Jump to content

Hva bør storseilsleidene tåle?


HaHa

Recommended Posts

Hva bør storseilsleidene tåle?

 

Frisk seilas i Drøbaksundet på lørdag. Det blåste vel kuling i kastene. Til saken: I en jibb - som nok kunne vært mer kontrollert; bomnokken var kanskje opptil en meter fra senter - røk to (av i alt fem) kraftige sleider som holder spilene til mastesporet, samt et par-tre hver av de mindre sleidene og plastsjaklene som fester resten av masteliket. Se bilder under. De kraftige spile-sleidene er i svart nylon. Det var i alle tilfeller bøylen på sleidene som brakk.

 

Har jeg fått som fortjent som ikke gjorde en kuvending istedenfor å jibbe, eller er dette for dårlig?

 

Jeg synes selv utstyret burde tåle såpass. Nå kan det sies at delene som brakk, er relativt sett svært billige å erstatte. Hadde de holdt ville kanskje noe mye dyrere ha gitt etter... De må uansett erstattes - og helst med noe bedre.

 

Mitt storseil er på 18 kvm - fullspilet. Jeg vil ha sleider jeg kan bruke i det eksisterende mastesporet. Tror ikke jeg trenger fancy kulelagersystemer da jeg enkelt heiser seilet for hånd med de nåværende sleidene.

 

Råd og innspill mottas med takk!

 

PNP28T.jpg

PNP81A.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HaHa, du skal være glad du ikke opplevde det samme som en nabo..

 

Han fikk en ufrivillig Jib på sin Jeanneau i størrelsen rundt 50 fot, der knakk bommen.. (ikke tvers av, men ble kraftig svekket ca midt på) under en ufrivillig jib.. (eller, det var vel to på rappen)

 

Hadde vedkommende løygang foran sprayhooden? Uansett viser det at konsekvensene av "feil" håndtering øker med båtstørrelsen.

 

Husk også å slakke litt på kicken før jibb i hardt vær. Da blir rykket mykere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hadde vedkommende løygang foran sprayhooden? Uansett viser det at konsekvensene av "feil" håndtering øker med båtstørrelsen.

 

Husk også å slakke litt på kicken før jibb i hardt vær. Da blir rykket mykere.

 

Ja, løygang foran sprayhood..

Var jo ufrivillig, så å slakke på kicken var nok ikke noen option.

Ny bom koster visst fort 30 store om man kjøper den her til lands..

Link to post
Share on other sites

Tja... jeg har samme sleider, og erfarte at de ble revet av dersom storseilet ble tatt ned uten avlastning av bommen. Hadde ikke rodkick eller fall til å holde bommen oppe. De er jo relativt spinkle, disse slidene. Tror det må være forbruksvare, og nå har jeg et par reserve liggende i båten. Burde nok hatt liggende fler. De er heldigvis ikke dyre.

 

Alternativ kan vi jo bytte til f.eks. ronstan battle-sliders...men litt kostbart system, da.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Sleidene ved spilene er sydd fast med vevd bånd, så jeg må nok til seilmakeren. Resten bytter jeg selv, det koster vel bare småplukk.

 

 

Jeg har en annen type slide ved hver spile. De har hjul, og er i mye kraftigere utførelse. Skal visst gjøre det lettere å heise fulspilet seil, men det kan jo hende at belastningen også er ekstra stor rundt spilene?

 

Er det mange slider som har røket?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel forbruksvare, og jeg har en drøss i reserve ombord. Har likevel kun opplevd at en har røket (Den nederste gikk ved litt rå makt, i forbindelse med påsetting). Men har mistanke om at det kan være ulik plastkvalitet. En med samme båt som meg fikk revet istykker de 5 øverste i vanlig seilas. Blåste mye, jeg var ute samme dagen. Han hadde 1 rev, jeg seilte med 2.

 

Hvilke var det som røyk?

 

Redigert (OK, leste ikke godt nok)

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte denne båten, den har jibb-preventer. Noen med erfaring med dette? Innser at det fort kan være verd pengene, men for meg virket det som at det ble mye tau og blokker etc... Jibb-preventer er altså en innretning som sikrer at bommen ikke slår over i en fei, men går sagte, men sikkert over alt etter hvor mye utveksling en har lagt opp til... En gummi sak monter på bommen og et par blokker på hver side samt et tau...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom North sails og kjøpte meg nye, litt kraftigere plastsleider og -sjakler. Sleidene som brakk i helgen var visstnok riktig dimensjonert for mitt seil, men vanlig at slike ryker i flg. mannen hos North. De er da etter min ringe forståelse underdimensjonert hvis det er vanlig at slike ryker i relativt vanlige situasjoner.

 

Nåvel, finansministeriet tillater for tiden ikke store nyinvesteringer i kraftigere sleidesystemer, så gamle svake plastsleider blir erstattet med ditto nye inntil videre.

 

Når det gjelder jibb-preventiver, så er vel det beste en årvåken rormann.... Utover det har jeg troen på en eller annen form for bom-brems som ikke forhindrer en jibb, men tar mesteparten av luven fra den.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jibb preventer og bombrems er vel det samme? Det var iallefall det du kaller har linket til som bombrems som stod på 341en i Bergen. Har først vinden tatt tak i seilet på "feil side" har du vel ikke flere valg enn å la seile gå over i en fei eller har en brems/preventer som tar det i litt mer kontrollerte former? Har aldri prøvd brems, men det ser fornuftig ut...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd det, men jeg vil tro du kan rekke å rette opp igjen hvis vinden kommer på 'feil side' - avhengig av årvåkenhet, hvor godt grep roret har, annen seilføring etc. En preventer a la Anonym, med bommen bundet fast i et eller annet kraftig nok, er ikke som en brems. Jeg vet ikke hvordan man 'løser ut' en slik preventer dersom man ikke får rettet opp tidsnok - jeg gjetter det fort kan bli en spennende affære i kraftig vind. Noen med erfaring?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...