Jump to content

VHF fra Tyskland - ok mht. lystbåtkanaler etc?


Ronald

Recommended Posts

Min VHF (Kelvin Huges, Husun 70) ser ut til å ha tatt kvelden. Jeg trodde først det var antennen, og fikk noen tips i en annen tråd. Nå har jeg kryssbyttet apparat/antenne med nabobåten, og feilen ser ut til å følge apparatet. Litt pussig egentlig, for apparatet både suser og støyer som det skal (når squelchen skrus av), og ved sending lyser sendelampen som forventet. Men ikke hører jeg noe anrop, og ikke hører andre meg. Jeg antar at reparasjon ikke er særlig vel anvendte penger.

 

Mens jeg søkte på nett etter mulige kjente feil og løsninger, så kom jeg over akkurat samme apparat (brukt) til salgs på Ebay i Tyskland. Ingen bud så langt, ergo kan jeg kanskje få den svært billig(?). Én Euro eller fem kan jeg vel ta sjansen på, tenkte jeg. Men det jeg lurer litt på er om kanalene L1-L2-L3 normalt er på tyske apparater. Ikke det at det er så kjempeviktig kanskje, men likevel... Noen som vet? Evt. andre drawbacks med å handle på en tysk Ebay-side?

 

Alternativet er jo å kjøpe nytt. Det rimeligste jeg da har funnet ser ut til å være denne fra Maritim. Noen synspunkter på den? Eller prisen?

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har VHF kjøpt i tyskland, leverte den til radioforhandler her hjemme, og jeg Tror at de bare programerer de om litt

så har du de kanaler du vil

jeg betalte 100kr. for jobben

det samme gjorde jeg for den bærbare som ble kjøpt ifra england.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Tror atL1 L2 og L3 sammen med F1 F2 F3 er kanaler som kun finnes i Sverige og Norge? for å begrense trafikken på de "vanlige" kanalene. Da med L" og F2 som anropskanaler.

 

Men frekvensene er jo i aparatet så det skal være mulig å finne dem frem.

Om det er mulig å gjøre det selv eller om apparatet må til en forhandler for å få utført det er jeg ikke sikker på.

Men jeg vet at JEG hadde levert apparateet inn for å få det gjort. Hadde ikke tatt tjangsen med å rote med det selv.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har lett etter en referanse jeg har ett eller annet sted som forklarer noe omkring programmering av frekvensene til de norske lystbåtkanalene L1, L2 og L3. Mener at det ble påstått at alle konvensjonelle VHFer til maritimt bruk kunne omprogrammeres til å inkludere disse frekvensene. Husker ikke hvordan det ble gjort. Men vel verd å sende en IM til careca for nærmere informasjons om hans fremgangsmåte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...