Jump to content

Import og CE seilbåter fra USA


Sebaldus

Recommended Posts

Dagens kurs på amerikanske dalar fikk meg til å kikke litt på seilbåtpriser i statene. Som eier av en seilende campingvogn faller jo blikket da raskt på hunter som virker gi mye for pengene. Ikke er de befengt med grønne motorer eller treverk med tusen hull borret i dekket heller.

 

For ca 150 000 dollar eller rundt millionen norske med moms kan man få en 10 år gammel 45 foter med generator, vaskemaskin, tørketrommel og gud vet hva. Nå er jeg jo klar over at man for samme pris kan få mye europeisk ex-charterbåt fra middelhavet også så er jo forsåvidt ikke noe unikt rent prismessig.

 

Men spørsmålet da blir ce-merking. En slik båt vil man jo gjerne ha inn i klasse A og jeg lurer da på om det er overkommelig å få ce-merket noe slikt? Noen som kjenner til noen som har gjort dette? Sjekk av antall lensepumper, gassopplegg og at luker er tette virker jo ok nok men derimot å snu båen opp ned for å se om den retter seg virker jo mindre hyggelig dersom noe slikt skulle være et krav.

 

Erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Kan ikke hjelpe deg med det du spør om, men må si jeg har gjort meg nøyaktig de samme tankene, jeg er nok ikke klar for en 45 foter, men Hunter 356 f.eks. kunne jeg godt tenke meg. Hadde noen amerikanere på besøk på jobben for noen uker siden. Tok to av de med ut på seiltur, og snakket litt om at jeg likte Hunterbåtene, fikk da klar beskjed om ved en handel ville han ene gjerne ville bli med og seile båten over dammmen mot Norge, en tur han forøvrig hadde gjort et par ganger før... Hvor er det du kikker på båter? En ting som slo meg er at generator vaskemaskin og tørketrommel antagelig ikke vil være til så stor nytte så lenge de er beregnet for 110V/60Hz mens vi har 230/50Hz. Spenningen kan alltids transformeres opp, men frekvensen blir det vel værre med...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ikke kikket noe seriøst på dette enda så finnes sikkert bedre sider enn denne men får ta denne som et eksempel da hunter.

 

Det med strøm tenkte jeg også på men ettersom det er generator løser det kanskje noe av problemet siden denne vel gir 110volt? Å legge inn et ekstra 220 landstrømsystem er vel ikke uoverkommelig.

 

nb! båten på linken var bare noe jeg fant i farten og ikke noe jeg vurderer som noe spes. gunstig kjøp. Merk dog at på en 45 fots båt har amerikanerne kun to lugarer og en dass. Ikke 5 lugarer og 4 dasser som moten er i europa. Dette ser jeg på som bra da jeg ønsker meg en flytende bolig og ikke et flytende hotell ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde en del vurderinger rundt dette før jeg kjøpte min båt, og via Hunter Owner club finner man mange båter tilsalgs. Jeg hektet med ved Hunter 410 blant annet...

 

CE merkngen kan jo selvsagt by på noen utfordinger også her vil jeg tro, og klasse A stiller jo noen andre krav, og forn en båt over 12m så er det nok A modulen som skal brukes, den stiller nok sine krav..

 

Forøvrig så er Hunter meget flotte båter med mye kjekt å ha utstyr ombord..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takker for linken Sydvesten! ligger jo en smule frem i tid dette prosjektet om det skulle bli noe av så da kan tiden brukes til å følge med på nettet og opparbeide seg kompetanse på svakheter/problemer med hunterbåter.

 

Det med ce merking må jo dog utredes nærmere. Håper fortsatt på erfaringer fra noen som har gjort dette med en klasse a båt. Alternativet er vel å lage firma og ta inn båten som yrkesbåt men koster vel mer enn det smaker.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en liten mulighet til, men da er utvalget begrenset. Finner en båter som er registrert på de franske, britiske eller nederlandske øyene i karibien, så faller kravet bort om CE merking... Det gjelder også for de Trawlerene som finnes der, og det er mange båter som ligger der.. Jeg hadde lenge en 98 modell Hunter 410 til 79000$ på en slik holme som jeg vurderte meget sterkt, men den ble sogt før jeg fikk solgt Sea Ray'en i Norge.

 

Forøvrig så har Sunsail en "brokerrage" side som har mye snacks men da charterbåter

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hej Sebaldus

 

leter du efter amerikanskor.......skulle jag definitivt tittat på Valiant.....noe helt annet enn en "campingvogn"

disse er velbyggda o har ett gott renomme a real "blue water cruiser"

 

en eldre 40-modell kan du finne i din priskategori.!

 

1680202_23.jpg

 

titta på denne ladyn under vannlinjen......inga stampningstendenser her..... :smiley: +en 'riktig' roderinfesting

 

1680202_2.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...