Jump to content

Nye LYS-regler på trappene, forenkling?


Nefertiti

Recommended Posts

Vil ikke dette bare være en fordel for "ekspertene"?

Helt klart. På den annen side må vel NORLYS ha en incentivstruktur for at folk skal gidde å måle inn båtene sine så nøyaktig som mulig. Hvis det motsatte var tilfellet fikk man vel neppe mange til å ta den ekstrajobben hvis de fikk et høyere LYS-tall. Men det har vel vært snakket om å prøve å få de mest keene seilerne over i egne R-klasser, og på den måten blir det vel kanskje ikke håpløst for de som stiller i "vanlig" LYS-klasse. Det blir spennende å se hvordan dette slår ut i Færdern neste år i forhold til fordelingen mellom TUR vs LYS u/SPI.

Link to post

LYS basic, standard og racing i samme klasse kan ikke fungere med de reglene de har lagt ut forslag om nå. JEg syns det fungerer godt sånn som det er i dag, men man kunne lagt flere "LYS R" som det heter i dag for da har vi jo tre forskjellige klasser, rett og slett en klasse for enhver. TUR, LYS og LYS R. I turklasse må man ikke ha måling, Lys kunne det kanskje vært en enkel måling selv om den målingen som allerede er er rimelig enkel. Seil og rigg kan da ikke være noe big deal og LYS R er jo perfekt

Link to post
Skjønner egentlig ikke vitsen med dette nye systemet. Det koster ca.1000,- å få målt en kurrant båt. Det har de fleste råd til.

Poenget er vel å fange bredden, dvs de som har en standard båt og som kunne ha lyst til å delt i en regatta en gang, men som ikke er sikre på hvordan de får målt båten, eller vil ta den tiden/kostnaden det er å gjøre det.

 

Inndelingen i TUR-klasser fungerer nesten slik, men kan av og til bli veldig vilkårlig hvis det er få påmeldte båter, ettersom man som regel seiler scratch.

 

Jeg synes det er et positivt skritt å forsøke å øke deltakelsen i respittseiling blant vanlige tur-seilere. Se på Færdern hvor deltakelsen har økt over tid, mens den i f.eks Tjörn runt er ganske laber i forhold. I svenske forumer er det ofte misunnelse å spore ift engasjementet blant norske seilere. Det synes jeg vi skal være stolte av. Sverige er tross alt en nasjon av seilbåter sammenliknet med Norge.

Link to post

Jeg syns disse reglene er ok, i dg er det vel slik at du får LYS 1.50 om du ikke har målt båten og vil være med. Det gidder en jo ikke. Hvis jeg første året ikke gidder å måle båten f.eks fordi jeg vil ha nye seil før jeg begynner skikkelig er jo dette kjempebra, jeg kan jo lett regne meg om til hvilket resultat jeg kunne fått med LYS-målt båt. Dette kan jo ikke bli rettferdig, alternativet er at en slipper å måle båten av eksterne og da skulle det blitt mange artige diskusjoner om juks og feil egeninnmeldt diskusjoner. Hørte om en i Bergen for mange år siden som vant en regatta med en ny lagd Nessy 94, det ble så mye spetakkel om at båten hans måtte være for lett siden den ikke var fult innreddet at han fant ut at det måtte tas en veiing av båten for å få dette på det rene... Båten var forøvrig 200 kg tyngre enn tillatt... Dette er ramme alvor og skal selvsagt være riktigst mulig ellers blir det håpløst...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Vi får se hva utfallet blir. De aller mest keene seilerene velger vel klassebåter?

 

Det er kanskje en mening i at det får de keeneste til å følge spillereglene. De som er med som amatører har vel sjelden ofret mye tanke i å optimalisere/tweake båten innenfor reglementet.

 

Forøvrig gjør jo LYS systemet det slik at selv 20 år gamle båter kan gjøre det bra. Min er designet i 1979, og med Genoa fra 1984 har jeg svært sjelden blitt sist, og faktisk tilogmed fått en onsdagsseier...

 

Og nå dør visst eks. IMS og.

 

Forresten. Hva er definisjonen på en R-båt? :wink:

Link to post

Det finnes ikke så mange som er godkjennte for å måle etter de nye reglene.

og på Norlys sine sider snakker en om at de tok 10000.- for å måle en ny båt

Så her er det noe som ikke er så bra. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Litt om måle priser:

Lys-måling-inklusive online innlegging av data,

LYS,LOH+BM+notering av skrogdata 150,-

Full LYS måling av skrog 250,-

Full LYS måling av rigg 250,-

Seil pr stk 200,-

og så er det satser på på begynt time over 3timer 150,-

 

Har forstått det slik at LYS Basic behøver ikke å måle inn noen ting, LYS Standar må måle inn seilene og LYS Advanced må måle inn alt.

 

Som jeg ser det, er det for LYS Basic og henge opp det største seilene en får takk på? :confused: Det blir jo ingen kontroll der? Og det blir veldig enkelt å få LYS bevis. Det er bare å betale LYS bevis avgiften, så får en LYS Basic med en gang.

LYS Standar blir som det har vært. LYS Advanced blir det noe mere for dem som ikke har gjort det allerede.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Hei,

Her er det en "feedback" av Brukerundersøkels 2007 som NORLYS gjorde av brukere av LYS.

Mange intressane kommentarer her.

Klippet fra blur.se :

http://www.blur.se/images/tekst_oppsummering.pdf

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
  • 1 måned senere...

Løfter denne litt siden det er kommet nye regler for 2008.

 

Største endring er at det nå tillates å bruke både Gennaker og Spinnaker i samme seilas.

For egen del er det ganske så interessant, da jeg faktisk har en racinggennaker, skjønt de regattaene jeg stort sett har vært med på er det platt lens som gjelder, og da er vel spinnakeren fortsatt best...

 

 

http://www.seilmagasinet.no/id/27782

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...