Jump to content

Hvordan vedlikeholde båthenger (Fogelsta med brems)?


Tintin

Recommended Posts

Har en 1 år gammel båthenger fra Fogelsta. Husker ikke typebetegnelsen i farta, men det er en av de minste av modellene med brems. Båthengeren er i bruk 3-4 ganger per sesong. Hver gang den har vært i kontakt med sjøvann, har jeg spylt den grundig i ettertid.

 

Noen som kan si noe om hvilket vedlikehold denne bør få for å unngå trøbbel når den blir eldre? Hengeren har et par smørenippler i front, som har fått et par press med grease. Men det er vel mer som skal til?

 

Hengeren har lys på siden, som står på stativer av plast. Det ene er brukket, og jeg lurer på hvor man kan få tak i et nytt. Har mast i et halvt år på firmaet der jeg kjøpte hengeren, uten at de har kart å skaffe.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Hvis du har bremsetromlene i kontakt med sjøvann vil du få problemer med bremsene ganske fort. Dette bør unngås. Hvis det ikke er mulig bør du ta av tromlene hvert år og rengjøre, kontrollere og smøre bevegelige deler. Det er da viktig å smøre mekanismen som slakker bremsebåndene når du rygger. Hvis ikke vil hengeren fort bli umulig å rygge. Det er også viktig å sjekke at wirene ikke er trege, i så fall må de smøres. Er det hull eller skader på strømpene må wiren skiftes evnt. kan det krympes krympeslange over skaden.

 

Påløpsbremsen bør også smøres en gang i året. Det samme bør kulehansken. Lykter og lys vil ha det bedre hvis kontakter og pæreholdere blir sprøytet med 6-56 eller tilsvarende annet hvert år.

 

Det er for dårlig at selger av hengeren ikke kan skaffe deg deler til en nesten ny henger. Jeg ville spurt helt konkret hva som var årsaken til at de ikke kan skaffe det du ønsker. Når du får årsaken bør du vurdere om du skal kontakte en annen leverandør eller ta kontakt med fabrikken. Kanskje bør fabrikken få vite om dette uansett.

 

http://www.fogelsta.se/

Link to post
Share on other sites

Hadde en Fogelsta båthenger i åtte år som jeg solgte før sommeren. Eneste vedlikeholdet jeg har hatt på den er grundig spyling i ferskvann etter hver bruk. Hengeren ble aldri lånt bort og aldri kjørt lenger ut i saltvann enn opp på gummien på dekkene.

Fikk god pris ved salg og kjøpte helt ny henger. Kom til at da har hengeren som jeg solgt per år kostet like mye (lite) som det koster å leie en henger for en helg per år!

 

Siden jeg også hadde en varehenger, men den hadde rukket å bli 12 år, så solgte jeg den og og kjøpte ny!

 

Billigste vedlikeholdet for meg var med andre ord å ikke gjøre noe, men selge brukt og kjøpe nytt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

HVA , vi er enige mouche .. deler som, lager, band ,wire ol til en henger er ofte ganske dyre greier .. tror det var en tredal jeg byttet lager på og der kostet de koniske lagrene nesten 500 kr stk . ( går med to til hvert hjul) :-( så har du en 5 - 10 år gammel henger som ettervært trenger rep , selg den og kjøp ny.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...