37+28 (s/f = storseil/fokk(forseil))

X-tall tot______72m2____65m2

 

X-tall/Wt______72/5,1___65/5,6

= m2/tonn_____14,1____11,6 (kvadratmeter seilareal pr. tonn)

 

CB365 (bilde fra hjemmeside):

000cb365.jpg

 

Scanner361 (bilde fra hjemmeside):

000scanner361.jpg

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post

Kosmix:

Når det gjelder Scanner 361 så er LYS-tallet beregnet/antatt. Det gjenstår å se om den lever opp til det. Har snakket med noen eiere av 361, og de er begge så langt strålende fornøyde med seilegenskapene. Men som sagt, her er det foreløpig lite av resultater å lene seg på.

 

PS. I sammenlikningen din har du tatt med en 106 prosent fokk for CB'en, og en selvslående for Scanneren.

Edited by wave (see edit history)
Link to post

Det blir spennede å se hvordan Scanner'n vil gjøre det i regatta, men jeg tror lystallet er for høyt. Hvem er det som antar lystall? Selger/produsent?

 

Tartan 34 fikk antatt lys 1.30, men ble justert ned til 1.25 (som fremdeles er bra) ....ikke rart hvis de fikk mange bestillinger i 1.30-perioden...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post

Kosmix:

Når jeg sammenlikner med min egen Scanner 391 med LYS 1.25, så har lillesøsten ca samme seilareal, veier et tonn mindre, omtrent samme vannlinjelengde (statisk-altså når den ligger stille), og en mer effektiv kjølprofil. Den holder også bredden lenger akter, og har kanskje bedre surfeegenskaper. Nå aner ikke jeg hvordan man har beregnet LYS-tallet, men 1.28 høres i utgangspunktet ikke så hakkende galt ut.

Link to post

Snakket med importøren av tartan om dette på messa og han sa at målerne hadde satt 1,30 i karbomast/epoxyskrog rus og ikke tenkt seg om , han mente 34foteren ville havne ned en plass UNDER 1,25 innen kort tid og at 37foteren ville tippe opp mot 1,30

Link to post

er vel CCRen som har mest seil ja, og der for sikkert raskest, så jeg roter nok litt.

 

under 1.25...da er vel forskjellen fra en gammel traver ikke all verden. 25 år gammelt design, med jernkjøl og alumast...og LYS-tallet blir satt OPP!

 

Ny 1er og litt bedre trim på masten så blir vel seilgleden sikkert helt grei en stund til.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...