Ludde Startet 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2004 Lurer litt på å kjøpe en kombinert boks med landstrøm og lader. Har noen erfaring med slike? Er generelt ikke så glad i alt i ett bokser, fordi ryker det noe har du ingenting, men dette ser ganske lurt ut. Både Seatronic og Maritim har slike i sitt sortiment, og alle erfaringer mottas med takk. Her er beskrivelsen fra www.seatronic.no: Zetagi Integral. Kombinert landstrømsentral og 12V, 20A batterilader med 2 utganger. Nå Kun: 2 950.- Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
stover Svart 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 støtter spørsmålet og er minst like spent som deg Ludde på hva folk mener. Kan dette være OK kvalitet når en ser hva rene ladere koster? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 Jeg ville valgt å kjøpe hver for seg. Om denne greia er bra? Vet ikke, men av bildet virker den ikke som rare greiene for å være en 20A lader. Mer info her: http://www.zgitaly.it/marine/ Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 19.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 Ser det var lite erfaring omkring disse løsningene her, så jeg konkluderer litt på egen hånd. Leste litt omkring denne laderen på Maritim sine sider. De selger bare laderen for 1.995,- og den er dermed satt ned en del siden den forrige katalogen kom. Da kostet den komplette boksen med landstøm 3.750,- og laderen ca. 2.500 så vidt jeg husker. Synes jo det ser ganske greit ut. Må betale ca. 1.000 for 2 automatsikringer og en jordfeilbryter, og det er jo greit nok. Det ser ut for meg som om laderen har det som trengs, så vi får se. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
MS Victoria Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Kjøpte en kombinert Hitec lader og landstrømenhet fra Seatronic i fjor. Sviktet etter 4 måneder. Sendte denne til reprasjon i September og har ennå ikke fått den tilbake. Ikke akkurat lynervice. Hold deg til noe som er enkelt og ikke trenger spesialkompetanse og forskning for å fikse. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 20.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Hei SveinE Det var ikke bra! Har så vidt tittet på Hitec sine løsninger også, men det bør jo henge sammen litt lenger enn det. Tipper at grunnen til at det har tatt slik tid er at de ikke tror du trenger den før til våren. Skulle ikke forundre meg om de ike har begynt å se på den ennå. Lykke til uansett, jeg får vurdere litt mer omkring dette, for jeg synes fortsatt at konseptet er fint. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Hei. Er ikke helt sikker, men mener at Paul (Ladac) skrev noe om slike "kombisaker" på BM forumet, og at det ikke skulle være etter forskriftene at landstrømsentral og lader var i samme skapet? Er ellers generelt mot slike "kombisaker". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Kjøpte en mobitronic 25A lader for noen år siden. Kan anbefales. Ble frarådet å kjøpe modellen med uttak for to banker. I følge ekspeditøren i butikken var ikke disse laderne altid smarte nok til å velge riktig bank. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Må innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget her... Sikring og jordfeilbryter skal ikke sitte i båten, men på land! Alle havner med landstrøms-opplegg har vel dette? Og ang lader så skulle jeg mene at en "vanlig" elektronisk lader, f.eks. Biltemas, dekker behovet til 95% av brukerne. En slik løsning har iallfall fungert glimrende i min båt i 20 år.... Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 20.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Det har du sikkert rett i Ingar. Jeg har benyttet en Bosch 3-trinns elektronisk 8 Amp lader, med gummiskjøtekabel til stikkene på land, og har lagt merke til at det var jordfeilbryter alle de steder vi var. Tenkte bare jeg skulle gjøre dette litt mer "profft" til sommeren, med et inntak i båten, og fastmontert lader etc. Snakket med Ladac i sted, og de sender meg oppdatert materiell på Ladix, men prisen på en slik løsning er desverre mange tusenlapper, men denne løsningen har noe ekstra på jordsiden som gir mye mindre tæring. Jeg får lese litt mer når lektyren ankommer heimen. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Ingar Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Snakket med Ladac i sted, og de sender meg oppdatert materiell på Ladix, men prisen på en slik løsning er desverre mange tusenlapper, men denne løsningen har noe ekstra på jordsiden som gir mye mindre tæring. Jeg får lese litt mer når lektyren ankommer heimen.Ja, det kunne vært intr. å høre mer om... Etter mitt syn er jord/tærings-problematikken mer av teoretisk interesse for de fleste båteiere... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.