Jump to content

Hengende aksling/ror på Halco


Øyvindse

Recommended Posts

Eg er på jakt etter ein ok brukt halvplaner/kombibåt til rundt 200 000,-. Ser at Halco 26 m/aksling kan vere ein aktuell båt (ikkje drev). Men har ikkje heil sansen for konstruksjonen med ”hengande” aksling/ror. Den virker mer skadeutsatt enn når akslingen og propell er beskytta av heil kjøl og flyndre. Er det nokon som har erfaringar/synspunkt her?

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart at en åpen aksling og hengende ror er en mer utsatt løsning en en med hel kjøl. Det var vell nettopp denne løsningen som gjorde at Røkke sin Celina Bella holdt på å gå ned i 2001. Både proppeller og ror ble slått inn i skroget og lagde store hull.

 

Som nevt her er det en del Halco som er levert med hel kjøl. Ta også en titt på Monaco 27, skroget er som kjent en Halco 26 kopi som er forlenget med en fot.

 

91_1372844150.jpg

 

91_-2118719907.jpg

 

Se denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=18&tot=18

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ser at Halco 26 m/aksling kan vere ein aktuell båt (ikkje drev). Men har ikkje heil sansen for konstruksjonen med ”hengande” aksling/ror. Den virker mer skadeutsatt enn når akslingen og propell er beskytta av heil kjøl og flyndre. Er det nokon som har erfaringar/synspunkt her?

Hei.

Har en Halco med denne løsningen og har ikke hatt noen problemer med dette systemet. Har hatt båt med kjøl tidligere og den største fordelen er i sidesjø. Det er mindre rulling under fart enn en med kjøl. Om du finner en Halco med kjøl så bremser nok også kjølen på farten.

 

Ved grunnstøting kan båten like lett treffe med baugen, dette er og klart avhenging av farten.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Om du finner en Halco med kjøl så bremser nok også kjølen på farten.

 

 

Helt klart, vi får ikke både i pose og sekk. Skal du ha en båt med marsjfart over 20 knop så må kjølen vekk. Da er det drev eller åpne akslinger som gjelder. Halco finner du med alle disse tre løsningene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Masse bra innspill her! Eg prioriterer nok kjøl framfor fart. Driv ein del med havfiske, trur at litt kjøl er gunstig for å dempe avdrifta når ein fiskar. Tenkjer at hengande aksling/ror også er meir utsett ved kollisjon med flytande gjenstander, eller ved "uforsiktig" slipping. Men ein må jo passe på uansett, kjøl eller ikkje.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er ikke så mange Halco med kjøl av den "gamle" modellen. Men Halco økonomi har kjøl. Så vidt jeg vet har denne bare vert laget i 29 fot. Det er en modell med en liten forlengelse av båten nede akter og tåler derfor mer last bak. Kan nok være enig med at båt med kjøl har mindre avdrift.

:sailing:

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...