Jump to content

Lage eksosbend til Yanmar 3QM30


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Går det an å bruke det gamle eksosbendet som mal, og sveise seg et nytt? Jeg har tilgang til både svartstål og rustfritt. Hva burde det evt. lages av? Bendet er vel ikke noe mer hokus-pokus enn noen rør av forskjellig dim. som er sammensveiset? Bendet mitt ser noe sjabert ut, og jeg tenkte jeg kunne være føre var.

Link to post
Share on other sites

Jeg lagde selv eksosbend til min forrige båt. Lagde dette i syrefast ss316. Dersom du har tilgang til litt kapp av eksotiske materialer så er vell duplex eller super duplex å foretrekke. Ville ikke lagd dette i carbon stål.

 

Nå kjenner jeg ikke bendet til din maskin, men det vanlige er at du har doble rør i bendet, eksos går i det indre røret mens kjølevannet sprøytes inn melleom det indre og yttre for kjøling.

 

 

Er det dette du har:

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=3860...upkey=006003180

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Vannet skal inn stussen på toppen av bildet.

 

4157_auto.jpg

 

Men stussen går ikke rett inn i eksosrøret. Det går inn i en kappe som ligger over eksosrøret og som leder vannet over det varme eksosrøret og videre ut med eksosen. Dette for å gi maks kjøling av bendet og unngå at kjølevann slår tilbake og inn eksosmanifolden i det du stopper motoren.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jepp. Det er ikke så enkelt som jeg vil ha det til altså.

 

Det blir fort litt arbeid. Mitt bend var "one off a kind" og var spesiallagt for min motor og for ettermontering av turbo.

Jeg tegnet bendet skaffet delene, kappet disse til og fikk en nabo som er sveiser til å tig'e det på jobben. Tror nok jeg hadde vurdert et nytt dersom du kan kjøpe dette fra maritim til 1451,- kr.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det blir fort litt arbeid. Mitt bend var "one off a kind" og var spesiallagt for min motor og for ettermontering av turbo.

Jeg tegnet bendet skaffet delene, kappet disse til og fikk en nabo som er sveiser til å tig'e det på jobben. Tror nok jeg hadde vurdert et nytt dersom du kan kjøpe dette fra maritim til 1451,- kr.

 

Enig i det, for snaue 1500 kroner så er det ikke noe vits i å lage det selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...