Jump to content

Markedet for fritidsbåter øker


borref

Recommended Posts

Omsetningen av fritidsbåter (nye båter i det norske markedet, dvs. inklusive brukt import) økte første halvår 2007 med 22,7% til 265 millioner Euro. Mange hadde ventet en utflating i markedet, men statistikken viser at dette ikke er tilfelle så langt (i 2006 var det en vekst på 18,7%).

 

Veksten sies å være størst i kategorien importerte motorbåter med innenbords motor (61,4% økning), men også seilbåter øker mer enn markedet under ett.

 

Vi importerer flest båter fra Sverige (17%), derretter kommer Finland med 16% og UK/Tyskland med 14% hver. Det har også vært en markant økning (32% økning) i import fra amerikanske produsenter (Sea Ray, Chapparal, Rinker, Bayliner og Chris Craft) første halvår.

 

Kilde: MarineNorway/Norboat

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde også det ville flate ut og at prisene ville være stabile, ikke øke fra i år. Prisene øker også. F.eks Viksund har nå økt prisene. De har riktignok årets pris ved handel båtvisningene på østlandet nå om dagen, men iflg prislisten og forhandler som jeg snakket med så er prisene for neste år høyere. En Viksund 34 starter nå på over 2 mill, mens den startet like under i fjor.

Det er vel ikke rart så lenge vi har hatt bra lønnsvekst her hjemme i år.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde også det ville flate ut og at prisene ville være stabile, ikke øke fra i år. Prisene øker også. F.eks Viksund har nå økt prisene.

 

Dette er også min oppfatning, men det har gått andre veien med seilbåter, forskjellen må ha blitt mye større de siste 10 årene, hvordan kan vi egentlig forklare dette fenomenet, det kan jo ikke bare være med rasjonell produksjon og store volum for seilbåter, prisene er jo svært høye også på Bav motorbåter f.eks!

 

 

Ser at dollaren nå står i kr 5.60.

 

Ja, import fra USA må være bra om dagen, men det er ikke så verst å investere i båter solgt i Euro heller, i dag var den nede i 7.77 et øyeblikk før oljeprisen svekket seg. Hva skjer når Norges Bank setter opp renta 20.9 blir spennende... Jepp, de kommer til å sett opp renta, Gjerdrem har ikke noe valg...

 

Vår båt blir 930 kroner rimeligere eller dyrere for hvert øre Euroen svinger. En kjenning kjøpt Bav 42 senhøstes i fjor til 8,48. Det ble ca 100.000 dyrere enn i dag... Det er nok mange som følger med på dette og kanskje heller bestiller seg en ny båt til våren enn å kjøpe billig brukt i dag. De fleste bruktbåter prissettes etter hva de kjøpte båten for og derfor blir det jo ekstra høye bruktpriser i perioder med sterk kronekurs...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette er også min oppfatning, men det har gått andre veien med seilbåter, forskjellen må ha blitt mye større de siste 10 årene, hvordan kan vi egentlig forklare dette fenomenet, det kan jo ikke bare være med rasjonell produksjon og store volum for seilbåter, prisene er jo svært høye også på Bav motorbåter f.eks!

 

Koster å bygge motorbåter vettu. Skal tåle en del mer pga høyere fart enn seilbåt som bare sklir gjeonnom sjøen i under 10 knop :wink:

Så er det jo motoren som koster en del da, inkludert drivverk og en bunnkonstruksjon og stevn som skal tåle kraften.

Ikke rart at de blir dyere. Blir som å sammenlikne campingvogn og bobil :lol::wink:

 

tok du aan?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tok du aan?

 

:lol: , ja skallene våre, stort sett konstruert for alle hav, kategori A er nok rimeligere å bygge :lol: Ja, nei, jeg syns egentlig det er rart, det ser ikke ut til at motorbåtprodusenter tjener noe mer penger heller. Det må vel være noe med at motoreren blir større og større og har blitt relativt sett mye dyrere enn de var før...

 

Vel, artig disse motorbåt/seilbåt diskusjonene, de forsvinner aldri, men personlig skulle jeg jo gjerne hatt en meget rask motorbåt liggende sammen med den nye Hansen... Men så var det disse pengene da...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...