frihågen Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Blir det fukt i kabin med en spritbrenner? Det blir det av gass, vet jeg. Quote Link to post
OT-flyktning Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Det blir det av det aller meste som brennes av fossiler. Unntaket er kull. alle fossile brensler består stort sett av karbon © med en prosentual ulik mengde hydrogen H. Kull har i prinsippet null prosent, naturgass ca vekt-33% Når de brennes blir karbonen til CO2 (forutsatt nok oksygen) og hydrogenen til vann. Alkohol/rødsprit (det er jo egentlig ikke noe fossilt, men ligner jo) CH3CH2OH har da 6 H-atomer med vekt 1 mot 2 C-atomer med vekt 2x12 og en O-atom med vekt 16 (litt usikker her) gir da 6/40 = 15% hydrogenandel. Omtrent på det nivå ligger også de fleste andre, tyngre fosslie brensler så som propan, butan, bensin, diesel: 16% Correct me if I'm wrong Quote Link to post
frihågen Posted September 14, 2007 Author Share Posted September 14, 2007 Ja, d er vel sån ja :) Quote Link to post
mons Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Hei Som en tommelfingerregel i den tiden jeg drev med utleie av utstyr beregnet på opptørking av bygninger ol regnet vi at vi tilførte luften like mye vann som antall liter veske vi brente. Har en spritbrenner i kjelleren med to bluss som er helt i orden hvis du vil ha. Monsen Quote Mons Link to post
frihågen Posted September 15, 2007 Author Share Posted September 15, 2007 HeiSom en tommelfingerregel i den tiden jeg drev med utleie av utstyr beregnet på opptørking av bygninger ol regnet vi at vi tilførte luften like mye vann som antall liter veske vi brente. Har en spritbrenner i kjelleren med to bluss som er helt i orden hvis du vil ha. Monsen Takk for tilbudet, men har nokk ikke plass for en med dobbel bluss Quote Link to post
Recommended Posts