Jump to content

Kabelrot Yamaha 30 84 modell


morgull

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt meg en Yamaha 30 hk 84 modell som jeg skal sette istand utover høsten/vinteren. Det er mye rot med kablene på den.. Skulle gjerne hatt noen tips fra personer som kjenner til hvordan dette skal være.

Motoren har el start, men den har vært startet uten tenningslås de siste årene. Kun ved å koble strøm kabler direkte til batteriet.

 

Har et par spørsmål først.

 

Det kommer to blå kabler ned fra svinghjulet. Disse ledningene er tvinnet sammen:

 

yamaha301a.jpg

 

Vet noen hvor de skal? Trodde det var til stopp knappen, men det er den orange og gra ledningen på neste bilde som går til stopp knappen i front av motor..

 

 

Er usikker på hvor jeg skal koble + fra batteriet på soloniden.

 

Er det der jeg har merket med pil på neste bilde? Hva med den skruen som er til venstre på soloniden og som det ikke er koblet kabel til?

 

yamaha302a.jpg

 

 

 

 

Neste sak jeg lurer på er hvor jeg skal koble minus fra batteriet. Er det på den skruen som er merket av på starteren på neste bilde?

 

yamaha303a.jpg

 

 

En ting til også. Startsnoren har røket på den. Er det vanskelig å skifte den. REgner med at jeg først måp skru av de 3 skruene på dekslet rundt svinghjulet for å komme til startsnoren:

 

yamaha304a.jpg

 

Når jeg har fått av den, så er det vel fjærer og greier under der.. Har noen et triks hvordan det skal gjøres mest mulig smertefritt..

 

Takknemlig for svar.

Mvh Morten

Redigert av morgull (see edit history)

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Bilde 1 : Tvunnet blå ledning er sannsynligvis tenningspunkt eller driftsspenning fra spolene til coil/plugger

 

Bilde 2 : Solenoiden skal ha batteri kabel (+) på den ledige bolten. Spiller ingen rolle hvilken av boltene som har hva, da det kun er relé (i alle fall rimelig sikker på fri polaritet på solenoide da den sannsynligvis ikke har noen form for diode eller annen retningsstyring)

 

Bilde 2 : De tynne boltene på solenoiden er styring av reléet, mao. starter aktivering enten ved knapp eller nøkkelbryter. En til "-" og den andre til "+". Også likegyldig polaritet (jfr. forbeholdet over)

 

Bilde 3 : "-" kan kobles til chassiset/blokka på motoren, evt. direkte til start-motoren med en ledning til chassis/blokk.

 

Bilde 4 : Ja, det stemmer. Da løfter du av hele start-snor mekanikken. Vær forøvrig forsiktig om du må fjerne fjæra da den gjerne forvandler seg til en kjempediger "vase" før du rekker å si "ÅÅÅÅÅ FFF...."

 

Tar noen små forbehold her, men tror at dette kan være nogenlunde korrekt.

 

Hilsen

Are

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...