Jump to content

Tips til båtkjøp! Rana Vs. Askeladden Vs. Hansvik


Saphir

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe en liten båt i løpet av vinteren. Jeg har tenkt å ha båten på henger, derfor vuderer jeg en litt mindre båt som kan være grei å få med seg.

 

Aktuelle båter jeg har kommet frem til er Rana 530 (eller 17 lux), Askeladden 16 eller Hansvik 18

Jeg har tenkt å bruke båten til fiske og på kortere turer. Dagsturer og noen helgeturer med to voksne og to små barn ombord.

 

Er interessert i innspill om disse båttypene. Er de like lett å håndtere i forhold til av og på henger, stabilitet i sjø, fart, hvor praktiske de er m.m

 

Tar imot alle innspill med takk!

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å kjøpe en liten båt i løpet av vinteren. Jeg har tenkt å ha båten på henger, derfor vuderer jeg en litt mindre båt som kan være grei å få med seg.

 

Aktuelle båter jeg har kommet frem til er Rana 530 (eller 17 lux), Askeladden 16 eller Hansvik 18

Jeg har tenkt å bruke båten til fiske og på kortere turer. Dagsturer og noen helgeturer med to voksne og to små barn ombord.

 

Er interessert i innspill om disse båttypene. Er de like lett å håndtere i forhold til av og på henger, stabilitet i sjø, fart, hvor praktiske de er m.m

 

Tar imot alle innspill med takk!

 

Hei Saphir

Du skriver ikke om det er åpen båt eller med Hardtop du er ute etter. ( alle disse blir/ble vel levert som begge valgmuligheter.)

MEN siden du sier helgeturer, så regner jeg med hardtop.

Har en Rana 530lux selv og erfaring kommer fra denne.

Askeladden har jeg ikke erfaringer med så denne kommer jeg ikke inn på.

Vurderte selv Hansvik 18HT da jeg kjøpte båt, men erfaringsmessig så er disse litt spinklere bygd enn Ranaen så derfor valgte jeg Rana. ( MEN også p.g.a. godt brukttilbud)

Når det gjelder av / på henger, så tror jeg nok disse båtene er temmelig like. Et stort + med Ranaen er luka i baugen en kan gå inn/ut igjennom ved ut/innsetting.(luke er vel også på Hansvik? ? , men husker ikke askeladden)

Se sjøegenskaper for Rana 530 her på erfaringsdatabasen i forumet.

Når det gjelder fiske så er det noen + sider og noen - sider.

Den store fordelen er at en kan sitte behagelig på det bakerste setet og samtidig ha kalesjen over hodet ( fint ved regn og skarp sol) minus siden er at det ikke er selvlensing på denne. ( må montere pumpe)

Ellers så er det jo en fordel at en kan legge ned sideputene foran å få en stor dobbeltseng, samt at en kan legge ned begge sidestolene og få to enkeltsenger . ( PS: her snakker jeg om den gamle Rana 530 lux modellen, se bilder i erfaringsdatabasen)

Lykke til uansett hvilken båttype du velger

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

Det er riktig at jeg tenkte mest på hard top varianten av Rana. Når det gjelder Askeladden så er det jo ikke så mange med hard top for salg, men de dukker jo opp av og til.

 

Skal jeg gå for den så vil jeg som du anbefaller helt klart velge modellen med tre vinduer i front, der midt vinduet kan åpnes.

 

Hvilken motor har du på din Rana?

 

Mvh

Saphir

Link to post
Share on other sites

10 fot syken!, ja det er noe som heter det også :smiley:

Jeg har lest litt på erfaringsdatabasen, der stod det jo mye nyttig om båtene.

 

Ser at Rana er litt lettere, kanskje en fordel når den skal opp på hengeren? Men totalvekten kommer vel også litt ann på hvilken motor som står på. Men generelt sett så krever vel kanskje Hansviken litt større motore enn Rana og Askeladden.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke særlig godt til verken Rana 530 eller Askeladden 16, men når det gjelder Hansvik'en, så er det først og fremst romsligheten, stueplassmulighetene og stabiliteten (lite rank) som jeg vil fremheve. På grunn av den relativt plane bunnen så er den ganske lettdreven. 50-55hk motor er derfor tilstrekkelig, og bør gi en toppfart med lett båt på 25-27 knop. Jeg hadde 60 hk på den som jeg hadde, og fordelen med så stor motor var at båten fikk en behagelig, ganske drivstoffgjerrig og lite støyende marsjfart på 15-18 knop ved 4000-4500 o/m (motorens toppturtall var 5500 o/m). Etter at jeg monterte trimplan fikk jeg også lettere trimmet ned baugen, slik at det ble mindre "banking" i motsjø. For oss fungerte båten helt greit til overnattings- og helgeturer for 2-3 personer i smult farvann. Jeg skal gjerne være enig med dem som måtte mene at båten er litt "klumpete og butt", og ikke akkurat noen skjønnhet, men dette får man som sagt igjen i plassforholdene ombord.

 

Du har sikkert registrert at det er en del forskjell i innredningen på Hansvik 18HT, avhengig av årsmodell og hva som er montert av ekstrautstyr. Jeg syns de eldre modellene av båten er mest praktisk innredet mtp. bo- og overnattingsegenskaper. Vår båt hadde bl.a. pentryseksjon.

