Jump to content

HSS 1350 båthenger til 18.5" båt på 900kg?


bindaling

Recommended Posts

Det har vært fint hvis noen av dere "hengerfolk" kan kommentere dette: Kjøring rundt om i midt-norge med båt 5,6m x 2,17m(18,5 fot) og total båtvekt ca 900kg; Er denne enakslede - HSS 1350 m.brems - 21ft, 640cm x 215cm, 1040kg nyttelast, 14"hjul - den best passende hengeren? Er vuggen på denne hengeren svært gunstig på grunt vann? Jeg må selge min 1 år gamle Brenderup 8116b(brems-1000kg-nyttelast740 kg). Er 12 000,-(nypris ca.16000) grei pris? :smiley:

Edited by Roar-H (see edit history)
Link to post

Ja det er det sikkert :smiley:

Hengere holder seg jo godt i pris.

 

Det er noen her som mener man bør ha to aksler og jeg kan jo være enig i det spesiellt hvis man kjører mye lange strekninger med den.

Det er liksom ikke så farlig å få ødelagt ett hjul når man har 4 som om man har 2.

Ulempen er jo at den fort blir dyrere og spesielt med tanke på registrering, for da vipper den fort over 350 kg.

 

Ellers har vel HSS sine hengere høstet skryt her før. Det ser kanskje ut som at de har litt lite kjølstøtte?

 

Jeg lurer også litt på å kjøpe ny henger, men det blir nok iallefall ikke før til våren tenker jeg.

Da lurer jeg forøvrig på Brenderup eller Tysse. Sistnevnte pga selvjusteringen. Men de har vel som regel kun 2 hjul igjen da.

 

HSS har jeg liksom ikke funnet noe god oversikt over og da tenker jeg vel først og fremst på priser.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ja, det er ikke enkelt i valgets kvaler. Har også sett på den minste boggihengeren til Tysse(2000kg-kr.27000), men det blir litt "overdrevet" selv med "langkjøring i midt-norge" i følge forhandlere. Nevnte HSS enakslet koster ca. 22000,- Det er den lange selvjusterende vuggen og ikke minst "ingen skiltplate å ta av" som lokker! -Men jeg vet ikke hvordan denne vuggen fungerer i praksis.

Edited by Roar-H (see edit history)
Link to post

Er som regel ikke så mye styr å ta av den skiltplaten da.

Tror jeg vil gjøre det uansett jeg.

Det er vel mulig på HSS hengeren også?

 

Det som er vanskeligst er jo at man ikke får prøvd den først.

Så når du finner ut hvordan den er så er det for sent.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hallo, håper Tysse har gjort forbedringer med sine hengere de siste 3-4 årene.

Hadde en 18 fot Wester, som jeg omtrent måtte "bære" både på og av hengeren. Gå heller for en en 1 akslet henger fra HSS eller Brenderup.

Problemet var altfor myke kjølruller på Tysse. Mulig de har gjort noe med dette etter mange klager. :confused:

Link to post

Det er erfaringer å ta med seg Chagall :cheers:

takk for tipset :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Siste 10 årene har jeg hatt tre forskjellige båter som alle har veid rundt 900kg båt/motor/utstyr. Kjørt en del, også lengre strekninger på 25/30 mil, og det har vært helt kurant med henholdsvis en Fogelsta-henger og en Brenderup-henger. Begge enakslet. Skjønner ikke hvorfor jeg skulle hatt to-akslet, koster en god del mere samt omreg.avgift gjør det mye dyrere å skifte ut enn en en-akslet. Selvfølgelig viktig at man har egnet bil med god tyngde og trekk-kraft.

 

Aldri opplevd å få ødelagt et hjul på en henger, men har et ekstrahjul til hengeren med meg - just in case!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Ellers har vel HSS sine hengere høstet skryt her før. Det ser kanskje ut som at de har litt lite kjølstøtte?

 

R-VT_1500-P.jpg

 

Jeg kjøpte HSS nettopp fordi ingen hadde bedre kjølstøtte i den størrelsesklassen. Jeg har trukket en båt på drøye 1800kg over halve landet. Altså en totalvekt på knappe 2200kg på en HSS 1500. Dønn stabil, ikke antydning til noe tull. HSS anbefales, har ikke sett maken.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Jeg kjøpte HSS nettopp fordi ingen hadde bedre kjølstøtte i den størrelsesklassen. Jeg har trukket en båt på drøye 1800kg over halve landet. Altså en totalvekt på knappe 2200kg på en HSS 1500.

Jeg er selv på jakt etter en henger til båt som veier 1700 kg. Du skriver at du bruker en HSS1500 ,blir ikke den i minste laget? :confused: SOLO

Link to post

Hjertelig takk til alle for gode svar. Jeg har nå studert og vurdert de fleste merker. "650CC" har nok satt punktum for mine vurderinger. Det må bli en enakslet HSS og ikke boggihenger. Når ca halvparten av spurte importører og forhandlere overbeviser deg om at du skal ha boggi og enakslet er det ikke greit. Det å få høre det ifra de som virkelig har erfaring er noe annet synes jeg. Det blir helt greit å slippe å prakkes med skiltplaten på den mindre Brenderup. Den likte jeg ikke!

