Jump to content

Kobling av eldre VDO turteller.


trille

Recommended Posts

Hei, jeg har fått en VDO-turteller med timeteller av eldre årgang. Den har 4 kontakter merket +,-,G og Z.

Kan jeg bruke den til min SABB 2G dieselmotor, og kan jeg kopple den til generatoren (i så fall hvor) eller trenger den impuls fra føler som skal sitte ved svinghjulet (men som jeg ikke har, men som vel kan skaffes)?

Et ytterligere problem, muligens, er at VDO-instrumentet er merket 24V, mens jeg har 12V anlegg i båten. Forøvrig er instrumentet merket: 414/1/1 WO.5 24V og 1:2 12.73

Link to post
Share on other sites

Denne er beregnet på induktiv giver og kan ikke kobles til dynamo. Turtellere for dynamo kan justeres slik at de viser riktig. Du ville heller ikke kunne brukt den siden den er for 24V.

Til en Sabb bør du har en turteller med lite område. Biltema har denne, men området er 0-6000. (teksten er feil, den er for dynamo.)

 

Hvis du egentlig bare har behov for å teste hvilket turtall du oppnår kan du kjøpe denne. En slik vil du uansett trenge for å kalibrere en dynamo turteller.

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret Ingar. Kan jeg bruke instrumentet hvis jeg får tak i en induktiv giver. Det er jo en pos. med gjenget hull over svinghjulet.

Hva med 24V. Kan jeg gjøre noe internt i instrumentet for å endre fra 24V til 12V. Hvorledes kopples led. fra induktiv giver. Dette er et instrument med timeteller også. Hvis 24 V spenningen er for å drive timetelleren, kan jeg bare droppe den tilkopplingen. Har timeteller fra før og kanskje turtelleren virker uten strøm?

Forøvrig er VDO-instrumentet for SABB

Redigert av trille (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samme type turteller på min Ford Sabb. Denne skal ha en giver som monteres på turtelleruttaket på dieselpumpa, tro ikke den kan brukes med Sabb sin giver på svinghjulet. Dessuten er den jo for 24V, så mitt forslag er å glemme denne!

 

Kan anbefale turtelleren på Biltema. Kjøpte en slik til en Sabb 2H jeg hadde tidligere, og det fungerte veldig greit. Selv om den er gradert til 0-6000 o/min er den såpass lettlest at jeg uten problemer kunne lese av turtall ned til hver hundre omdreininger. Og det var mer enn godt nok for meg, i alle fall! Dessuten kostet den kun 198,- , og det var jo også et klart pluss... Brukte denne 2-3 år uten problemer av noe slag!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det kan man jo, men min erfaring er som sagt at den fungerer greit som den er også på en gammel Sabb. Men min motor var jo en 2H, som Sabb definerer som en "hurtigløper", dvs med max turtall på 2100 o/min i stedet for 1800 som 2G pleide å komme med... En skikkelig turtallsmaskin :wink: ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...