Jump to content

Yanmar 6LY2A-STP med 1200 timer - noe å bekymre seg over?


Fantino

Recommended Posts

Kikker bla. på en båt som har denne motoren (407 Ahk) med 1200 timer på baken. Eier kan fremlegge detaljert oversikt over service som er foretatt. Er dette noe å bekymre seg over i det hele tatt? Båten er en 2001-modell, og det sies jo vanligvis at båtmotorer står seg ihjel. Denne har i alle fall ikke gjort det. Kan jeg regne med et fortsatt langt "motorliv" uten heloverhaling osv?

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig ikke så mye hvis en ser på 7 sesonger (2001 mod), 170 timer pr år er vel ikke så langt over snittet. Jeg ville regnet med at en slik motor iallefall gikk 5000 timer før jeg måtte overhale, antakelig lengre. Det finnes iallefall mange historier om lettbygde diesler som går langt, min onkel hadde en 66 hk Yanmar som gikk over 5000 timer før den ble solgt, ingen overhaling og lite med annet vedlikehold utover oljeskift. Eneste var vel starter og eksosbend...

 

Hvis servicehistorikken er pålitelig så ville jeg ikke vært bekymret, hvor lenge tenker du å ha båten, vil jo tro det går en grense på +2000 timer, da begynner det jo å bli litt og en må kanskje regne med å gå ned noe i pris, spesielt hvis det finnes sammenlignbare båter med motorer som har betydelig lavere gangtid. Et råtipp, er den en Viknes 1030? Isåfall er det jo få med denne motoren, men det ryktes vel også at det er svært lite å hente på mer enn 340 hk i denne, størst forskjell blir det vel i dieselforbruket..., men det vet du jo... og kanskje er det en annen båt som trenger så stor motor.

 

Lykke til!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ok, nydelig båter Aquador. Jeg er jo (som kjent?) svært opptatt av drivstoff-forbruk og jeg vil tro du får opp mot dobbelt forbruk på en diger Yanmar på aksling kontra D6, 310 på NS31? Mulig jeg overdriver litt, men vil tro den er kostbare å bruke Aquadoren. Så er det jo selvsagt mye mindre vedlikehold og potensielle kostnader med aksling...

 

Lykke til, det er supre båter begge... Har du vært i kontakt med NS31en jeg nevnte? Antar den fortsatt var for salg?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er ikke 407HK motoren den samme som 340HK? bare at det er tatt mere ut av den.

Nei det er feil.

 

6LY har 5.1 L slagvolum

6LY2 har 5.8 L slagvolum

 

Alle de nye i 6LY3 serien på 380-440-480 Hk på veiva har samme blokka som 6LY2 på 5.8L.

Så den gamle 340 aHk motoren 6LY er nok blitt historie nå.

6LY fikk man også i 305 aHk versjon for endel år tilbake.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...