Øyvindse Startet 14.September.2007 Del på Facebook Startet 14.September.2007 Eg er på jakt etter ein ok brukt halvplaner/kombibåt til rundt 200 000,-. Ser at Halco 26 m/aksling kan vere ein aktuell båt (ikkje drev). Men har ikkje heil sansen for konstruksjonen med ”hengande” aksling/ror. Den virker mer skadeutsatt enn når akslingen og propell er beskytta av heil kjøl og flyndre. Er det nokon som har erfaringar/synspunkt her? Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Summerdream 28? ikke verdens peneste men sikkert en funksjonell båt. Den har fast aksel og propell som er noelunde beskyttet Sitér dette innlegget Link to post
Lom Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Noen Halco 26 har kjøl og flyndre. Hadde en slik en som jeg solgte for et par år siden. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Det er helt klart at en åpen aksling og hengende ror er en mer utsatt løsning en en med hel kjøl. Det var vell nettopp denne løsningen som gjorde at Røkke sin Celina Bella holdt på å gå ned i 2001. Både proppeller og ror ble slått inn i skroget og lagde store hull. Som nevt her er det en del Halco som er levert med hel kjøl. Ta også en titt på Monaco 27, skroget er som kjent en Halco 26 kopi som er forlenget med en fot. Se denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=18&tot=18 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Her har du en Halco 26 med fast aksling og kjøl. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nemo Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Ser at Halco 26 m/aksling kan vere ein aktuell båt (ikkje drev). Men har ikkje heil sansen for konstruksjonen med ”hengande” aksling/ror. Den virker mer skadeutsatt enn når akslingen og propell er beskytta av heil kjøl og flyndre. Er det nokon som har erfaringar/synspunkt her? Hei. Har en Halco med denne løsningen og har ikke hatt noen problemer med dette systemet. Har hatt båt med kjøl tidligere og den største fordelen er i sidesjø. Det er mindre rulling under fart enn en med kjøl. Om du finner en Halco med kjøl så bremser nok også kjølen på farten. Ved grunnstøting kan båten like lett treffe med baugen, dette er og klart avhenging av farten. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Om du finner en Halco med kjøl så bremser nok også kjølen på farten. Helt klart, vi får ikke både i pose og sekk. Skal du ha en båt med marsjfart over 20 knop så må kjølen vekk. Da er det drev eller åpne akslinger som gjelder. Halco finner du med alle disse tre løsningene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nemo Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Ja, det er klart at drev er nok det som gir best fart. Den eldste Halcoene er også noe tyngre som trekker ned på farten. Fordelen med det er at de ligger litt roligere i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Har en kompis som har en Halco med vannjet som jeg regner med kommer til salgs til våren! Veldig praktisk, skulle tåle det meste! Kan kjøre den opp på stranden om man vil... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Øyvindse Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 Masse bra innspill her! Eg prioriterer nok kjøl framfor fart. Driv ein del med havfiske, trur at litt kjøl er gunstig for å dempe avdrifta når ein fiskar. Tenkjer at hengande aksling/ror også er meir utsett ved kollisjon med flytande gjenstander, eller ved "uforsiktig" slipping. Men ein må jo passe på uansett, kjøl eller ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 (redigert) Hei. Det er ikke så mange Halco med kjøl av den "gamle" modellen. Men Halco økonomi har kjøl. Så vidt jeg vet har denne bare vert laget i 29 fot. Det er en modell med en liten forlengelse av båten nede akter og tåler derfor mer last bak. Kan nok være enig med at båt med kjøl har mindre avdrift. Redigert 16.September.2007 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.