 

Vi brukte båten om "hengerbåt", dvs. hadde ingen fast båtplass, og hadde aldri noen problemer med verken sjøsetting eller opptak.

 

Jeg tror det beste er å ta noen prøveturer med aktuelle båter, slik at du kan få din egen oppfatning av de forskjellige båtenes egenskaper, før du bestemmer deg.

Link to post
Share on other sites

Takk for fornuftige innspill!

Sikkert lurt å ligge litt i overkant på motorsiden. Det er greit å slippe å kjøre på fullt turtall hele tiden.

For meg som skal kjøpe brukt så må det nesten bli med den motoren som selges med båten. Men ut fra dine erfaringer kan det jo da være smart å se etter en båt med rundt 60 hk, når det gjelder Hansvik.

 

Jeg har som du sier også sett at det er en del forskjellige varianter i innredning av nevnte båt. Jeg har vel også konkludert med at det vil være en fordel med et lite pantry, om jeg går for Hansvik. Vet du hvilket årstall de endret på innredningen i båten?

 

mvh Saphir

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Rana Plast 530 DC for en del år siden. Først hadde vi 30 HK. Greit det, men med 4 voksne i båten ble det for liten motor. Kjøpte da en Yamaha 50 HK. En perfekt motor. Når den planer, vingler den ikke på kjølen.

 

Er du på jakt etter 4-takt vil jeg ha sjekket vekt. Tror ikke på for tunge motorer på den. Men det finnes lette 4 taktere nå.

Ellers god i sjøen, spes i gammel sjø. Tar sjøen veldig bra.

 

Kanskje den båten med best sjøegenskaper av de du nevner. Hansvik mer komfort.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hørt om Ranas gode sjøegenskaper. Men det virker som Hansvik kanskje er kjekkere om man skal overnatte i båten.

 

Jeg har forøvrig sett en Rana 530 HT på en lokal båthavn her i Bergen, ser ut som den ikke har vært på vannet på et år eller to. Har vurdert å sjekke ut hvem som eier den. Legger ved et par bilder. Hva kan noe slikt være verdt. Jeg kjenner ikke motorens status. Må jo forutsette at den er ok. Vet heller ikke om en gammel Johnson er å foretrekke?18082007026.jpg

18082007025.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

Da jeg kjøpte min 530 for 5-6 år siden så betalte jeg 50000,- for båt m 2 motorer og henger + masse utstyr.( meget rimelig det)

Nå holder disse ranaene seg forbausende bra i pris .... se litt på Finn.no og sammenlign litt priser.

Ser det er en 40hk på den som er avbildet. Når/hvis dere er flere enn 3 og med litt utstyr, så vil jeg si at 40hk er litt for lite.

En bør ha minst 50hk på denne, dette selv om den bare er godkjent for 40hk ( forstå det den som vil)

Selv har jeg vel den tyngste 4T 50/60hk på markedet. dette er en 4syl med extra kraftig gearhus.

Trodde at båten skulle bli veldig "sidrumpa" men den flyter forbausende lett med 2 motorer, bensin og batteri i hekken.

P1000866liten.jpg

Et bilde av dette.

En annen ting som jeg synes var rart ,var at sjøegenskapene ble bedre med denne tyngere motoren.

Er enig med Arvid_A om dette med å prøve båtene. Ta gjerne med alle som skal være med i båten og se om det er plass nok.

Lykke til uansett hva du velger.

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo!

Ja 50.000 var det jo ikke noe å si på. Ser at på finn.no så starter vel en skapelig Rana på rundt 50.000.

 

Ser at de fleste båtene av denne typen som ligger ute på finn for øyeblikket hovedsakelig har40 hester, noen også med 30 hester. Mens veldig få med 45 eller mer.

I og med at den ikke er godkjent for mer enn 40 hester, så er nok det grunnen til det.

 

Men da er jo dine erfaringer med en tung 50 hester interessante å ha i bakhodet om jeg bare kjøper båten og motoren etter på.

 

Mvh Saphir

Link to post
Share on other sites

Er interessert i innspill om disse båttypene. Er de like lett å håndtere i forhold til av og på henger, stabilitet i sjø, fart, hvor praktiske de er m.m

Hvorvidt de er lette å få opp på henger har vel mer med selve hengeren å gjøre, har selv en Yamarin 5940 som sikkert er over tonnet m/ motor + bensin/utstyr. Går greit å ta opp alene på en BK henger m/ vugge

 

En bør ha minst 50hk på denne, dette selv om den bare er godkjent for 40hk ( forstå det den som vil)

 

Mener at disse båtene er godkjent etter de gamle (og strenge) Veritas reglene, ser overhodet ikke noe problem med å ha på 50-60hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ja ettersom jeg har forstått finnes det et utall av forskjellige båthengere. Ser jo utfra andre diskusjoner at det er forskjellige erfaringer ute å går. Ser ut som BK hengerne blant annet får en del skryt.

 

Ved å sette på større motor enn det båten er godkjent for, løper man noen form for rissiko. Tenker i forhold til evnt. ulykke? Noen som vet noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...