Jump to content

Halvfabrikat, trenger tips og erfaringer!

Frikar

Recommended Posts

Har kjøpt halvfabrikat, ferdig/ tett utvendig men ganske tom invendig......

Motor og styring er ferdig montert, ellers alt tomt. Har gjennom flere hyggelige Laguna venner fått bilder og ideer til andre løsninger en det som er originalt. Takker for dette, spesielt til Pauc med sin flotte båt. Har kjøpt en del utstyr lokalt å Raymarine plottere bestilles en av dagene fra USA pga lav dollarkurs og flere anbefalinger.

Skal ha Raymarine c120 nede men er usikker på hva jeg skal ha på sossaplattformen, noen tips? Vurderer c80 eller c60/65.

Gleder oss stort å planlegger litt hver dag.

Får se hvordan det blir med bilder, er nemlig flinkere med båt enn pc men kanskje konemor kan få til noe..

Frikar

Hei igjen ja.

For å svare roaldbj så driver jeg 2 firma selv og har det i perioder veldig travelt. Ellers har jeg ordnet meg hjelp på stort sett alt det elektriske av elktrikker, mye av innredningen skal jeg få hjelp av en som har jobbet med innredning av viksund ca 4år. Å jeg har en bekjent som skal sparkle litt invendig. Konemor skal være med å trekke skai å olje all teaken.

Har tatt ut sen ferie neste år å regner med det blir veldig hektisk halvår, me hva gjør vi vell ikke for å få den deilige fritiden ombord.

Er instilt på at den ikke er strøken til sommeren 07 men den skal være beboelig. Vi har to jenter på 2 og 3 år som også stortrives på sjøen og rundt i strendene. Vi har 80 døgn i året på bøljan blå så jeg må bare få båten ferdig.......

Har kjøpt meg eber d5 nå å leser bruksannvisning på senga.......

Noen som vet om transportør som kan frakte skuta fra Tønsberg til Haugesund til en fornuftig penge i ca romjulen? Hørte rykter om priser på rundt 20 laken å syntes dette var fryktelig dyrt men så vet jeg ikke hva det skulle ha kostet heller.

Stor takk til Pauc for bilder og Laguna med flott bildeserie med forklaring. Utrolig bra at noen tar seg bryet.....

Skal prøve med noe lignende selv( dersom jeg får det til og får tid........

Kjekt med god resposn på temaet.

Frikar

Hvis du kan være litt fleksibel og gi dem beskjed i god tid kan ofte dette firma klare transporten gunstig.

Arvid Nordal AS

(Hjemmesiden kunne de trengt hjelp til) :smiley:

Lykke til med bygget !

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg tror også at transporten kan bli noe billigere enn det du skisserer om du kan ta det på retur-last.

Spennende at du har mange som hjelper deg - utfordringen blir desto større på logistikksiden. En så stor båt er et mer omfattende byggverk enn et lite hus. I båten er det svært mange systemer som skal virke og installeres i gunstig rekkefølge for å hindre mye unødvendig kryping i etterkant. Eksempelvis la jeg et 220 voltsopplegg fra akterenden til baugen på nåværende båt. Jeg tor dette tok 4 - 5 timer. Dersom jeg hadde utført dette under monteringen hadde det vært gjort på 2 minutter!

• 1 måned senere...

Så kom beskjeden jeg absolutt ikke ville høre....... Båten blir en mnd forsinket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hadde jeg fåt ferdig båt så hadde dette ikke vært noe problem, men siden jeg må bruke 800-1000timer på den så ser det dårlig ut med tanke på båtferie med familien sommeren 08.

Har en utrolig lei tom fælelse inni meg.

Hvordan kan jeg kompensere for denne tapte tiden? Få verftet til å gjøre noe?

Har levd i nybåt rus i flere mnd, men nå ble det svart her gitt............

Frikar

Har kjøpt det meste av det jeg trenger men mangler først og fremst tid. Skikkelig skal det gjøres uansett, slurver ikke på dette da jeg sikkert hadde angret resten av livet pga småting som jeg vet kunne vært bedre.

Har sendt mail der jeg ber dem gjøre div for tort og svi. Har blitt lovd helt frem til i går at båten skal komme i romjulen eller SENEST 5 jan.

J.... Dritt

Er som regel ganske rolig å avbalansert men føler meg nesten "lurt" til å tro at alt er ok i lengste laget....

