Jump to content

Teakskrog som er malt


Astor

Recommended Posts

Jeg vurderer en Grand Banks av eldre dato (1972) , som er velholdt, tross alt, men den er bygget i teak. Teaken er feit som vi alle vet. Hvordan er vedlikeholdet av en hvitmalt flate på teaken? Prismessig ved kjøp av trebåt er lavere enn for plast. Det samme skjer den gang jeg selger båten. Jeg vet at det er adskillig vanskeligere å selge en trebåt enn plast. Men begge grupper har kjøpere, bare prisen er rett.

 

Tilbake til mitt egentlige spørsmål.:

Hvordan er vedlikeholdet av en hvitmalt flate på teaken?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ser ut som få våger å svare på dette med å vedlikeholde et malt teak skrog. Vil tro at selger av båten kan opplyse en del om hannes erfaringer omkring dette. Vil anta at om grunnarbeidet er gjort og skroget er malt når det er tørt så vil det ikke være problemer med å holde skroget pent og godt beskyttet mot fuktighet. Ellers så er vel teak et godt materiale til å bruke i skrog, det har en meget god styrke og har en god egenimpregnering mot råte. Vil tro at det seiler mange eldre Grand Banks rundt omkring i verden med et slik skrog så noen store overaskelser vil det nok ikke være om normalt godt vedlikehold er utført på båten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Teak er vel et av de beste trematerialer man kan male på, så dette burde ikke være noe problem! I og med at treet er såpass kompakt lever det ikke så mye, og derved unngår man stort sett flassing og sprekker i malingslaget. Jeg har malt teakvinduene hjemme for noen år siden, og disse holder seg i alle fall så langt mye bedre enn annet treverk (har murhus da, så veldig mye treverk er det uansett ikke).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...