Jump to content

Når må man betale bergingslønn ?


oslofjord

Recommended Posts

Mitt scenario nr 1 er at man en stille solskinnsdag på fjorden får motorstopp eller kjører på en grunne, dreggen slenges ut og alt er under kontroll.

Bør man da takke nei hvis en hyggelig fyr spørr om han skal slepe deg noen hundre meter eller gi en håndsrekning med å få tauet løst fra propellen ? Kan man da risikere at denne nå litt uhyggelige fyren forlanger å bergingslønn...ja faktisk en stor andel av båten ???

Er det tryggest for lommeboka å vente på Redningselskapet eller svigerfar ???

 

Scenario nr 2: Hvis det er liten kuling og man får et pallebånd i propellen, og mistrives litt med å ligge på dreggen i havdønningene uten at situasjonen føles direkte kritisk...hva da ?

 

Scenario 3: Hvis man kommer inn til marina/båtforenig og spørr om de har en vannlense som kan holde lekasjen i sjakk.. hva da ?

 

 

Hvis båten slenges mot skjærene og en helt dukker opp og redder både båt og manskap er jo situasjonen klar og da dekkes det vel av forsikringen, men er det en gråsone ? Er det alltid soleklart hva som er en bergingsoperasjon og hva som er en hyggelig gest og bør man avklare dette med en "berger" før slep ?

 

Er det sikrest for lommeboka å konsekvent takke nei til assistanse fra båtfolket og heler vente på Redingsselskapet (hvor man selfølgelig er medlem i Kystpatruljen ?

 

Har noen selvopplevde situasjoner hvor det er uklart om det skal være bergingslønn ? Jeg kan litt av reglene, men er det praksis mange som krever bergingslønn for relativt udramatiske "berginger" ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Poenget er å ikke avtale noe som kan binde eller legge føringer på forsikringsselskapet i ettertid. Evt. krav til bergningslønn skal rettes mot forsikringsselskapet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Jeg kan litt av reglene, men er det praksis mange som krever bergingslønn for relativt udramatiske "berginger" ?

 

Er det "udramatisk" er det vel snakk om assistanse, og da kan man ikke kreve bergingslønn.

Hvis du ligger på dreggen i bølgene og dreggen holder, men du føler deg litt ukomfortabel med situasjonen er det vel greit å be om assistanse, da det KAN skje en utvikling til det værre.

 

Er du i full drift mot skjæret med motorstans og null mulighet til å redde deg ut av situasjonen på egenhånd ber du om berging.

 

Jeg kan lite om reglene, men vil anta at dersom du har kontroll på situasjonen i øyeblikket og kan opprettholde status quo, er det greit å be om assistanse. Da hjelper det ikke om den som assisterer i ettertid ber om bergingslønn så lenge du som skipsfører ikke har bedt om å bli berget. Har du (f.eks over VHF) bedt om å bli berget, når du egetlig bare trenger assistanse, antar jeg at du stiller svakere.

 

Snart kommer forhåpentligvis SW med fasit.

Men han pleier å vente til alle hobbyjuristene har slått fast ting bombesikkert, slik at han kan steke dem litt i eget fett. Jurist og bergenser kan være en farlig kombinasjon.. :cool::wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Må inrømme at litt av bakgrunnen for spørsmålet er at jeg sto fast på en sandbanke for noen år siden (tok en snarvei utenom leden...). I steden for å takke ja til å bli slept av sandbanken hoppet et par av oss ut av båten og dyttet den ut på dypere vann. I ettertid har jeg tenkt på om det kunne vert et hypotetisk bergingskrav hvis jeg hadde takket ja til help, men det hadde tydeligvis havnet i kategorien "assistanse" som tydeligvis er gratis.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Kjenner ikke "lovteksten" her, men tviler på at det kan kreves bergingslønn uten at båt / mannskap har vært utsatt for reell fare......

Da tar du feil og dette gjelder internasjonalt, men er ikke avhengig av "fritidsbåt" eller "yrkesbåt".

Etter situasjonen kan verdien av en båt tas med opp til 90%.

 

Dette er en laaaang tema,

men tre regler som er bra å huske er:

 

1.: Tar aldri i mot et tau fra sleperen uten avtale, bruk helst eget tauverk.

Gjør du ikke det da kan hjelperen stille krav allerede.

Har ikke du eget tauverk da skulle du avtale lønn før du tar noe i mot.