:boxing::boxing::boxing::boxing::boxing::boxing::boxing::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

Steinara:

Bakvegg og vinduer er "forsinket fra leverandør.

en det er 3 mnd siden vi signerte kontrakt å siden dette er produkter det ofte er leveringproblemer med burde de bestilt dette tidligst mulig......

Gjerne ha ett sett vinduer å bakvegg liggende i tilfelle, koster sikkert ikke så mye inn for verftet.

Å da hadde han sluppet å få meg å han andre som venter på båt sur. Har så langt vært bra fornøyd med prosessen, men er nå mer tvilende til hva jeg føler....

Hadde som forutsetning at jeg måtte få det til avtalt tidspunkt for å kunne ferdigstille den til sommeren å få båtferie, dette var ingen problem!!!!!!!

TYDLIGVIS er det det...... Har en Baltic til salgs nå men må jo selge denne før sesongen da jeg ikke har råd til å sitte med begge deler....

Hva med sommerferien til meg å familien, den kan vi ikke ta ut i september/oktober......

Føler med deg Frikar, men du har lagt en velding stram tidsplan.

La ikke denne forsinkelsen ødelegge gleden ved prosjektet. Bruk gjerne tiden til studier og forberedende arbeider så langt mulig. Gi oss rapport med bilder etter hvert, så skal vi oppmuntre deg etter beste evne.

Dersom du skal ha båtferie til sommeren, burde du nok prioritere det som må være ferdig for sikker, sjøklar båt og la en del detaljer bli vinterarbeide neste år. Men det har du sikkert tenkt på allerede.

Hvis det kan været til noen trøst: båten min er to år forsinket fra verftet. Og så har vi jo M/S Bastard, da....... (jeg sier ikke mer). :rolleyes:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 måneder senere...

Endelig i gang.

Vår å hentet båten 9 februar, etter å ha satt den ned i hagen hjemme var det ett faktum.

Har siden da lagt ned 340timer og er kommet godt igang men MYE arbeid gjenstår.

Legger ut noen bilder her så dere kan se hvordan det ser ut så langt.

tok bildene i går å har begynt å trekke skai og er ferdig med isolering av skrog etter det.

baatbygging_005.jpg

baatbygging_006.jpg

baatbygging_009.jpg

baatbygging_023.jpg

Espen

• 4 år senere...

Skulle gjerne sett mer bilder fra prosjektet ditt, den likner mye på den som eg har kjøpt,

en Seaking 38 som er 1 år forsinket på leveringsdato :nonod:

men eg prosjekterer båt og har hentet inn opplysninger og utstyr og er klar når båt kommer i April 2013 sier dei,

litt av båtgleden forsvant da eg trudde eg ikke fikk den i det heile, men no er båt nesten ferdig og eg skal hente den med langtransport fra Sverige i April :yesnod: 1 år etter skjema.

Har fått hjelp fra en av de som bygde denne tidligere i Fredrikstad, alt av oppgraderinger som de foretok på de siste båtene som de bygde fredrikstad har eg fått av han.

Skal montere motorer 2 x Volvo Penta 260 DP , elektrisk, innredning osv selv, eg er allsidig og har vert med på det meste,

men eg vil gjerne høre fra de som har bygd ferdig båt selv, for meg er dette hobby og eg regner med og vere ferdig med båt til sommeren 2014,

Eg har en del bilder fra bygging på fabrikk og eg har gjort forandringer med tanke på defroster slanger som skal gå hele vegen rundt på alle ruter, dette har eg fått støpt inn i dekksform, diverse fester for kabeltrekk og gjennomføringer har eg også forandret og fått innstøpt, eg skal ha en spesiel og oppdatert innredning som er mer tidsriktig, leddlys på lanterner og innredning, har kjøpt ferdig kabelpakke på innredning, plugg and play, har lagt en plan for isolering av båt, neopren blir brukt på alt av varmerør på defroster og fra Eberspracher så eg ikke får uønsket varmetap, skumanlegg i maskinrom og div slukkere på båt skal på plass, har i også hentet inn opplysninger fra same type båt på Finn.no. har 3 permer med dokumentasjon :saint:

har studert og funnet ut hvordan eg vill ha min båt, noen av de har eg pratet med og fått nyttig innformasjon,

eg regner med at eg har kuttet ned på byggetid med den innformasjonen eg har fått med 1-2 mnd,

Eg vil også lage en blogg når den tid kommer,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...