Jump to content

Kombinert landstrøm og lader

Ludde

Recommended Posts

Lurer litt på å kjøpe en kombinert boks med landstrøm og lader. Har noen erfaring med slike?

Er generelt ikke så glad i alt i ett bokser, fordi ryker det noe har du ingenting, men dette ser ganske lurt ut. Både Seatronic og Maritim har slike i sitt sortiment, og alle erfaringer mottas med takk.

Her er beskrivelsen fra www.seatronic.no: Zetagi Integral. Kombinert landstrømsentral og 12V, 20A batterilader med 2 utganger. Nå Kun: 2 950.-

Hilsen Ludde

Ser det var lite erfaring omkring disse løsningene her, så jeg konkluderer litt på egen hånd. Leste litt omkring denne laderen på Maritim sine sider. De selger bare laderen for 1.995,- og den er dermed satt ned en del siden den forrige katalogen kom. Da kostet den komplette boksen med landstøm 3.750,- og laderen ca. 2.500 så vidt jeg husker.

Synes jo det ser ganske greit ut. Må betale ca. 1.000 for 2 automatsikringer og en jordfeilbryter, og det er jo greit nok. Det ser ut for meg som om laderen har det som trengs, så vi får se.  :confused:

Hilsen Ludde

Hei SveinE

Det var ikke bra! Har så vidt tittet på Hitec sine løsninger også, men det bør jo henge sammen litt lenger enn det. Tipper at grunnen til at det har tatt slik tid er at de ikke tror du trenger den før til våren. Skulle ikke forundre meg om de ike har begynt å se på den ennå.

Lykke til uansett, jeg får vurdere litt mer omkring dette, for jeg synes fortsatt at konseptet er fint.  :confused:

Hilsen Ludde

Hei.

Er ikke helt sikker, men mener at Paul (Ladac) skrev noe om slike "kombisaker" på BM forumet, og at det ikke skulle være etter forskriftene at landstrømsentral og lader var i samme skapet?

Er ellers generelt mot slike "kombisaker".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget her... :eek:

Sikring og jordfeilbryter skal ikke sitte i båten, men på land!

Alle havner med landstrøms-opplegg har vel dette?

Og ang lader så skulle jeg mene at en "vanlig" elektronisk lader, f.eks. Biltemas, dekker behovet til 95% av brukerne.

En slik løsning har iallfall fungert glimrende i min båt i 20 år.... :eek:

Det har du sikkert rett i Ingar. Jeg har benyttet en Bosch 3-trinns elektronisk 8 Amp lader, med gummiskjøtekabel til stikkene på land, og har lagt merke til at det var jordfeilbryter alle de steder vi var. Tenkte bare jeg skulle gjøre dette litt mer "profft" til sommeren, med et inntak i båten, og fastmontert lader etc.

Snakket med Ladac i sted, og de sender meg oppdatert materiell på Ladix, men prisen på en slik løsning er desverre mange tusenlapper, men denne løsningen har noe ekstra på jordsiden som gir mye mindre tæring. Jeg får lese litt mer når lektyren ankommer heimen.

Hilsen Ludde

Snakket med Ladac i sted, og de sender meg oppdatert materiell på Ladix, men prisen på en slik løsning er desverre mange tusenlapper, men denne løsningen har noe ekstra på jordsiden som gir mye mindre tæring. Jeg får lese litt mer når lektyren ankommer heimen.

Ja, det kunne vært intr. å høre mer om...  :eek:

Etter mitt syn er jord/tærings-problematikken mer av teoretisk interesse for de fleste båteiere... :eek:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...