Jump to content

Frostvæske i båttoalett


Stephan

Recommended Posts

Jeg ser fra tid til annen advarsler mot å helle frostvæske i båttoalett. Det blir sagt at det er skadelig for pakninger etc. Kanskje min egen erfaring kan være av interesse.

 

Jeg har en Hanto 24 fra 1978 som er utstyrt med et manuelt Brydon-toalett. I 28 år har jeg helt en skvett blå frostvæske i toalettskålen for vinterkonservering. I sommer skiftet jeg pumpen fordi den viste tegn på slitasje - ikke urimelig etter snart 30 års bruk. Men pakningene har det aldri vært problemer med. Aldri lekkasje eller andre kjedeligheter.

 

Stephan

Link to post
Share on other sites

Et godt alternativ til giftige frostvæsker er glyserin,hvis du bruker vegetabilsk glyserin kan du utmerket bruke den i vannsystemet også. Den er helt ufarlig å drikke hvis du ikke har fått ut alt til våren. Ikke kjøp på apoteket,der koster det kr.800 pr liter. Hvis du kjøper fra watermakerleverandører får du det for 1/10 del av prisen. Glyserin brukes nemlig til vinterkonservering av watermakere. Glyserin smører også pakningene og holder de myke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...