Jump to content

110 volt - 220 volt omformer


roaldbj

Recommended Posts

Noen som har aning på hva sånne trafoer ligger på?

 

Når det gjelder 50 - 60 Hrz problematikken så trodde jeg at de fleste kjølekompresorer tålte både 50 og 60.

Jobber på båt og har opp gjennom tidene vært med på å kjøpe inn masse kjøleskap til lugarer på forskjellige båter jeg har vært på.

Har da stort sett handlet skapene der hvor vi har fått dem rimligst dvs, i "vanlige" elektroforettninger. og ikke hos skipsutstyrslevrandører.

Har aldri hatt problemer med disse skapene. Som da er satt til salgs i ett 50 Hrz marked og brukt på skip som jo har 60 Hrz. Mulig de har fungert bedre enn de skulle. Men ytterst skjelden at noen har gått i stykker.

Så mulig at ett 60 skap kjøler noe dårligere, men tror ikke det blir ødelagt.

 

Noe annet er med microbølgeovn. De som er bergnet for 50Hrz tåler IKKE 60. Levetid kanskje ett halvt år. Andre veien vet jeg ikke.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en trafo på Ebay og mener å huske at jeg betalte ca 40 dollar pluss frakt og mva. Det var en 2000 watts trafo. Jeg kobla inn denne i mellom landstrømmen og sikringstavla i båten og vips det meste funka bortsett fra lader og kjøleskap. Microen funker også men vet ikke hvor lenge. Lysstoffrør og varmtvannstank funker, kokeplate også. La opp en egen ledning med 220v til ny lader og stikk kontakter.

 

 

Fant den jeg kjøpte nå: www.ebay.com

 

Var visst 34 dollar jeg betalte.

Redigert av xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om kjøleskapet allerede var defekt eller om det var trafoen som gjorde at det sluttet å virke. Laderen virket den men den ga ikke mer en 10.2 volt og det blir vel litt dårlig.

 

lader og kjøleskap virker på min

Har du målt effekten på laderen med denne trafoen i mellom?

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg leter etter en GOD omformer for en bekjent av meg. Behovet er å omdanne 220 volt landstrøm til båtens 110 volt anlegg (det er ikke sikkert dette er lønnsomt).

 

Behovet er på 110 volt siden kjøleskap - fryser - varmvann - batterilader - varmeoven, omtrent ca 10 A på 220 volt siden. Finnes det så store omformere egnet til å benytte i fritidsbåt. Hva er vekta, merket og prisen.

Det forekommer meg at det er billigere og mer hensiktsmessig å bygge om hele opplegget ombord til 220 volt, men dette må dokumenteres.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt en marinetrafo som i tillegg til å levere 110 volt kan levere 230 volt. Man monterer da en softstart på primærspolen og rater spolene i sekundærviklingen og monterer to vern i stedet for et.

(Vern må man montere på sekundærsiden uansett og et vern i tillegg representerer en bagatellmessig kostnad) Man får da en 100 % skilletrafo som leverer ja takk begge deler og som enkelt håndterer fremtidige ombygginger.

Det er viktig at blikket er godt lakkert slik at trafoen ikke lager lyd. Kan muligens bruke en ringkjernetrafo hvis den er max 3,5 KwA og spare litt plass og vekt

Ole Petter

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke hyllevare hos meg lenger. Min leverandør sluttet å produsere for en stund siden. Skal sende noen forespørsler på mail. En 3,5 Kva uten kapsling veier nok ca 30Kg.

Ole Petter

 

 

Selvfølgelig så fant jeg den jeg tenkte på hos Mastervolt

http://www.mastervolt.com/com/53/product/5..._multi_tap.html

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du målt effekten på laderen med denne trafoen i mellom?

 

Jeg kan desverre ikke gi deg noen målinger, men jeg har sjekket ved å slå på tenningen like før avgang og da har det vist ca 14v på måler'n. Om det var vedlikeholdslading eller på full guffe vet jeg ikke. Kikket i owners manualen nå og ser at den "tar" både 50 og 60hz. Lading 14,2 - 14,4, float 13,5 - 13,8

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...