 

2.: ikke si "ja" til noe som helst, henvis på forsikringen som betaler det.

Forsikringer har vanligvis en spesiell avdeling som forhandler dette senere.

 

3.: Det finnes en stor forskjell mellom "berging" og "slepehjelp".

Unngår ordet "berging" også mens den vanlige samtalen foregår,

også hvis du synes at den bare er ment som vits.

Krav kommer alltid senere og behøves ikke at den stilles med en gang når man er på land.

 

Det finnes flere regler og det kommer sikkert andre innlegg også.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
1.: Tar aldri i mot et tau fra sleperen uten avtale, bruk helst eget tauverk.

Dette er jeg konsekvent på. Har den siste uken fått hjelp ikke mindre enn to ganger. Den første gangen måtte jeg trekkes av et skjærutenfor Jutholmen syd for Koster. 1:50.000 kart er ikke mye verdt der, men jeg hadde vært der tidligere og trodde jeg hadde kontroll. (Det scannede kartet til Lars H. ligger selvfølgelig på PCen hjemme :headbang: ) Seilbåt på vei forbi for motor tok imot ett tau og dro oss løs på ett halvt minutt. Selvfølgelig brukte jeg mitt eget tau som jeg kastet til han.

 

Neste gang var noen dager senere. Jeg lå i Strømstad, men på brygga uten muliughet for landstrøm. En festeskrue til dynamoen hadde knekt, og dermed hadde jeg ikke mulighet til å starte motoren. For å få ut den knekte bolten trengte jeg landstrøm til å lade opp drillen. (Catch 22...) Båten foran skulle til å gå, og tilbød seg å slepe meg over til brygga ved siden av. Det var med andre ord minimalt jeg brydderi for dem. Også da brukte jeg eget tau. Det var helt vindstille, og slepet var helt udramatisk. Hadde jeg ikke fått slep, var det ikke verre enn at jeg hadde tusla bort på den andre brygga med laderen til drillen under armen. Hadde nok blitt meget forundret hvis han ville ha "bergingslønn" for noe slikt. Men en stor TAKK, det fikk han.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

drog loss en dansk båt som satt sig i leiren, i somras efter en feilnavigering.......skulle ikke falle mig in o begära "bergningslönn"!!!

(en seglare hjelper en annen seglare så er det bare......(les båtfolk hjelper båtfolk.......))

 

 

men det finnes alltid ett men :smiley:

 

står en båt på bra, opp i ett "steinröse"/mellom böer.....

så skall man veta vad man gör som bärgare, förverrer man situasjonen...så kan skadeståndsanspråk riktas mot en själv istellet....

S/Y Gunga Din

Link to post

Et slikt tilfelle hadde jeg på svenskekysten for en del år siden Gunga Din. En Maxi 77 gikk på et skjær ikke så langt fra hovedleden. Skjæret var ganske stort i omfang, og da jeg kom bortunder ville jeg gjerne dra det eldre ekteparet som var ombord bakover. Altså samme vei som de kom fra. Skipperen insisterte imidlertid på å bli trukket forover - over skjæret. Jeg gjorde som han ville, men det ble noen ganske livlige hopp og sprett på den maxien før den var på dypt vann igjen. Den satt nemlig nokså godt fast, så jeg måtte dra skikkelig til - da den først løsnet så kom den som et kulelyn over skjæret, med riggen dansende hit og dit. De startet prompte påhengsen og dro tilbake dit de kom fra, og særlig kona var tydelig merket av opplevelsen.

Hva som hadde hendt dersom båten hadde blitt mye skadet (noe den kan ha blitt for alt jeg vet) aner jeg jo ikke, men jeg følte vel ikke at det var mitt ansvar siden skipperen selv hadde kommandoen.

Operasjonen var selvfølgelig gratis fra min side.

 

mvh tuffff

Link to post
Har "reddet" flere båter i drift fra å gå på grunn. Helt udramatisk, men kunne aldri tenkt meg å tatt betalt for det.

Synes vi har gått altfor langt om man forlanger en pris for å være noen behjelpelig med ett problem som har oppstått,lite eller av større art.Skal vel ikke få ett stempel der vi skal komme økonomisk godt ut av det for å "vise omtanke"til de dårlgere stilte.Men nå må jeg vurdere enda en ting:er jeg en gang uheldig,har jeg råd til å ta i mot hjelp,eller er det en oppvakt person som bare vil meg godt og hjelpe meg ut av nøden.Ett stort takk og kompansere evnt.utlegg hjelperen har,bør være nok.Hadde vært stolt om jeg en gang skulle være den som kunne hjelpe noen ut av en ubehagelig situasjon.

