Jump to content

Samme LYS tall med og uten spinnaker!

Allan E

Recommended Posts

Hvordan kan en båt ha samme lystall med og uten spinnaker. Genoa1 er 29m2 og spinnakeren 75m2.

Fradrag for å seile uten spinnaker er 0,00

Båten det gjelder er maxi 95

En rask kikk på www.seiling.org viser at dette gjelder alle Maxi 95.

På min båt, med 29 kvm genua og større-enn-standard 75 kvm spinnaker, får jeg et fratrekk på 0.03 for å seile uten spinnaker.

En standard Ballad får fratrekk på 0.02.

Her er det no gæli som ente er rekti'...

Edited by HaHa (see edit history)

hei,

Har sett litt på det. Båtene det gjelder, som har o,o i fradrag uten spinaker, har spinakermålene, bare i standar kolonen. Men har ikke målt inn spinakeren sin selv, på sitt LYSbevis.

Og eller det mangler noen mål på båten eller seilene. Da får en ikke fullstendig LYSbevis.

Edited by De cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Dette betyr vel vanligvis at båtene ikke har innmålt spinnaker i målebrevet, og således ikke har lov til å seile med spinnaker i LYS-regatta.

Hadde de hatt spinnaker ville de vel da hatt 0.03 (antar det er 0.03 som er tillegg for Maxi 95) høyere standardlys.

Dette er f.eks tilfelle for egen båttype hvor noen båter har gyldig bevis men uten spinnaker, og 0.02 lavere LYS.

Men ser på Maxi 95 er det noe merkelig...ser ut til at standard båt har 0.00 som fratrekk.

(Det vil vel si at de er temmelig uegnet til å seile turklasse...om man ønsker et godt resultat vel og merke, og dette skal følges...)

Jeg gjetter på at feilen ligger i at Standard Maxi 95 er lagt til feil i databasen....

På grunn av slike ting som har oppstått hos Maxi. Så kommer den nye Basic, Standar og Advanced LYSbeviset. Dem som ikke holder målene i orden i LYSbeviset får nå muligens 1 hundredel mer en standar LYS. Så alle som har seilt Tirsdag, Onsdag eller Torsdags regattaene. Uten LYSbevis får nå neste år 1hundredel mere en i år, altså Basic LYSbevis.

For ca 4 år siden sleit også Bavaria med riktig standarmålene. Har du Advanced Lysbevis, slipper du standarmålene i LYSbeviset. Der er alt målt, båt og seil. Se NOR 9360, dette er en Advanced LYSbevis nesten. Og kommer til å se nesten ut slik. Alt er målt opp.

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

På grunn av slike ting som har oppstått hos Maxi. Så kommer den nye Basic, Standar og Advanced LYSbeviset. Dem som ikke holder målene i orden i LYSbeviset får nå muligens 1 hundredel mer en standar LYS. Så alle som har seilt Tirsdag, Onsdag eller Torsdags regattaene. Uten LYSbevis får nå neste år 1hundredel mere en i år, altså Basic LYSbevis.

For ca 4 år siden sleit også Bavaria med riktig standarmålene. Har du Advanced Lysbevis, slipper du standarmålene i LYSbeviset. Der er alt målt, båt og seil. Se NOR 9360, dette er en Advanced LYSbevis nesten. Og kommer til å se nesten ut slik. Alt er målt opp.

Hei,

Det står nederst på lys-beviset ditt at du har 13 cm dypere ror enn standard, men at du ikke har fått tillegg for dette. Vil du ikke få et lite tillegg for dette med lys-advanced målingen?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Nei,jeg fikk masse komentarer før jeg meldte dette inn til LYS. Nils ga meg ingen tillegg. Og når en bruker formelen på Seilfaktor, har roret ingen påvirkning av dette, ennå.

Spørsmålet mitt til lyskomite.

Hei igjen, jeg kan ikke forstå hvordan en differanse fra 29m2 til 75m2 ikke

har noe å si. Spinnakeren er 2,5 ganger arealet av genoa1.

Dette må du forklare på en bedre måte. Dere har vel noen formler dere bruker

for å regne ut lystallet.

Kan du sende meg et eksempel.

Hilsen Allan Eika

Svar fra lyskomite

LYS tallet regnes ikke ut. Vi bruker en del erfaringstall når vi første gang

skal fastesette et LYS tall på en båt, sammen med de data som den

eventeullet har fått i andre respittsystem. Etter dette er et statistikken

som bestemmer LYS tallet.

