Jump to content

Ankervinsj for montering på akterspeil på seilbåt


`MINA'

Recommended Posts

Jeg ønsker å montere en ankervinsj på båten min. Båten er en Bavaria 38, og det er god plass babord i akterspeilet til å plassere vinsjen. Jeg ønsker helst en vinsj som er montert skjult. Og jeg ønsker foreløpig kjetting (til evt noen klarer å overtale meg til annet)

 

Så kommer det store spørsmålet : Hvilken vinsj mener ekspertisen på BP at bør monteres her ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Som den glade amatør så har jeg montert en Anchorlift 1200W med kjetting hurtigutkjøring på min båt, som vel ikke er så ulik din båt vil jeg tro.. Det hele er beskrevet i denne tråden

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette har vel debattert opp og i mente gjennom de siste årene her etter hva jeg kan huske, det er vel her som ellere.. to menigheter, de som foretrekker kjetting og de som foretrekker tau... For min del gikk valget utelukkende pga. tyngden i båten drøye 9 tonn lastet og jeg ville ikke risikere at noe sluret over tid. Hurtigutkjøring av kjetting bråker ikke så mye etter mitt syn, men bråker selvsagt mere enn blytau da.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket litt på DENNE vinsjen (Quick Frittfall 1000). Her kan man velge fritt fall eller kontrollert utkjøring.

Denne er ikke laget for skjult montasje, men ser at denne løsningen kan være aktuell også.

Er det noen her som har erfaringer med denne type vinsj ?

quick_500_800_frittfallsystem.jpggenius_maal.jpggenius_frittfall.jpg

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har nettopp montert en Quick Genius 1000 m/frifall. Dvs du kan velge mellom frifall og utkjøring vha en knapp på kabularet. Komplett m/brakett for innvendig montering, trådløs fjernkontroll, sikring, rele, 50 meter blytau eller kjetting (valgfritt), plattformbeslag, 10 kg Brucekopi, og knappestyring fra dashbordet - i det hele tatt helt komplett minus kabler leveres denne for kr. 12.480,- fra Seatronic i Moss.

 

Jeg valgte tau, men kabularet tar begge deler så jeg kan bare kjøpe kjetting og skifte dersom jeg blir missfornøyd med tauet (sluring).

 

Har ikke fått testet ordentlig ennå, men tilsynelatende virker alt greit.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge det er snakk om vinsj akter er det et "must" med frittfall. Trykk på knappen, og konsentrer deg om å legge til med båten.

Ved utkjøring må man prøve å ligge stille mens ankeret er på vei ned, noe som kan være vanskelig når det blåser, og særlig hvis det er dypt vann.

 

Når det gjelder tau eller kjetting er dette i hovedsak en smakssak. Vær imidlertid oppmersom på at galvanisrt kjetting krever mye høyde under vinsjen innvendig (bygger pyramide). Alternativet kan være syrefast kjetting som "flyter" bedre ut fordi den er glattere. Prisen for syrefast kjetting er gjerne 5 ganger prisen for tau.

 

En fordel med tau er at det er lett å slippe ut akter og ta med tauet frem hvis man skal ligge på svai. Dette er selvfølgelig pgså mulig med kjetting, men mer plundrete og tyngre.

 

Har montert tauvinsj fra Engbo på Bavaria 35? innvendig ved siden av gassbeholder, dette fungerte greit mht plass etc. Hvordan 38 fotern er i forhold kjenner jeg ikke til

Link to post
Share on other sites

Dette er min prosedyre ved utlegging av anker akter

 

Jeg vet at min vinsj kjører ut ca. 0,8 m i sekundet, og bruker dybdemåleren eller kartet til å vurdere dybden, så kjører jeg vinsjen i x antal sekunder til jeg er nært bunnen eller tar i bunnen med ankret. Det merker man nå man siger fremover.. Har dermed ankeret i/ved bunnen der jeg ønsker det skal ligge, så går jeg mot land som vanlig mens vinsjen kjører ut kjettingen med 0,8 m sek. noen meter før baugen er der den skal være så slipper jeg knappen og kjører ankeret fast, båten stopper med et rykk (greit at skipperfruen i baugen er klar ov denne handlingen, hvis kan hun bli både våt og deretter meget vred). Så fortsetter jeg å kjøre ut kjetting til baugtrossen er festet til moder jord.

 

Jeg er enig i at det krever litt tilvenning og tanke virksomhet å kjøre ut ankeret.... men siden jeg sjelden ankrer på store havdyp så fungerer dette rimelig greit.... Det dypeste jeg ankrer på en rundt 10m, og da tar det 12-13 sekunder å kjøre ut ankeret til det når bunnen.. På denne tiden har båten forflyttet seg en drøy båtlenge (15m) om jeg siger med 2,5 knop. Jeg føler jeg har noe bedre kontroll med mengden utlagt kjetting med utkjøring enn frifall... samt at det er enkelt å "kjøre" fast ankeret på vei inn mot bryggen siden jeg vet hvor mye kjetting jeg har ute... teller kun sekunder og har metrene med engang. Har fjernkontroll som kjører ut 28-30 meter i et javs om det er ønskelig, da slipper jeg fintenkingen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vær imidlertid oppmersom på at galvanisrt kjetting krever mye høyde under vinsjen innvendig (bygger pyramide).
Riktig det men vær også oppmerksom på at tau krever en nokså bred/vis kasse ellers klatrer det lett over kanten. Måtte skifte til kjetting fordi tauet gikk over kanten og la seg ned i bunnvannet under motoren....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...