Link to post

Litt OT men har lyst til å høre deres meninger om følgende historie:

 

Det brygget opp til storm, og vi skulle passere et utsatt område. Valgte å søke inn til nærmeste havn for å vente på bedre vær - et gudsforlatt sted, men greit nok. Etterhvert kom det flere båter til som ikke kunne fortsette i det dårlige været. Værmeldingen for neste dag var ikke spesielt oppløftende, men jeg valgte å satse på at det ville være noe roligere i grålysningen. Vi planla å vurdere situasjonen tidlig neste dag.

 

Noen karer i en mindre båt, spurte om de kunne få gå sammen med oss hvis vi gikk ut. De ville føle det som en trygghet hvis det skulle skje noe. Var veldig i tvil om hva jeg skulle svare på dette. Jeg regnet med at vi ville ha mer enn nok med oss selv i uværet, og følte at jeg ble "pådyttet" et ekstra ansvar her. Kunne jo ikke si tvert nei heller, man vil jo gjerne være hyggelig og hjelpsom men svaret mitt ble nokså diffust.

 

Hva ville dere ha svart?

Link to post

I grov sjø finner man vel ubevist en optimal fart som gir maksimal trygghet (som gir nødvendig styrefart og fremdrift uten for mye plasking og hopping) ville vel helst ikke gå i "kollonne" med en helt annen båttype som man kanskje må vente på i dønningene. (Når det er sagt er jo hyggelig å se andre båter i farvannet når det er uggent vær.)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Ikke akkurat berging, men da jeg lå i Strømstad sist uke, kom min kjære ned med bil. Siden det var et helvetes vær var det da mer fristende å ta med to dieselkanner i bilen og fylle på en vanlig bensinstasjon, enn å gå med båten til dieselbrygga. Når vi kom utover brygga med fulle dieselkanner, var det en som spurte hvor vi hadde fyllt. "2 km i den retningen" sa vi og pekte. "jeg kan kjøre deg opp med noen kanner hvis du byr på ankerdram etterpå". Gidder jo ikke å ta betalt for kjøreturen. Hyggelig selskap og god konjakk hadde han også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

I "tuffff" sitt tilfelle med Maxi kunne det ha godt galt og da hadde det vell blit et spoersmaal om hvem som hadde ansvar for at Maxien mistet kjoelen - hvist det hadde blitt resultatet. AA ta i mot ordre fra skipper paa Maxi uten noe skriftlig avtale og skipperen hadde hvert av den vanskelige typen. Ja en kan jo tenke seg et senarie i rettsalen...

 

I "bliss X" sitt tilfelle saa kunne jo dette ha faadt etterspill dersom noe dramatisk hadde skjedd med foelgebaaten. Veldig vanskelig aa avgjoe en slik forespoersel da en jo vil vaere vennlig utad. Konsekvensene kommer som oftest i etterkant naar noe gaar skikkelig galt og ansvar skal fordeles.

 

En vil jo vaere vennlig aa forsoeke aa hjelpe saa godt en kan. For noen dager siden opplevde jeg at en annen baateier ville ha krevd bergeloenn uansett situasjon. Uhoert spoer du meg. Men slike tanker forekommer hvist i disse ulvetider.

 

mvh jawik ft. London og SBShow

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Be aldri, aldri :nono: om assistanse fra andre en redningstjenesten i Danmark. De har et lovverk i forhold til redning av en annen verden, og en kan bli båtløs før en vet ordet av det. Ro, svøm, vass heller i land og avtale hjelp med proffe eller redningstjenesten.

 

Hvis det er egen erfaring må du da have været meget uheldig. Er selv blevet slæbt ind et par gange over en tyveårig periode og har altid kunne klare dette ved et besøg i sejlklubbens bar. Har også slæbt adskillige andre sejlere af grund eller i havn.

Næsten alle har af egen drift foreslået en flaske eller et dækning af diesel ved længere slæbning. Jeg ved at erhvervsbåde ( lodsbåde eller fiskebåde) beregner sig en timeløn efter udgifterne til båd og besætning.

I øvrigt er det nok mere økonomisk farligt for den der slæber, da denne kan holdes ansvarlig for skader på den slæbte båd.

 

Mange danske hilsener Michael :flag_da:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...