Jump to content

Ødelagt akselflens


peer

Recommended Posts

:cheers: På vei hjem til Hovedøya fra Drøbak med båten begynte det plutselig å hyle. Lokaliserte hylinga fra flensen som fester aksel til gear. Låsebolten på den ene siden var løsnet. Dvs gjengene i godset på flensen var gåene. Kom meg heldigvis til land med tomgangskjøring :sleep:

 

Så til saken: akselen har en diameter på ukurante 27mm, men er dreid ned til 25mm i enden som går inn i flensen. Dette dreide stykket er forholdsvis kort fordi flensen bare har en bolt på hver side. Flensene de har hos Maritm/sleiper ser ut til å ha 2 bolter på hver side, altså blir det dreide stykket på akselen for kort. For å løse dette problemet lettest, tenker jeg å gjenge opp boltehullene i den gamle flensen. Er dette noen god ide?

Prøver å få lastet opp bilder i kveld.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg deler oppfatningen om at det sikkert er mulig å øke diameteren på gjengene i klemflensen. Du kan også sikkert borre gjennom klemflens og aksling og sette inn en splint. Imidlertid kan dette være et tegn på alvorlig, langtvirkende krefter som beror på feil oppretting av motor og /eller aksling. Jeg ville nok også vurdert å bytte klemflens (du får sikkert en ny/brukt fra eksempelvis Sleipner Motor) etter at jeg hadde målt hvor godt motoren er justert i forhold til aksling.

Link to post
Share on other sites

Hei

Godt poeng roaldbj. Iom at jeg har skrudd akslingen fra motoren skifter jeg labbene på motoren og rette den opp samtidig. Jeg kommer til å kjøpe ny akselflens, fordi akslingen ikke var dreid av i enden, som jeg tiligere trodde. Den måler 28mm og er like ukurnat som tidligere antatt. Kommer jeg til å få problemer med dette da flensene jeg ser hos Maritim er på enten 25 eller 30mm?

Kan jeg borre opp en 25mm?

 

Jeg har denne koblingen mellom flens og gear, jeg antar dette er en form for fleksibel kobling. Er det noen som vet hvilke avvik denne tåler? Evt. hvem som laget disse i sin tid? https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5136/img_2318.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...