Astor Startet 17.September.2007 Link til dette innlegget Startet 17.September.2007 Jeg vurderer en Grand Banks av eldre dato (1972) , som er velholdt, tross alt, men den er bygget i teak. Teaken er feit som vi alle vet. Hvordan er vedlikeholdet av en hvitmalt flate på teaken? Prismessig ved kjøp av trebåt er lavere enn for plast. Det samme skjer den gang jeg selger båten. Jeg vet at det er adskillig vanskeligere å selge en trebåt enn plast. Men begge grupper har kjøpere, bare prisen er rett. Tilbake til mitt egentlige spørsmål.: Hvordan er vedlikeholdet av en hvitmalt flate på teaken? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hilmar 2 Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 (redigert) Du får jo mye mer vedlikehold enn og male hvert år du kan ikke samenligne det med NWen Redigert 17.September.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hebbe Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 Ser ut som få våger å svare på dette med å vedlikeholde et malt teak skrog. Vil tro at selger av båten kan opplyse en del om hannes erfaringer omkring dette. Vil anta at om grunnarbeidet er gjort og skroget er malt når det er tørt så vil det ikke være problemer med å holde skroget pent og godt beskyttet mot fuktighet. Ellers så er vel teak et godt materiale til å bruke i skrog, det har en meget god styrke og har en god egenimpregnering mot råte. Vil tro at det seiler mange eldre Grand Banks rundt omkring i verden med et slik skrog så noen store overaskelser vil det nok ikke være om normalt godt vedlikehold er utført på båten. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
index Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 Teak er vel et av de beste trematerialer man kan male på, så dette burde ikke være noe problem! I og med at treet er såpass kompakt lever det ikke så mye, og derved unngår man stort sett flassing og sprekker i malingslaget. Jeg har malt teakvinduene hjemme for noen år siden, og disse holder seg i alle fall så langt mye bedre enn annet treverk (har murhus da, så veldig mye treverk er det uansett ikke). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blanco Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 I tillegg til skroget er det mange andre tredetaljer på disse eldre GB som må sjekkes for råte. Jeg tenker da spesielt på overbygget og vindusinrammingen. Jeg har sett et eksemplar av arten som måtte skifte alt av vindusinnramminger. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.