Jump to content

Halvfabrikat, trenger tips og erfaringer!

Frikar

Recommended Posts

Hei alle sammen.

kjekt at det finnes forum som detta for oss gutta (å dåkke damer som tilhøre untakene) , slik at eg har noe å gjøre på mens mor i huset ser på Oprap og Dr Phil..........

Så til det jeg trenger tips og veiledning til:

Har Scand Baltic nå, en sinnsykt kjekk familiebåt forresten. Ser for meg å bestille ny halvfabrikat til etter sommeren 08. MEN jeg er veldig usikker på hva jeg skal satst på.

De båtene jeg så langt vurderer er Laguna 1180, Sunquest 40, Riviera 390, Dominator 340 Flycruiser. Ellers er jeg åpen for forslag til andre modeller............

Fortrinsvis ønsker jeg fast aksling(tror jeg) :confused:

Mulig noen av de over ikke er aktuelle på grunn av prisen? Laguna 1180fb vet jeg kommer på ca 1350000 ferdig med det en del utstyr.

De andre leverandørene har jeg ringt/ mailet for priser men jeg må si jeg er skuffet over dårlig service og oppfølging!!!!!!!!!!!!

Det er tydelig at det er for gode tider for alle båtprodusentene siden de stort sett gir "balla" i kundene ( balla er et godt Haugesunduttrykk)

Ønsker en tett båt med "sossaplattform"(FB nok et uttrykk fra HGSD tror eg ) marsjfart minimun 20knop. Dusj innvendig. Så høyt under taket på do at jeg kan stå å tisse(selv om jeg ikke får lov) :boxing: ,

Noen som har noen kommentarer til dette, tips til noen som har erfaringer fra lignende prosjekter?

Jeg er få finn.no hver dag men det er først nå jeg endelig føler jeg har funnet mine nettkamerater............

Så til alle mine venner :cheers:

Jeg har også selv byggd en Laguna 1180FB, og er veldig fornøyd med båten. Valgte selv drev når jeg byggde, men skulle jeg byggd en til ville jeg valgt aksel. Se Prosjektet vist i bilderLykke til med valget

Vil berømme Laguna med fin bildeserie fra bygging av båten. Selv om det er tydelige tegn på "engangsbåtbygging" i forhold til enkelte verft, er jeg ikke i tvil om at kvaliteten har blitt meget bra. Jeg er også litt nysgjerrig på hvorfor du ved ny bygging ville ha valgt rett aksel?

Vil berømme Laguna med fin bildeserie fra bygging av båten. Selv om det er tydelige tegn på "engangsbåtbygging" i forhold til enkelte verft, er jeg ikke i tvil om at kvaliteten har blitt meget bra. Jeg er også litt nysgjerrig på hvorfor du ved ny bygging ville ha valgt rett aksel?

Takk

Grunnen til at jeg ville valgt aksel fremfor drev, er mye mindre vedlikehold på aksel kontra drev. Slippe å demontere drev/ propeller når båten ligger på land. Jeg har ingen krav om dette i min forsikring, men første natt etter fjorårets opptak ble drevet forsøkt stjålet.

Enkel installasjon av hekktruster (laguna har støpt en kasse der roret sitter hvor hekkthruster tunellen er støpt inn)

Jeg kunne for å slippe å ha hekkthruster heller valgt 2 motorer/ drev men da vil kostnadene/ vedlikeholdet bli enda større. (jeg kan leve med "usikkerheten" 1 kontra 2 motorer gir)

kan jeg våge å spørre om hvor mye en sånn laguna kommer på ferdig fra fabrikk , og hvor mye du sparte?? nydelig båt det der..

Prisen fra fabrikk:

Vestfold Båt AS/ Prisliste Laguna 1180FB

Jeg vil tro du greier å spare ca. 4-500 000 på å gjøre jobben selv. Laguna gav gode priser på utstyret jeg kjøpte fra dem (motor ++++), men noe greide jeg å skaffe billigere. Spesielt utstyr kjøp fra USA er det mye å spare på. Navigasjonspakke med 2 kartplottere/ ekkolodd/ radar/ autopilot beløper seg fort til > 100 000 ved kjøp i Norge. Jeg vet ikke hvor mye som er inkludert i prisen fra Laguna. På dette sparte jeg ca. 60% ved kjøp i USA.

Laguna 1180FB med dobbelinnstallasjon er nydelig å kjøre. Vi kan holde en marsfart på 35-38-knop i godt vær eller holde 18-19 knop i grov sjø. Toppfart er ca 41 knop. I 25 knop er dieselforbruket mindre på denne båten en på vår forrige båt med en D6. Service og vedlikeholdskostnadene er noe større, men det velger man jo å betale dersom man velger dobbelinnstallasjon.

Vi fikk god hjelp under byggingen og jeg vil tro at fabrikken har forbedret seg ytterligere siden vi kjøpe vår båt i 2006.

Bilder fra prosessen kan lastes ned her. Laguna 1180FB

Redigert av pauc (see edit history)
  • 1 måned senere...

Hei igjen

Jeg er nå lykkelig eier av laguna 1180fb med 400hk iveco strak aksel. Føler dette er en meget god båt til en gunstig penge.

Tusen takk til dere alle men spesielt til Laguna og pauc som har lagt inn bilder. Gleder meg sinnsykt til overlevering.

Båten blir levert i romjulen å jeg er veldig spent på om jeg får den ferdig til sommeren.......

Skal iallefall prøve så godt jeg kan så får bare konemor være ekstra tåmodig en periode.

1000 timer med selvbygg er ikke mye arbeid, bare mye kos!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Spørs gjerne om jeg skriver det samme om 6-7 mnd, hehe

Snakkes alle godtfolk(dvs båtfolk)

Frikar

Dette var spenende Frikar. Da har du en god del uker på deg til å planlegge hvordan du vil gjennomføre arbeidet. Anbefaler deg å ta en dag på verftet og å ta bilder av forskjellige faser i støpeprosessen av skrog og overbygg. Det tar alltid mye tid i etterkant å trekke ekstra kabler, slanger og luftrør. Det er derfor lurt å tenke nøye igjennom endel tidkrevende montasje som vinsj(er), varmeapparat (særlig type - jeg har valgt vannbåren varme og anger ikke på det), varmeuttak, plassering av vannvarmer, kraftige kabler til baugpropell og vinsj(er), samt ekstra kabeltrekk opp til styreposisjon. Anbefaler deg videre å jobbe grundig med navigasjonssystemet du skal ha ombord. Dette krever som regel flere kabeltrekk enn du er forberedt på. Antar at du ikke har særlig tidkrevende jobb ved siden av denne hobbyen siden du regner med å bruke omlag 40 timer i uka på dette prosjektet? Skal du stå innomhus? I likhet med andre innlegg håper jeg at du lager en bildeserie av prosjektet. Hadde vært fint om du også registrerte timeforbruk på prosjektet. Lykke til.

Jeg har også selv byggd en Laguna 1180FB, og er veldig fornøyd med båten.

Valgte selv drev når jeg byggde, men skulle jeg byggd en til ville jeg valgt aksel.

Se Prosjektet vist i bilder

Lykke til med valget

Utrolig flott stykke arbeid du har gjort der :eek:

Hvorfor ville du gått for rak aksel og ikke drev?

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...