Jump to content

Finish og finish...


Victora III

Recommended Posts

Var på ei litt mindre båtmesse i Kr.sand i dag og fikk vært ombord i en del båter jeg ikke har fått studere grundig før. Men det var ikke alt som var like imponerende, nei. Det som imidlertid er rart er at finsh`en på utstillerbåter til etablerte produsenter med godt renomè er så pass halveis.

 

Her er noen observasjoner:

 

- Princess 58: Godt synlig og trolig alvorlig sprekk/krakkelering i flybridge (akkurat i kanten der den stikker ut over akterdekket), defekt dørhåndtak

- Windy 33 Scirrocco: Skapdører som "tar" og må dyttes igjen. Løse kantbeslag og skruer som er skrudd skjeivt i, lyse tepper som var begynt å rakne i kanten.

- Forbinna 36 DC: Fosset regnvann gjennom glidelås i kalesjetak (glideslås på flatt kalesjetak kan umulig bli tett), gliper på opp till 1/2 cm mellom lister, grov støpefeil midt i synsfeltet på innerliner

- Nidelv 300: Dørhåndtak som hang og slang, teakbord som var begynt å slippe lakken, sort trekk i seter som hadde store og stygge flekker.

 

Dette bare etter en overfladisk ytre sjekk - hva finner en da ved en grundigere sjekk? Ikke akkurat innbydene og overbevisende for de som skal kjøpe båt. Når det er sagt ville en sikkert finne mye av det samme hos de fleste produsenter.

 

Poenget er bare at flere av disse produsentene har nettopp god finsh og solid håndverk som merkevare. Både Princess, Windy og Nidelv ligger i øverste prissjikt i sine segment, men denne runden var iallefall ikke overbevisende hva ytre finish angår.

 

(Bavaria var ikke utstiller, men jeg vil på ingen måte hevde at de er bedre...men kanskje heller ikke dårligere.. :wink: )

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var på Öppna Varv nå på ettersommeren. I 'hallen til Najad' selger man ut en masse saker til rimelig pris. Blant annet kjøpte jeg noen runde hjørner i massivt tre etc. Det ble et godt innkjøp på smått og stort. 'Se her', sa admiralen 'flotte skapfronter og paneler!' Ved nærmere ettersyn viste det seg å være plater av spon med et tynt mahognyskikt limt på hver side. 'Vi bruker ikke så dårlig kvalitet ombord hos oss', svarte jeg.

 

Det er nok ikke bare finishen som mangler en del steder, det stikker nok dypere enn som så. Najad er et båtmerke som har meget høy kvalitet. Jeg var sammen med en motorbåtkompis på denne utstillingen. Han kunne fortelle at da han var nede på svenskekysten i våres, hadde det kommet et par hurtiggående tyske motorbåter inn til Strömstad. Der hadde man stresset noe voldsomt med å skru fast innredningen etter at karosseriskruene som festet hele stasen hadde poppet ut. Båtene skulle på en eller annen utstilling.

Link to post
Share on other sites

Så lenge båten ikke er av tysk fabrikat så går det helt fint med laminerte sponplarter av Ikea typen :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er bare et tidsspørsmål før også denne tråden er der uansett Hulda...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette bare etter en overfladisk ytre sjekk - hva finner en da ved en grundigere sjekk? Ikke akkurat innbydene og overbevisende for de som skal kjøpe båt. Når det er sagt ville en sikkert finne mye av det samme hos de fleste produsenter.

 

Poenget er bare at flere av disse produsentene har nettopp god finsh og solid håndverk som merkevare. Både Princess, Windy og Nidelv ligger i øverste prissjikt i sine segment, men denne runden var iallefall ikke overbevisende hva ytre finish angår

 

 

Puhh.. Trodde det bare var meg som syns dette.

Var på sjøen for alle ifjor, og var lettere sjokkert over hva som ble solgt til millionpriser.

En Hydroliftbåt jeg så på hadde ikke engang skrudd fast rattet.

Støpefeil, sjabby innskruinger og dårlig lakk gikk igjen på mange båter.

Når en da legger til åpenbare konstruksjonssvakheter som minimale eller ikke-eksisterende

dollbord, overdrevet skrånende frontvinduer, lave ubrukelige pulpiter, sotet/blått glass i

frontvinduer/vindskjermer, kalesjeløsninger som gikk av moten på biler før krigen....

