Jump to content

Hvor mange liter olje på mercruiser 1.7dti?


båtmannen

Recommended Posts

Tømte min mercuiser 1.7dti for olje i går med å pumpe opp fra en slange nedi peilerøret.

Fikk bare opp ca 3.7liter. Synes det var litt lite..

 

Noen som vet hvor mange liter det går på den?

 

I manualen står det: capacity 6,5 liters included filter.

Lurer på om det er hele oljekretsvolumet, i og med at det står included filter. Filteret tømmer seg jo når motoren stoppper, og er ikke en del av oljereservoaret.

 

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Filteret = ca 1 liter

Rørsystemet som sådann (inkl oljekjøler) = ca 1 liter

Og så blir det sikkert igjen rundt 1 liter i bånntroa. Da blir det ikke så gæli med 3,7 liter ut.

Men jeg kjenner ikke din motor spesifikt :-)

 

På min forrige Mercruiser, fikk jeg opp 7-8 liter av 11-12 totalt. På min nåværende husker jeg ikke :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Helt vanlig når man pumper olje ut av peilerøret å ikke få ut alt.

Når du fyller må du bruke peilepinnen for å vite når du har fyllt nok. (forutsatt at båten står nogenlunde vannrett)

 

Mercruiser har "remote oil drain" på mange av sine nyere motorer. Det er en slange som går fra bunnpluggen i oljepanna. Vanligvis blir den festet i båtens bunnplugg slik at den (slangen) blir med ut når du drar ut bunnpluggen.

Link to post
Share on other sites

Snakket med bergen båt på kokstad. De sa at det gikk ca 5 liter på. Jeg hadde ikke til max på peilepinnen da jeg tømte, så har nok fått ut det meste ja.

Skjønner fortsatt ikke at de oppgir volumet inkl filter i manualen, for filteret tømmer seg jo ned i bunnpannen når motoren stoppes.?

Link to post
Share on other sites

Den er produsert i 2005. Jeg bruker quicksilver sin 15w40 heavy duty diesel engine oil.

Det er den forhandlerene anbefaler. Den er tilsatt diverse marine additives.

Koster rundt 60kr literen, ikke så stiv pris synes jeg. Kjøpte oljen hos en båtforhandler som selger båter med mercruiser.

Redigert av båtmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er produsert i 2005. Jeg bruker quicksilver sin 15w40 heavy duty diesel engine oil.

Det er den forhandlerene anbefaler. Den er tilsatt diverse marine adhesives.

Koster rundt 60kr literen, ikke så stiv pris synes jeg. Kjøpte oljen hos en båtforhandler som selger båter med mercruiser.

 

Jeg har samme motor: Kjøpte du oljen hos bergen båt på Kokstad ?

Hva båt står den i?

 

Den er tilsatt diverse marine adhesives.:: Dette høres lit rart ut, hva kan det være tro...

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner fortsatt ikke at de oppgir volumet inkl filter i manualen, for filteret tømmer seg jo ned i bunnpannen når motoren stoppes.?

 

De fleste oljefiltre har en tilbakeslagsventil for å forhindre at filteret tømmer seg tilbake i bunnpannen ved stopp. Dette for å få raskere smøring i gang ved oppstart. Vet ikke hvordan dette er på din motor, men jeg vil da tro at en såpass ny motor har dette???

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...De fleste oljefiltre har en tilbakeslagsventil for å forhindre at filteret tømmer seg tilbake i bunnpannen ved stopp. Dette for å få raskere smøring i gang ved oppstart...

 

Noen som vet om denne motoren har dette. Jeg synes det tar litt lang tid fra start til oljealarm stopper å pipe/lyse. Ved kald motor kan dette ta tre-fire sekund. Er dette normalt på en 2006 modell motor?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...