Link to post
Jeg kjøpte HSS nettopp fordi ingen hadde bedre kjølstøtte i den størrelsesklassen. Jeg har trukket en båt på drøye 1800kg over halve landet. Altså en totalvekt på knappe 2200kg på en HSS 1500. Dønn stabil, ikke antydning til noe tull. HSS anbefales, har ikke sett maken.

 

Tviler ikke på kvaliteten på HSS, men hvis du har trukket en båt på drøye 1800 kg. på en HSS 1500, da er du heldig som ikke har kommet i kontroll.

Kunne nok blitt noen tusenlapper fattigere.

Link to post

For å gjøre bildet komplett:

 

Jeg har ikke klasse BE, og bilen har max hengervekt på 1400kg...

 

Fjellstøtt, ikke antydning til tull. Så lenge kulevekta stemmer er det ikke grenser for hva som kan trekkes.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Så for å oppsummere så har du kjørt over halve landet med:

 

Båt som veier 1800kg og hengers egenvekt 350kg totalt 2150 kg på en henger med maks tillatt totalvekt på 1500kg og denne har vært trukket med en bil som har maks tillatt hengervekt på 1400kg og kjørt av en som ikke har sertikat for dette - ja,ja, tyder på at hengeren er bra i allefall, men.......nei, trenger jeg å si noe mer? :nonod:

 

Det vil helst gå godt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Jeg kjøpte HSS nettopp fordi ingen hadde bedre kjølstøtte i den størrelsesklassen.
Det var vel dette bildet jeg så på.

1350_stor_01.jpg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Hjertelig takk til alle for gode svar. Jeg har nå studert og vurdert de fleste merker. "650CC" har nok satt punktum for mine vurderinger. Det må bli en enakslet HSS og ikke boggihenger. Når ca halvparten av spurte importører og forhandlere overbeviser deg om at du skal ha boggi og enakslet er det ikke greit. Det å få høre det ifra de som virkelig har erfaring er noe annet synes jeg. Det blir helt greit å slippe å prakkes med skiltplaten på den mindre Brenderup. Den likte jeg ikke!

 

 

 

hva koster den hengeren ?

Link to post
Det vil helst gå godt!

 

Det e mangt å sjå på vein,

det e mang som kjøre alein,

og det e nånn som kjøre sand og stein

 

Det e nånn som kjøre lort,

det e nånn som kjøre fort,

og det e nånn som kjøre uten førarkort

 

(Fritt etter Hans Rotmo)

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Hvis du mener den enakslede HSS 1350 med nyttelast 1040kg, så fikk jeg meddelt en pris på 22000,-. På nettet står den faktisk til 20000,-.

 

 

Da er BK hengeren billigere: Mener at de har en som lesser 12-1300 kg. og opp til 24fot til 21-22.000.-

Link to post

Du har jo noen brukte hengere å velge i, da. Så lenge rammene ikke er overbelastet i vill uforstand med varig deformasjon til følge ( :wink: ), er det stort sett bare å handle hjullager samt bremsesko. Noen timers jobb, og hengeren er som gull igjen.

 

Men som sagt, sjekk nøye for overbelastninger. Det er mange gærninger der ute. Sjøl jobber jeg med teknisk tegning og produktutvikling, og har etterhvert kalkulert såpass mange konstruksjoner at jeg vet litt hvor grensene går. Gaupen tåler overbelastning vesentlig dårligere enn HSS, for å si det sånn.

 

Gaupen til kr 14 000.

 

Ny HSS til kr 19 530.

 

Nesten ny BK til kr 20 000. Denne burde du kanskje sjekke. Da har du litt å gå på når du bytter til større båt igjen seinere. :cheers: Den har forøvrig stått såpass lenge at den nok begynner å bli prutbar.

Edited by 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Du har jo noen brukte hengere å velge i, da. Så lenge rammene ikke er overbelastet i vill uforstand med varig deformasjon til følge ( :wink: ), er det stort sett bare å handle hjullager samt bremsesko. Noen timers jobb, og hengeren er som gull igjen.

 

Men som sagt, sjekk nøye for overbelastninger. Det er mange gærninger der ute. Sjøl jobber jeg med teknisk tegning og produktutvikling, og har etterhvert kalkulert såpass mange konstruksjoner at jeg vet litt hvor grensene går. Gaupen tåler overbelastning vesentlig dårligere enn HSS, for å si det sånn.

 

Gaupen til kr 14 000.

 

Ny HSS til kr 19 530.

 

Nesten ny BK til kr 20 000. Denne burde du kanskje sjekke. Da har du litt å gå på når du bytter til større båt igjen seinere. :cheers: Den har forøvrig stått såpass lenge at den nok begynner å bli prutbar.

 

 

den BK hengere koster 22.000.- ny..

Link to post

Nettopp derfor den kan være verdt å sjekke. Folk som legger utropspris så høyt at alle skremmes bort, blir brennende inne med varen sin. Og da lønner det seg ofte å lagre annonsen, og ringe tre dager etter at annonsen har gått ut på dato....

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Nettopp derfor den kan være verdt å sjekke. Folk som legger utropspris så høyt at alle skremmes bort, blir brennende inne med varen sin. Og da lønner det seg ofte å lagre annonsen, og ringe tre dager etter at annonsen har gått ut på dato....

 

:wink:

 

Det er vel det de fleste gjør om de ikke må ha en på timen.

 

Egentlig er den ikke vært mer enn 14000.- Det er nå hva jeg mener :-)

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...