Da er jeg mer enn forundret over at nybåtsalget ligger så høyt som det gjør.

Men jeg er i tvil om det er riktig å kritisere produsentene.Deres hovedoppgave er jo å tjene penger.

Folk kjøper tydeligvis hva som helst med rette navnet eller med et moteriktig utseende. :eek:

Link to post
Share on other sites

- Windy 33 Scirrocco: Skapdører som "tar" og må dyttes igjen. Løse kantbeslag og skruer som er skrudd skjeivt i, lyse tepper som var begynt å rakne i kanten.

-- Nidelv 300: Dørhåndtak som hang og slang, teakbord som var begynt å slippe lakken, sort trekk i seter som hadde store og stygge flekker.

 

Jeg var gjennom Scirroccoen forholdsvis grundig 2 ganger. Utrolig flott finish, merker det med en gang en går ombord!

 

Hvilket skap var det som "tok"? Jeg åpnet og lukket de fleste skapdørene, ingen som det var noe galt med. Skuffene gled bedre enn kjøkkeninnredningen hjemme (NB! Ikke IKEA) :lol:

 

Observerte heller ikke noen av de øvrige feilene, men nå sjekket jeg ikke alle skruene!

Men som en sier: Den som leter finner :crazy:

 

Ut fra groingen hadde den vært på sjøen mer enn over natten.

 

Min konklusjon: Flott båt med gedigen finish/ materialvalg. Dette er før sjøegenskapene kommer inn i bildet, ryktene sier at de er i toppklasse....

 

Nidelven mener jeg er en bruktbåt dog 07-modell.

Link to post
Share on other sites

Så lenge båten ikke er av tysk fabrikat så går det helt fint med laminerte sponplarter av Ikea typen :wink:

 

 

Å? Jaja, ikke noe spon satt inn der...annet enn på BADET av tidligere NORSK eier. :eek:

Men du skulle tatt deg en tur i min båt. Skruene er på linje (selvfølgelig) men også skruehodene er skrudd slik at alle sporene er på linje!!! :cool: Det har jeg aldri sett i noe som helst annet enn eldre tysk.

Link to post
Share on other sites

Jeg var gjennom Scirroccoen forholdsvis grundig 2 ganger. Utrolig flott finish, merker det med en gang en går ombord!

 

Hvilket skap var det som "tok"? Jeg åpnet og lukket de fleste skapdørene, ingen som det var noe galt med. Skuffene gled bedre enn kjøkkeninnredningen hjemme (NB! Ikke IKEA) :lol:

 

Observerte heller ikke noen av de øvrige feilene, men nå sjekket jeg ikke alle skruene!

Men som en sier: Den som leter finner :crazy:

 

Ut fra groingen hadde den vært på sjøen mer enn over natten.

 

Min konklusjon: Flott båt med gedigen finish/ materialvalg. Dette er før sjøegenskapene kommer inn i bildet, ryktene sier at de er i toppklasse....

 

Da hadde vi nok ulik opplevelse av Windyen. Det var iallefall to av dørene over pantryet som "tok". Det var også striper i treverket under skapdøra. Om du studerte kanlisten akkurat ved nedgangen til pantryet/salongen var denne løs. Beslaget ved trappene var skrudd i skruer som stod skjevt. Likedan var teppekanten ved trappa begynt å flise seg litt i kanten.

 

Ikke graverende feil på noen måte, men betaler en en halv til en mill. mer en en rekke andre tilsvarende båter på markedet bør det være visse forskjeller.

Link to post
Share on other sites

Var også nede og kikket men la ikke merke til Swandes obeservasjoner ombord i Nidelven eller Windyen. men la merke til mye av det samme i Forbina 36 DC. Vann lekkasjen var jo åpenbar men kan kanskje skyldes at kalesjen bare var delvis festet i takbøylen slik at den ikke var stram nok samt at en ekstra flik som skulle festes over glidelåsen midt på vindskjermem heller ikke var på plass. Uansett gir det et dårlig inntrykk av båten når det er åpenbare vannlekkasjer med mye vann på dørken og dashbordet (total oversvømmelse i kartrommet under plexilokket).

