Jump to content

Ta ned riggen på Maxi


Fred

Recommended Posts

Går utifra at det er endel maxi 77 eiere her, eller ihvertfall noen som har hatt en. Om noen uker er det tid for å ta ned riggen. Hvordan gjøres dette enklest, og bør man være 2 personer? på mindre seilbåter har jeg greid dette selv. Det er vel bare å løsne alle stag i førsteomgang, merke de hvor de hører hjemme.

Og deretter? er det noen bolter som må av? går masta inni båten, gjennom stolpen til bordet og ned i kjølen? er det enkelt å få av denne? veier vel ikke allverden den masta, men kan kanskje være greit å være 2 personer?

 

Ellers så lurer jeg litt på hva som bør gjøres i vinteropplag med akkurat den båten...

 

tømme vanntank

kjøre ferskvann i motoren.. hvordan gjøres dette med en md5? koble til ei bøtte med frosteveskevann rett foran vannpumpa når båten er kommet på land? la den kjøre igjennom dette?

båten bør stå med åpne luker på vinteren? + pressenning? eller kan den være delvis lukket?

alle puter og myke ting bør hjem nå loft...

batteri bør taes med hjem og lades

spyle under

vaske over hele

 

andre ting??

takk

Link to post
Share on other sites

Det er alltid lettest når man er 2 om dette. En holder i masta, imens den andre løsner stagene. Av erfaring ville jeg på forhånd ha sjekket at alle strekkfiskene gikk lett, slik at det ikke kommer noen store overaskelser her når du står med krana. Jeg har opplevd tidligere at gjengene var deformert, og vi måtte kappe strekkfisken. Kjedelig når kranbilsjåføren venter. Masta på en 77 er heller ikke større enn at 2 mann klarer å legge denne ned uten kran. Masta går ikke igjennom taket på en 77 mener jeg. Stolpen ned igjenom bordet er kun for avstivelse. Det er vel også en bolt i forkant av mastefoten som må fjernes før masta løftes av.

 

På Fenixen jeg hadde tidligere lagde jeg bukker til masta, slik at denne kunne ligge gannske høyt over båten, og dermed brukes til å henge opplagspresenningen over. Sailingshornene bør da demonteres, slik at vinkelen på taket blir riktig.

 

Der jeg hadde Fenixen i opplag måtte masta ned. Rush`n jeg hadde plasserte jeg i en havn der masta kunne stå oppe. I dag ville jeg gjordt mye hvis jeg var deg for å funnet en plass der du slipper å demontere masta. "Det enkle er ofte det beste" :wink:

 

Hilsen en som ikke demonterer mast, men heller har båten på vannet på vinteren nå.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hej Fred

 

har haft flere M77er

 

2 man bör du vare og gärna en til kranen som vevar oxo

 

du setter ett sling runt masten og understagen...så att när du hissar legger sig slinget direkt under salinghornen/vantspridarna.....og tighter opp litt lett

 

sen losser du aktervant, förstag o ytter vant

 

masten står fortfarande på de inre undervanten o babystaget

 

nu behöver du en man som håller mastroten.....den andre losser ett efter ett av de siste stagen.......

 

sen fortsetter du o vincha litt så att masten lyfter litt samtidigt som en man hela tiden har koll på mastroten...

du behöver komma över grabrekket......sen senker du....

 

dette er enkelt....vållar inga problem

er ni bare 2 man så får han som losser vant samtidigt sköta kran.....en man hele tiden vid mastroten

 

pröv ikke o plocka ned masten uten kran för bare handkraft........det går men er veldi tungt.

 

 

 

glömde o bifoge denne som du kansje har litt hjelp av

 

http://www.maxisidorna.com/maxibatarna/riggning_1.html

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...