Jump to content

Strømlekkasje


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg glemte å slå av hovedbrytern på tavla i båten for ca 10 dager siden, noe jeg alltid pleier å gjøre. Et kombinstrument(vind- spenning + div), to lyskurser og ferskvannspumpa stod på. Ingen lys var påslått som jeg kunne se.

Og batteribanken (2x120) var helt i bunn, selv om et solcellepanel var i drift hele tiden. Strømmen har "lekket" ut en plass, men hvor?

 

Har noen forslag til måliger som avklare mysteriet?

Metodikk, type instrument.

Takker for innspill

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som har en NASA batteriovervåker, som selges fks. hos Seatronic under "strøm" i menyen.

Der kan du følge med hvor mange Ah som blir brukt på hvert instrument etter hvert som du skrur de av/på.

 

Har også sett en håndholdt en som er mye billigere som du kan hekte rundt en kabel for å se hvor mye strøm som går igjennom den, men er ikke sikker på hvor de selger den.

Link to post
Share on other sites

De selger eit heilt greit tangampèremeter på ClasOhlson. Pass bare på at du velger typen som kan måle likestrøm :wink:

 

Ville ha satt på alt slik det var, og se hva som trekkes. Husk at trekket nok er konstant gjennom heile døgnet, mens ladingen nok kun er tilstede på dagtid.

 

Er vel ikkje så sikker på at det noe galt, men at ladingen kanskje ikkje er tilstrekkelig til å holde forbruket du hadde. Mål derfor trekket slik det var, og samenlign med ladingen en dag det ikke er overskyet.

 

Red: Skrivefeil

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
De selger eit heilt greit tangampèremeter på ClasOhlson. Pass bare på at du velger typen som kan måle likestrøm :wink:

Ville ha satt på alt slik det var, og se hva som trekkes. Husk at trekket nok er konstant gjennom heile døgnet, mens ladingen nok kun er tilstede på dagtid.

Er vel ikkje så sikker på at det noe galt, men at ladingen kanskje ikkje er tilstrekkelig til å holde forbruket du hadde. Mål derfor trekket slik det var, og samenlign med ladingen en dag det ikke er overskyet.

Red: Skrivefeil

Ladingen kan jeg koble helt ut. Mener du at jeg skal måler på de kursene som var på, dvs. lys, pumpe og instrument med et ampermeter (Har et fra biltema) ?
Link to post
Share on other sites

Ladingen kan jeg koble helt ut. Mener du at jeg skal måler på de kursene som var på, dvs. lys, pumpe og instrument med et ampermeter (Har et fra biltema) ?

 

Ja, men med et vanlig amperemeter må du koble det inn i serie med forbrukeren for å få målt strøm (Amper). Med et tangamperemeter kan du bare klemme det rundt lederne, så det blir litt lettere. Å måle spenning (v) gir deg ingen informasjon i dette tilfelle.

 

Dersom summen av forbrukerne er større enn det du tilfører med laderen vil det jo tilslutt bli tomt. Jeg antar at det er det som er tilfelle, og at du ikkje klarer å holde forbruket over 10 dager med bare solcellepanel som lader om dagen.

Link to post
Share on other sites

En tanke...

Det kan hende at "Biltema-tangen" er for grov. Mulig du må koble et universalinstrument (Amp-innstilling.) i serie med pluss på batteriet og måle med kun de aktuelle kretsene inne. Pass på at du starter med HØY Amp.-verdi på meteret i starten, slik at du ikke sprenger instrumentet...

(Det må vises forsiktighet hvis du bruker denne metoden, men den gir bedre strømavlesning i lavere område...)

Det jeg ikke straks skjønner er at batteriet er utladet til tross for at solpanelet var på... Sikker på det??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En tanke...

Det kan hende at "Biltema-tangen" er for grov. Mulig du må koble et universalinstrument (Amp-innstilling.) i serie med pluss på batteriet og måle med kun de aktuelle kretsene inne. Pass på at du starter med HØY Amp.-verdi på meteret i starten, slik at du ikke sprenger instrumentet...

(Det må vises forsiktighet hvis du bruker denne metoden, men den gir bedre strømavlesning i lavere område...)

Det jeg ikke straks skjønner er at batteriet er utladet til tross for at solpanelet var på... Sikker på det??

Ja, det er det jeg også reagerer på- det må lekke ut mye, for jeg vet sikkert at solpanelet fungerer. Er spenning på topp når jeg normalt slår av hovedbryteren, så er spenningen det samme når jeg slår på selv etter mange dager, så batterien skulle være i orden, men jeg skal ta syremåleren å sjekke det for å vær sikker.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke straks skjønner er at batteriet er utladet til tross for at solpanelet var på... Sikker på det??

 

Synest ikkje det høres så unaturlig ut. La oss si at forbruket var 4A (det er det ca på min båt når eg seiler med bare instrumentene på)

 

10 dager * 24 timer * 4 A = 960 Ah (Ampertimer)

 

Dersom en sier at solcellene lader 10 timer i døgnet må du da lade med 9,6 A bare for å gå i null, det klarer ikkje mitt solcellepanel.

 

Rett meg gjerne om eg tenker feil her, men for meg høres det ikkje så unaturlig ut at dette vil tømme en bank på 240Ah på ti dager.

Link to post
Share on other sites

Enig med Marwin at tangampermeter ikke nødvendigvis er det beste, har lett for å være nokså unøyaktige på lave strømmer og kan gjerne måle at der går strøm i fingeren din....

 

Du har et forbruk på 240Ah på 10 dager (240 timer) = minimum 1A kontinuerlig + det som solsellepaneler fyller på og batteriene kan ha gått tomme før der er gått 10 dager. Glemt lyset på do kanskje???

 

Tror jeg ville startet med hovedbryteren på og et universalinstrument stilt inn på 10A koblet på begge boltene på hovedbryteren. Da går all strøm gjennom bryteren og ting som kanskje bruker mye startstrøm er i drift. Slå deretter av hovedbryteren og all strøm vil da gå gjennom amperemeteret. Måler du da ingenting må du leter i retning av batteriet, om der er noe som er koblet utenom hovedbryteren men det høres jo ut som om det er å la hovedbryteren stå på som var problemet. Måler du et strømforbruk blir neste steg å slå av en og en sikring helt til du har en endring i strømtrekket. Med litt flaks er det en enkelt sikring som har hele "lekkstrømmen" og da bør du være langt på vei til å finne "synderen"

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til mens du holder på. Sjekk syrevekta på hver battericelle etter opplading. Dette for å eliminere eventuell kortslutning i noen av cellene med galloperende selvutlading som resultat. Er så skjedd, anbefales det å skifte begge batteriene.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...