Jump to content

Sildegarn


olahaa

Recommended Posts

Har vært inne her noen få ganger, og spurt om båt, motor og lignende. Og fått gode svar.

 

Har nå et probolen som gjelder fiske. Søkte litt i forumet, og fant at det var overaskende mange som ikke fisket. Ble nesten sjokkert, for det er å FISKE jeg gjør i båten. Trivelig i båt ellers også, selvsagt, men uten å fiske...?? Men vi bor jo forskjellige steder i landet, og enkelte steder er det vel ikke så mye fisk at det er bryet verdt. Skal ikke forsøke å filosofere mer over dette...

 

Men som sagt: Jeg fisker. Det er mye derfor jeg har båt, selv om det blie en og annen småturen uten å "væte snøre" også, Jeg fisker i hovedsak med snøre (Snik, juksa eller hva det nå kalles rundt i landet): en pilk i enden med gummimark oppover, som senkes ned og hales opp.... Og litt trollgarn, men det er et H%/&(s arbeid å renske opp og greie.

 

Jeg er nå blitt den lykkelige eier av et SILDEGARN. Som jeg ikke kan å bruke. :blush: Ikke vet jeg hvordan det rigges, når på året jeg kan fiske etter sild (Ved Stadt), hvor djupt det skal settes osv osv.

 

Tenkte jeg skulle spørre her først, før jeg går løs på gammelkarene ved hytta det jeg har båten (Myra-sjark 22 ' m 29 Nogva/nanni)(Nå er jeg vel lokalisert...) Er jo litt karravorin som vi sier her, og alle tror jeg vet alt om fiske, når de ser jeg kommer inn med 50 kg storsei.... (Blir vel aldri helt voksen :blush: )

 

Så altså: Rigging og bruk av sildegarn? :discuss:

Redigert av olahaa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen sildegarnspesialist. Men jeg har fått en god del sild når silden kommer. Har da brukt et "vanlig" relativt finmasket flytegarn, som da flyter i overflaten, satt på relativt grunt sted hvor høytsvømmende fisk pleier å svømme forbi.

 

Garnet kaller jeg aldri ørretgarn, fordi slike visstnok ikke er tillatt å fiske etter. Det kalles makrellgarn, hestemakrellgarn, lyregarn, sildegarn osv. Ganske ofte kalles det manetgarn. Og berggyltgarn. :smiley:

 

Det er sikkert noen andre som kan svare mer presist

Link to post
Share on other sites

Her hagler det inn med svar. Baatplassen svikter aldri!

 

Men altså: Garnet skal flyte. Det er små kork på oversiden, på undersiden er det snører med jevne mellomrom, som jeg antar det skal festes søkke av passende vekt i. Det er ikke blyline i bunnen. Man må altså først finne rett vekt på søkkene i forhold til korka, under hensyntagen til strøm osv. Så må man bestemme seg for hvor dypt garnet skal stå. Dette er også greit, ved å regulere tauet fra blåsene til garnet, vil jeg gjette på. Var det like dypt hele strekningen, var jo dette greit. Men det er det jo ikke. Man skal sørge for at garnet er forankret i bunnen i begge ender, står rimelig stramt, og i samme dybde uavhengig av dybden i sjøen. OG HER STOPPER DET FOR MEG.

 

(Litt reklame for et annet forum, som jeg er mer aktiv på: Er du interessert i øl og ølbrygging: Ølportalen: www.bryggeri.net ) Det heter jeg IPA :cheers:

Link to post
Share on other sites

Man skal sørge for at garnet er forankret i bunnen i begge ender, står rimelig stramt, og i samme dybde uavhengig av dybden i sjøen. OG HER STOPPER DET FOR MEG.

 

Har også et sildegarn hengende i garasjen. Vet ikke hvor dypt det skal stå, men går ut man må finne silda på ekkoloddet først, og så sette på iler. Det er vel avstanden fra blåsa til garnet som bestemmer dybden. Ilene ned til bunn kan vel være litt i lengste laget bare de strammer garnet.

Link to post
Share on other sites

Ett sildegarn er ett garn som også skal stå så dypt at man kan passere over med båt.Husk blåser i begge ender og navn og nr.på disse.Setter selv garna i land og en dregg i enden.Har ikke noen god erfaring med å drive garn med noe større båt en 10/12" nar man er alene.På bakgrunn av disse opplysninger ang.dybden,er oppsynsbåten fra SNO som ligger der jeg setter garn.Lykke til

Link to post
Share on other sites

Slik fisker jeg med sildegarn (etter sild):

spenner et tau mellom to holmer (har et fast sted). Fester garnet til tauet nærmest land på ene siden, med tre blåser med 1 m tau (dvs 1 m slakk). Stein i bunn på garnet. setter stor stein på midten av tauet som garnet ikke hanger i, slik at det går under. Dvs at garnet flyter 1 m under vannoverflaten, mindre dritt i det da...

 

Neste dag er det fullt i sild. løfter da garnet bare opp i overflaten og plukker reint, og lar det står til neste dag.

 

Tid: et par dager før til et par dager etter fullmåne (noen sier også nymåne i tillegg, har ikke prøvd), på senvinteren. (jan, feb, mars)

 

skitt fiske!

Link to post
Share on other sites

For mange år siden var jeg med en onkel på "drævet" som de kalte det; Mange garn bundet sammen til ei lenke, stor blåse i ene enden, motorbåten i den andre; Stor petromax (oljsdrevet sterk lampe) bakpå båten; Garna var i overflaten. Startet på ettermiddagen og dro garna om morgenen.

Fikk mye sild på den måten :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei,

har fiket mye både sild og makrell med garn opp igjennom.

 

Først av alt:

Fredningstiden for bruk av flytegarn er avhengig av størrelsen på garnmaskene. Hva garnet blir kalt (sildegarn, makrellgarn, ørretgarn etc) er bare navn, men størrelsen på maskene er det som klassifiserer det. Mener almanakken (den gode gamle som alle besteforeldre bruker å ha på nattbordet:) har disse fredningstidene.

 

 

På vestlandet er jeg vandt til å sette dette garnet ut fra land med en lengde på landtauet avpasset etter hvor garnet skal stå. Kavlen på garnet (kork eller plastflottører) skal flyte i overflaten. Garnene kan enten ha blysnor eller søkke i form av blyringer, steiner etc i bunn. Avhengig av mengden strøm på stedet er det vanlig å justere både mendgen søkke og kavl for at garnet skal stå mest mulig rett i vannet. Selve noten på disse garnene er oftest en aning større enn det kavlsnor og blysnor skulle tilsi, nettop for at denen skal legge seg i en svak pose alt etter strøm.

 

Når garnet settes ut fra land avsluttes garnet med en litt stor blåse. Fra denne legger du ut tilstrekkelig med iletau som avsluttes i en liten garndregg. Jo mer strøm jo mer iletau. Sett garnet fra land strekk det ut slik at det flyter fint, legg ut iletauet stram godt opp og kast dreggen. Gå tilbake over garnet og se at det flyter fint. Du trenger ikke trekke garnet, men gli langs med garnet og trekk opp hele noten i båten mens du rensker. På den måten kan det stå i mange dager.

 

Husk at blåsen (eller bøyen) i enden skal være godt synlig som markering for båttraffikk, og at den skal inneholde navn på eiger.

 

Etter en tids fiske vil du oppdage at mesteparten av silda går i fra samme siden av garnet hele tiden. Lokal strøm, lyskilder på land etc er med på å styre dette. Etter noen år vil du finne din "favoritt plass" å sette garnet for best fiske.

 

Lykke til!

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...