roaldbj Startet 13.September.2007 Del på Facebook Startet 13.September.2007 Vi har diskutert i endel tråder 110 volts anlegg. Dersom man ønsker å beholde 110 volts anlegget ombord og likevel benytte 220 volt landstrøm og enkelte 220 volt brukere ombord, er det vel snakk om å anskaffe en omformer. Hvilke typer /merker eksisterer? Hva er prisen? Hva er kapasiteten? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Da er veien å gå en tradisjonell trafo. Så får man skillefunksjonen som bonus. (med forbehold om at det ikke er utstyr ombord som krever 60hz. Dette vil kunne være tilfelle med roterende maskiner, kjølekompressorer etc.) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Noen som har aning på hva sånne trafoer ligger på? Når det gjelder 50 - 60 Hrz problematikken så trodde jeg at de fleste kjølekompresorer tålte både 50 og 60. Jobber på båt og har opp gjennom tidene vært med på å kjøpe inn masse kjøleskap til lugarer på forskjellige båter jeg har vært på. Har da stort sett handlet skapene der hvor vi har fått dem rimligst dvs, i "vanlige" elektroforettninger. og ikke hos skipsutstyrslevrandører. Har aldri hatt problemer med disse skapene. Som da er satt til salgs i ett 50 Hrz marked og brukt på skip som jo har 60 Hrz. Mulig de har fungert bedre enn de skulle. Men ytterst skjelden at noen har gått i stykker. Så mulig at ett 60 skap kjøler noe dårligere, men tror ikke det blir ødelagt. Noe annet er med microbølgeovn. De som er bergnet for 50Hrz tåler IKKE 60. Levetid kanskje ett halvt år. Andre veien vet jeg ikke. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Xlnt Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) Jeg kjøpte en trafo på Ebay og mener å huske at jeg betalte ca 40 dollar pluss frakt og mva. Det var en 2000 watts trafo. Jeg kobla inn denne i mellom landstrømmen og sikringstavla i båten og vips det meste funka bortsett fra lader og kjøleskap. Microen funker også men vet ikke hvor lenge. Lysstoffrør og varmtvannstank funker, kokeplate også. La opp en egen ledning med 220v til ny lader og stikk kontakter. Fant den jeg kjøpte nå: www.ebay.com Var visst 34 dollar jeg betalte. Redigert 14.September.2007 av xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Trophy Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 lader og kjøleskap virker på min... jeg kjøpte min på FINN 3,3 kva under båtutstyr på "saker og ting"... et firma på Gjøvik, mener jeg betalte 2900,- Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Xlnt Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Jeg vet ikke om kjøleskapet allerede var defekt eller om det var trafoen som gjorde at det sluttet å virke. Laderen virket den men den ga ikke mer en 10.2 volt og det blir vel litt dårlig. lader og kjøleskap virker på min Har du målt effekten på laderen med denne trafoen i mellom? Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
roaldbj Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 Jeg leter etter en GOD omformer for en bekjent av meg. Behovet er å omdanne 220 volt landstrøm til båtens 110 volt anlegg (det er ikke sikkert dette er lønnsomt). Behovet er på 110 volt siden kjøleskap - fryser - varmvann - batterilader - varmeoven, omtrent ca 10 A på 220 volt siden. Finnes det så store omformere egnet til å benytte i fritidsbåt. Hva er vekta, merket og prisen. Det forekommer meg at det er billigere og mer hensiktsmessig å bygge om hele opplegget ombord til 220 volt, men dette må dokumenteres. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Jeg ville valgt en marinetrafo som i tillegg til å levere 110 volt kan levere 230 volt. Man monterer da en softstart på primærspolen og rater spolene i sekundærviklingen og monterer to vern i stedet for et. (Vern må man montere på sekundærsiden uansett og et vern i tillegg representerer en bagatellmessig kostnad) Man får da en 100 % skilletrafo som leverer ja takk begge deler og som enkelt håndterer fremtidige ombygginger. Det er viktig at blikket er godt lakkert slik at trafoen ikke lager lyd. Kan muligens bruke en ringkjernetrafo hvis den er max 3,5 KwA og spare litt plass og vekt Ole Petter Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 Og da blir desverre det praktiske spørsmålet Ole Petter, jeg trenger minst ett navn på produsent, typenr og pris. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) Dette er ikke hyllevare hos meg lenger. Min leverandør sluttet å produsere for en stund siden. Skal sende noen forespørsler på mail. En 3,5 Kva uten kapsling veier nok ca 30Kg. Ole Petter Selvfølgelig så fant jeg den jeg tenkte på hos Mastervolt http://www.mastervolt.com/com/53/product/5..._multi_tap.html Redigert 14.September.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Har du målt effekten på laderen med denne trafoen i mellom? Jeg kan desverre ikke gi deg noen målinger, men jeg har sjekket ved å slå på tenningen like før avgang og da har det vist ca 14v på måler'n. Om det var vedlikeholdslading eller på full guffe vet jeg ikke. Kikket i owners manualen nå og ser at den "tar" både 50 og 60hz. Lading 14,2 - 14,4, float 13,5 - 13,8 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.