La også merke til at båten hadde en kjekk "kalesje vegg" fra targabøylen og ned til dørken, en slag "lukket bakvegg". Det indikerer jo at det er meningen at båten kan brukse slik den lå ved kaien, altså med åpent akterdekk, eksponert for vær og vind. Det forundrer meg da at det ikke er laget vantette luker til benkene på akterdekket. Her var det ingen støpt flens eller avrennings spor for regnvann, kun en tynn luke som lå flatt nedpå benken.

Synes ellers det var en grei båt....

 

Men hva er det Princess driver med - store oppslag på alle båtene om "Ombordstigning kun etter avtale" men ingen Princess representanter var å se. Merkelig.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Var også nede og kikket men la ikke merke til Swandes obeservasjoner ombord i Nidelven eller Windyen. men la merke til mye av det samme i Forbina 36 DC. Vann lekkasjen var jo åpenbar men kan kanskje skyldes at kalesjen bare var delvis festet i takbøylen slik at den ikke var stram nok samt at en ekstra flik som skulle festes over glidelåsen midt på vindskjermem heller ikke var på plass. Uansett gir det et dårlig inntrykk av båten når det er åpenbare vannlekkasjer med mye vann på dørken og dashbordet (total oversvømmelse i kartrommet under plexilokket).

La også merke til at båten hadde en kjekk "kalesje vegg" fra targabøylen og ned til dørken, en slag "lukket bakvegg". Det indikerer jo at det er meningen at båten kan brukse slik den lå ved kaien, altså med åpent akterdekk, eksponert for vær og vind. Det forundrer meg da at det ikke er laget vantette luker til benkene på akterdekket. Her var det ingen støpt flens eller avrennings spor for regnvann, kun en tynn luke som lå flatt nedpå benken.

Synes ellers det var en grei båt....

 

Men hva er det Princess driver med - store oppslag på alle båtene om "Ombordstigning kun etter avtale" men ingen Princess representanter var å se. Merkelig.

 

Bare enig! Vi lot oss ikke stoppe og tok av oss skoene og tok en tur ombord i begge Princessene.

 

Også enig i at Forbinaen var en spennende båt. Personlig likte jeg ikke "hybridløsningen" med kalesjebakvegg. Skjønner ikke hvorfor de ikke heller trekker kalesejen helt bak og på den måten får mer inneplass når det regner. Skal en båt være bakveggsbåt, får den være det. Litt av poenget med en bakveggbåt er vel at den er lukket og at en skal slippe kalesje. Ellers fin båt, bortsett fra de tingene jeg observerte.

Link to post
Share on other sites

Også enig i at Forbinaen var en spennende båt. Personlig likte jeg ikke "hybridløsningen" med kalesjebakvegg. Skjønner ikke hvorfor de ikke heller trekker kalesejen helt bak og på den måten får mer inneplass når det regner. Skal en båt være bakveggsbåt, får den være det. Litt av poenget med en bakveggbåt er vel at den er lukket og at en skal slippe kalesje. Ellers fin båt, bortsett fra de tingene jeg observerte.

 

Jeg tror denne kalesje bakveggen er ment å skulle gi et litt sånn "ready to go" inntrykk, hentyde litt til en lettvint skjærgårdsjeep/walkaraound løsning slik som i Nimbus Nova serien eller feks Forbina 850 F. Til Forbina 850 levers det også kalesje over hele akterdekket.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ikke graverende feil på noen måte, men betaler en en halv til en mill. mer en en rekke andre tilsvarende båter på markedet bør det være visse forskjeller.

 

Og det er da ingen tvil om at det visse forskjeller Swande, men jeg tviler ikke på at man kan finne feil på alle båter hvis man går inn for det.

 

Mitt generelle inntrykk av Nidelv og Prinsess er ihvertfall ikke at de er snuskete satt sammen. Nye Windyer har jeg nesten ikke vært ombord i da deres politikk på messer er at jeg må avtale tid på forhånd. Og det liker Ben Sin så dårlig at han ikke lenger liker Windy. :smash:

 

Jeg var ombord i en båt i helgen som imponerte meg meget finishmessig. Det var en Atlantis 42. Lekkert og ryddig, med nydelige detaljer.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Innlegget til Hulda ble litt avstumpet siden jeg redigerte mitt innlegg over for å unngå er større avsporing av debatten... Vi har medlemmer med høyt blodtrykk som jeg tar hensyn til..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...