OT-flyktning Startet 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2004 Tja, 10-15A er litt mye... men som prinsipp kunne du gjøre som jeg: Jeg har for en stund siden eksperimentert med lensepumpeautomatik og prøvd en sak som ville være kjekk i ditt tilfelle - krever dog at du kan litt elektro: Kjøp et vanlig rele (biltema, eller bedre) demonter kåpen og klipp vekk den tynne kobbertråden på spolen skaff deg tykkere tilsvarende tråd som du vikler rund releet, det blir adskillig færre vindinger koble alt i serie : pumpe - nye spolen - rele-kontakten sett en trykktaster over relekontakten koble til batteriet ingenting skjer! Men når du nå trykker på tasten kan strømmen gå, og pumpen pumper. Men denne strømmen går også gjennom spolen og holder relet lukket selv om du slipper trykktasten. Pumpen trenger en del mer strøm når den pumper. Når tanken blir tom synker strømmen som pumpen trenger og denne strømmen blir da for liten til å holde releet. Mao: pumpen slår seg av automatisk når det ikke er mer å pumpe. Spørsmål: hvor mange vindinger trenger spolen (svar: det må en vel prøve) og tråden burde være så tykk som mulig (minst spenningstap), men tynn nok at du får de nødvendige vindinger på spolen. Sitér dette innlegget Link to post
kai Svart 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 Se på denne linken: http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2011169.htm eller søk på tidrele på www.elfa.se/no og du finner H3RN-1-12 12 volt til kr 454,00 Du må nok bruke et rele i tillegg for å håndtere 10-15A, men det får du for 30kr på biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 Du finner releer hos http://www.elfa.se/no/ under Elektromekanikk/Pneumatikk. Du må regne med å bruke mellomrele for å trekke 10 - 15A. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
BEG Svart 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 Gå inn på http://www.elfa.se/no/ og søk på releer. Du vil finne et mulitrele som har matespenning 12 V og diverse timerfunksjoner. Valgfri tid fra 0,05 s til 300 timer. Prisen ligger på rundt 500,- eks. mva. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Kjelli Svart 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 Eller du kan bruke et mekanisk eggekokerur, slik som benyttes som overtidsur i bedrifter, for å overstyre ventilasjonsanleggene. Er mekanisk, og får i 0-30min 0-2 timer 0-6 timer. Tåler 16A 2polt. Er litt dyrt, ca 800-900,- + mva mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Gå til www.dtc.no, og søk på Selectron. Der kan du laste ned data og info. De tåler 8 amp. hvis de står fritt, 5 amp. hvis flere reléer settes sammen. For å få det til å holde på 10+ amp., vil jeg anbefale et "mellomrelé fra f.eks. Biltema (50 amp). Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arvid_A Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Hei! Her er også link til en mulig leverandør. Står ikke noe om pris. Også her må du nok ha et kraftigere driver-rele mot pumpa di. http://alarm.as/katalog/it460012.html Hilsen Arvid_A Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Joda, det finnes mange slike. Sjekk www.brodersen.no eller 22732350. De har en mengde slike reléer som virker på all slags strøm fra 10VDC til 250VAC uten omkopling. Har selv brukt disse mange ganger. Hvis ikke kontaktsettet klarer den ønskede belastning, kan du henge på et 12V bilrelé i tillegg. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Sinus_nor Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Joda de finnes. Jobber som lærer i automasjon, og bruker disse på jobben. Har noen hjemme hvis du er intressert - og kan koble selv! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.