Crescent 535 HT Startet 18.September.2007 Del på Facebook Startet 18.September.2007 Går det an å bruke det gamle eksosbendet som mal, og sveise seg et nytt? Jeg har tilgang til både svartstål og rustfritt. Hva burde det evt. lages av? Bendet er vel ikke noe mer hokus-pokus enn noen rør av forskjellig dim. som er sammensveiset? Bendet mitt ser noe sjabert ut, og jeg tenkte jeg kunne være føre var. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Jeg lagde selv eksosbend til min forrige båt. Lagde dette i syrefast ss316. Dersom du har tilgang til litt kapp av eksotiske materialer så er vell duplex eller super duplex å foretrekke. Ville ikke lagd dette i carbon stål. Nå kjenner jeg ikke bendet til din maskin, men det vanlige er at du har doble rør i bendet, eksos går i det indre røret mens kjølevannet sprøytes inn melleom det indre og yttre for kjøling. Er det dette du har: http://www.maritim.no/product.aspx?id=3860...upkey=006003180 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Når det gjelder Eksos,så er Syrefast det absolutt beste till dette formålet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Crescent 535 HT Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 Er det dette du har:http://www.maritim.no/product.aspx?id=3860...upkey=006003180 Jepp. Det er ikke så enkelt som jeg vil ha det til altså. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 hmm, skal ikkje vannet gå inn i røret da og ut igjen sammen med eksosen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Vannet skal inn stussen på toppen av bildet. Men stussen går ikke rett inn i eksosrøret. Det går inn i en kappe som ligger over eksosrøret og som leder vannet over det varme eksosrøret og videre ut med eksosen. Dette for å gi maks kjøling av bendet og unngå at kjølevann slår tilbake og inn eksosmanifolden i det du stopper motoren. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Jepp. Det er ikke så enkelt som jeg vil ha det til altså. Det blir fort litt arbeid. Mitt bend var "one off a kind" og var spesiallagt for min motor og for ettermontering av turbo. Jeg tegnet bendet skaffet delene, kappet disse til og fikk en nabo som er sveiser til å tig'e det på jobben. Tror nok jeg hadde vurdert et nytt dersom du kan kjøpe dette fra maritim til 1451,- kr. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Det blir fort litt arbeid. Mitt bend var "one off a kind" og var spesiallagt for min motor og for ettermontering av turbo.Jeg tegnet bendet skaffet delene, kappet disse til og fikk en nabo som er sveiser til å tig'e det på jobben. Tror nok jeg hadde vurdert et nytt dersom du kan kjøpe dette fra maritim til 1451,- kr. Enig i det, for snaue 1500 kroner så er det ikke noe vits i å lage det selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Crescent 535 HT Svart 19.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2007 Helt enig. Jeg trodde det var dyrere, og enklere og lage. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.