Jump to content

Autohelm 5000 som ikke vil kalibreres


Gudrun

Recommended Posts

Sliter med autopiloten som ikke vil holde noenlunde stabil kurs. Autohelm 5000.

Holder ikke kursen og svinger avgårde som en full mann..... Er fra 96-97 vil jeg tro...

 

Gikk inn i manualen og skulle følge kalibreringsprogrammet for å se hva den var satt opp med, men kom ikke inn i programmet. Fulgte manualen til punkt og prikke.

Skulle holde ene knappen nede i ca. 5 sekunder til "cal" skulle blinke og innen 10 sekunder trykke.. etc.

har dessverre den ikke foran meg nå.

Får fram "cal" i displayet, men så er det jevnt slutt, kommer ikke videre.

Er det feil manual jeg har eller har jeg feil på autopiloten siden jeg ikke kommer inn og får se hva den er satt opp med? Vil tro det er noen andre her som har sjekket dette på en tilsvarende Authelm?

Gode råd mottaes med takk.

Link to post
Share on other sites

Har du lagt noe magnetisk i nærheten av fluxgatekompasset? Er noen år siden jeg hadde st5000+ nå, men er vel lik 6002, slik at du skal trykke +1 og-1 samtidig for å komme videre i cal menyen. Har ikke manual foran meg, men finnes det ikke en kalibreringslås som kan være aktivert? Trykk -1 og stby i 10sek , skru av og på lås med -1 og +1, lagre med -1 og stby i 10s igjenn. I følge manual her http://www.raymarine.com/raymarine/Submitt...00Hydraulic.pdf :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du må nok slå av denne låsen ja, hadde en nabobåt under sildajazzen som hadde somme problemet, han fikk ikke opp kursen på komputeren, virket som at kalibreringen var "gått ut på dato". Løsningen var å fjerne sperrer og ta en kalibrering.

 

Husker ikke hvordan en gjorde det men det er nå der du bør begynne, ta deretter en kalibrering.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke noe særlig erfaring med autopiloter, men har vært med på å kalibrere en Simrad i en liten båt. Det var et h****te. Båten måtte dreies 360 grader med jevn fart og innenfor et antall grader pr. sekund. Vi holdt på i en del timer før vi fikk til en perfekt piruett. Kan det være noe slikt autopiloten din skriker etter?

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg hatt meg en ny runde med denne skøyeren som ikke vil styre beint....

Ved å være litt mer tålmodig endret displayet seg fra et lite cal som vandret rundt på displayet til stor tekst med CAL..som stod helt i ro.... Kom nå inn i oppsettet for den.

Så jeg er igang......

Om det hjelper? Vel, se det er en annen sak....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...