Jump to content

Overnatte i hjemhavnen i båten


Dykker

Recommended Posts

:confused:

 

Høsten er i anmarsj, kveldene blir mørkere.

 

Jeg prøver å tyne det meste ut av båtsesongen. I indre Oslofjord er vi mer hemmet av isen enn mørket for å ha båten liggende på vannet hele året.

 

Løsningen blir da; Mest mulig ut av båtlivet: Sove over på båten :sleep:

 

Litt :cool: men hvorfor ikke. I november til mars sitter jeg uansett og drømmer om båtlivet.

 

Noen andre som overnatter i hjemhavnen de siste dagene før vi tar opp båten?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tar Aadrig opp båten , men er isen for tykk så kan det bli flere ovenatninger ombord i havna .Hvorfor ikke , er da mye kosligere å komma seg ombord når helgen kommer , enn å sitta hjemme å trøkke . Nå ligger vi i gjestehavna i Hjembyen , det er ok på mange måter det . Selv om jeg kansje ikke liker det så veldig mye , så er vi sammen ombord økosjefen og jeg . Så egentlig spiller det liten rolle hvor jeg er , bare jeg er ombord i båten . Så hvorfor ikke ovenatte i hjemmehavna , kan jo være like koslig det som noe annet . Eller ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tar heller aldri oop båten. Å overnatte i hjemmehavna (Hovedøya) er veldig ok synes jeg, særlig om vinteren. Det er dårlig med rutebåtforbindelse om vinteren og, så man har egentlig ikke noe valg hvis man skal jobbe på båten. Blir som en hyttetur, med utsikt til operaen i Bjørvika.

Hvis ikke vinden løyer blir det overnatting i hjemmehavn i kveld og, selv om planen er Oscarsborg.

Link to post
Share on other sites

Noen danske venner av oss bor i båten i hjemmehavna året rundt. De begynte med dette for noen år siden. Kona ønsker nå å selge huset og flytte permanent inn i båten, men ektefellen holder litt igjen. De en innom huset av og til for å klippe plen og hekk. Har visstnok anlagt mye stein i hagen og har blomster uten krav til vedlikehold. Jeg overnatter mer enn gjerne i båten i båthavna. Der trives jeg godt, har sikkert 20 overnattinger der i år, fra båten ble satt ut og til nå. Det er et "aber" med dette: ektefellen spør fra tid til annen om jeg vet hvor jeg bor. Det er kanskje et signal om at jeg også bør klippe plenen omkring huset. Jeg er redd at ønsket om å være i båten mest mulig er en ulempe ved å eie en trawler. På vei til og fra jobb tenker jeg ofte på det behagelige livet i trawleren, uvilkårlig settes da farten i trafikken litt ned, og jeg unngår å irritere meg over køene, for trawleren vinker i det fjerne.

 

Det er sunt å overnatte i båten også i hjemmehavna.

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere overnattinger i hjemmehavna denne sommeren, både alene og sammen med rederen. Enten fordi vi har kommet hjem fra tur sent på kvelden, eller fordi vi skulle starte på tur neste morgen. Har også brukt Amica som hytte når rederen har vært ute på jobb. Har bare vært innom hjemme om morgenen for å ta en dusj før jeg dro på jobb. Etter jobb dro jeg tilbake til havna for å lage middag og kose meg ombord eller nyte ettermiddagssola på kaia.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja, det blir noen overnattinger i hjemmehavna. Enten fordi vi har kommet hjem fra tur sent på kvelden, eller fordi vi skulle starte på tur neste morgen, eller skal jobbe litt i båten, men også bare for å skifte "stue."

Bor et stykke unna havna og det blir som å reise på hytta hvis vi overnatter i båten. Tidligere var det få som gjorde det i vår havn, men nå blir det stadig flere.

 

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når vi har vært barnevakt i helgene for barnebarnet på 3 år, har vi av og til tilbrakt disse ombord i båten i båthavna. Der er det badestrand like i nærheten, fiskemuligheter fra bryggene og anledning til å finne mange rare ting i strandkanten. Meget populært å overnatte i båten så allerede i 4-5 tiden om ettermiddagen begynner han å spør om lov til å legge seg!

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Overnatter noen ganger i båten når fruen har " ting " på gang om kveldene. Ser at det er ganske mange andre som også overnatter i hjemmehavna. Ofte de samme personene. Helt topp å sitte der å se andre komme tilbake og fortøye og slå av en prat. Vinterstid ligger båten i hagen dessverre, men vil ikke at andre skal være avhengige av tilsyn pga. at jeg reiser endel. Men da er jo også gleden sinnsyk om våren ( mars ) når den skal settes ut igjen. Har ca 100 overnattingsdøgn hittil i år. Herlig.........................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...