Jump to content

Simrad CP30 plotter med defekt bakgrunnsbelysning


Belgarath

Recommended Posts

Er det noen elektronikkkyndige her?

Jeg kjøpte en Simrad CP30 på eBay for en stund siden. Fikk den for en grei pris, så at den er gammel, gjør ikke noe. Når den kom fram viste det seg at skjermen var tilsynelatende svart. Holdt den under lyset og så at det var bilde på skjermen, men det var ikke noe bakgrunnsbelysning som virket.

I følge KPTeknikk (som er Simradforhandler her i byen) så må de sende den til Navico for sånne jobber. Det er to alternativer: dersom bare lampa er gåen, er det 3K med frakt og moms. Dersom det viser seg at driverenheten er gåen, må hele skjermenheten byttes og da snakker vi 9K (det er visst kampanje på ny CP31 til samme prisen...)

 

Er skjerm/bakgrunnsbelysning noe som er "universal" eller brukt av flere produkter? Vil det være mulig å handle deler via andre kanaler til en rimeligere penge, eventuelt er det andre rimeligere produkter jeg kan "slakte" for å finne riktige deler?

 

Selger har tilbudt seg å ta tilbake varen og heve kjøpet, ikke noe problem sånn sett, men det er gunstigere for meg å kanskje få fikset den for en rimelig penge, enn å betale for frakt fram og tilbake og sitte igjen med ingenting.. Fordi om jeg hever kjøpet, forventer jeg ikke at selger refunderer frakt. Eller er det normalt å forvente?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Det har i en annen tråd blitt gitt opplysninger om at Simrad nå visstnok introduserer en ny generasjon instrumenter, herunder plotter, og at gamle, ubruklte plottere i CX-44 serien selges til "gi bort" pris. Jeg ville nok ha hevet kjøpet og anskaffet en til "gi bort" pris, du finner noe om dette her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...;hl=Simrad+CP30 se innlegg # 18

 

Når det gjelder valg av utstyr, vil jeg nevne at Simrad nå antagelig skal rendyrke sin nye Glass Bridge-serie. Det går derfor an å forhandle om betydelige rabatter på f.eks. CX-44-serien. En bekjent har nylig kjøpt komplett pakke med "alt" til "gi-bort-pris", så det er tydelig at Simrad gir ved dørene denne høsten.
Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt råd til en ny plotter, hadde jeg kjøpt en i utgangspunktet. Grunnene til at det ble en eldre Simrad er:

-Jeg fikk den rimelig (£150)

-Jeg kan med en saktegående båt klare meg med en eldre plotter som ikke er så rask.

-Jeg får et posisjonssignal til VHFen som egentlig er hovedpoenget. (En aktiv GPSantenne med NMEA signal hadde gjort samme saken, men den hadde ikke hatt display med andre informasjoner, som posisjon og fart.)

-Å kjøpe brukt er sannsynligvis den eneste måten jeg kan få råd til en Simrad. (ja, for all del, andre merker hadde også gått an, men du hadde ikke fått meg til å kjøpe Audi på den argumentasjonen... ;-) )

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Ja, det er det. Derfor jeg håpte å kunne begrense tapene.. £25 i frakt fra england, sikkert ikke billigere med Posten den andre veien... :-( Hadde napp i en tilsvarende plotter her i landet for en stund siden, men selger ombestemte seg. Det virker som om det er langt mellom tilsvarende produkter her i landet, derfor jeg tok sjansen på eBay. Stort marked i England og de følger stort sett samme regelverk som oss, så da er produktene greie å bruke her i landet.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Åpne og se selv kanskje? Jeg fikk en ganske ny Navmann for tre år siden, som skulle kastes fordi den var mørk. Der var det en kontakt fra lysrøret til printkortet som var brent av. Fjernet kontakten og loddet ledningene rett i kortet, og har hatt plotter siden. Burde gå ann å få et nytt rør å sette i selv, hvis det er gåent også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Åpne og se selv kanskje?

Skal jo sies at det var det første jeg gjorde.. Litt forsiktig for ikke å ødelegge noe for å se om noe var galt ved første øyekast. Ingen av kabelkoblingene kunne jeg finne noen feil med.

Burde gå ann å få et nytt rør å sette i selv, hvis det er gåent også. :smiley:

Det var det jeg håpte på. Er dette noe som finnes "over disk" i "universal" størrelser.. eller er det lett å finne originaldeler? (Det stod NEC på printkortene til skjermuniten..)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Du finner rør på ebay...

Hvordan identifiserer jeg og finner riktig rør til skjermen?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Slik belysning består av en plastfolie som ligger bak LCD displayet. Denne lyser når den blir påsatt høy spenning, rundt 80V. Dette kommer fra en micro-inverter. Normalt er det denne som har tatt kvelden. Elfa hadde disse tidligere, men jeg kan ikke komme på hva de heter.

Kan du få tak tegninger på instrumentet?

Link to post
Share on other sites

Lyskilden er en fem millimeter tykk plate med tre lag med hvit ugjennomsiktig folie oppå. I hver langside av denne plastplata ser det ut som det er en halvdel av et lysrør (eller liknende) Det ser igrunnen ut som et lysrør formet som en flat plate. En ledning inn i hvert sitt hjørne på den ene kortsiden.

 

Har mine sterke tvil om at Simrad gir ut tegnningene til denne plotteren desverre, selv om den er gammel. Kan høre når jeg henter den i morra.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Henta plotteren hos KPteknikk i går og fikk åpna for å se hva slags skjerm det er snakk om.

Skjermen heter NEC N13224AC35-01 og er en 5,5" TFT. Med litt grundig undersøkelse fant jeg ut at lystoffrøret er knekt. Har vel fått seg en litt for solid behandling i frakt.

20070918_132550_0001.jpg

Jeg har funnet en ny (brukt) skjerm på eBay for foreløpig €35 og jeg byr på den etterhvert, men auksjonen er ikke ferdig før om flere dager.

Dersom noen vet om elektronikksjapper som kan tenkes å ha deler til NEC skjermer, si ifra. Dersom jeg kan få tak i lysrøret raskere og billigere her hjemme, gjør jeg det.

Slik som det ser ut, så kan jeg kanskje få dette i orden for en femhundrelapp og da gidder jeg ikke sende tilbake.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...