Dette er svaret jeg fikk på mitt spørsmål. Så de er ikke så flinke til å regne. Synsing er de bedre på.

Edited by Gladiator (see edit history)

Hei,

Jeg har holdt på med dem i lengre tid jeg også. Får til svar det samme. Men de har noen "hemmelige formler", så ingen skal få anledning til å spekulere i LYS. Men jeg kan tenke meg at dem bruker et dataprogram som er noe lik denne, Sailfish Yacht Analyzer, http://www.techsail.com:80/

Da er det ikke vanskelig å finne fartspontensiale på aktuelle båt. Med hvilket som helst seil?

Det bli gøy å se til neste år, hvordan det nye systeme kommer til å fungere?

Her er utklipp fra Norsk LYS Klasseklubb:

0.2 Kriterier for fastsettelse av LYS-tall

a) LYS-tallet representerer båttypens fartspotensiale i middels vindstyrke (ca 5 m/s) ved seiling i alle

retninger mot vinden (sirkelbane).

b) Siden LYS er et empirisk system, fastsettes LYS-tall primært med utgangspunkt i hva en båt kan

prestere på regattabanen, basert på statistikk fra seilaser.

c) For båter med ufullstendig statistikk fastsettes et første LYS-tall med utgangspunkt i målsammenligninger

med andre båter, erfaringer fra andre respittsystem eller fra formler basert på LYS-tall

fra den eksisterende LYS-flåten. Slike LYS-tall skal settes på den sikre siden, og eventuelt korrigeres

når man får mer erfaring med båttypen.

d) Det forutsettes at båten seiles optimalt, og at den er i god stand. Det gis ikke korreksjoner av LYS-tall

for manglende kompetanse hos mannskapet eller dårlig utstyr, trim og vedlikehold.

e) LYS-tall fastsettes på grunnlag av både åpne og hemmelige regler, data, formler og algoritmer. LYSadministrasjonen

og LYS-komiteen har det fulle ansvar for det hemmelige grunnlaget, og for å sikre at

dette materiale, herunder statistiske data, ikke kommer på avveie, har ingen andre krav om å få det

utlevert.

De cåsta: Tilbake til roret ditt som er 13 cm for langt. Hvorfor gjorde du modifikasjonen? Virker det bedre enn standardroret?

Jeg hadde masse ukontrollerte broacher på startlinjen og ellers i regattaene.Og slet med det lenge før andre båtene begynte å broache. Og når jeg slapp roret, når jeg gikk på motor. Gikk den mot styrbord i en helsikkes fart. Holdt på å gikk på land mang en gang pga det. Dette var direkte farlig??

Jeg begynte å studere roret, og fant ut at Bavaria leverer samme ror på korte kjøler som på lange kjøler. Og mente at dette måtte kunne forbedres.

Jeg tettet igjen glippen mellom toppen av roret og skroget, slik at jeg så vidt fikk lillefingeren i glippen.Glippen der var fra før over 5 cm. Der sugde den mye luft over ved stort rorutslag, slik at "roret slapp", med det kom broachen. I tillegg forandret jeg formen og forlenget jeg den. Med den forandringen, så kunne jeg slippe roret ved motorgange uten at den hivde seg over til Styrbord.Nå går den rett fram på motor. Samtidig det viktigste, så slipper roret aldri nå, når jeg seiler i mye sjø, og når hekken står i været på en bølge.Nå har jeg alltid ror, som stikker i sjøen. Tidligere så broachet jeg alltid på bølgetoppen med hekken i været, i drittværete. Spesielt da jeg skulle henge med i en regatta.Med en mere spitfiere vinge formet ror, og litt dyyypere ror. Har jeg nå, og kjenner jeg nå, bedre rortrykket. Samt jeg har mye mye mindre rorutslag, på samme vindstyrke som før.

Mange har kritisert dette, men det er dem som ikke har prøvd dette. :discuss: Jeg begynte med første prøvingen allerede i 2003, feilet. Prøvde på nytt og feilet. :confused: Men i 2004 fikk jeg det til. :yesnod:

Advarer mot å begynne med dette, pga at orginale rorlagrene holder ikke mål. Lagrene må oppgraderes til kraftigere. Men du får en mye bedre båt, å seile med i drittvær. Det er da du trenger det mest. Mener at dette er opp til hver enkelt. Brukte siste gang 3 dager på støpingen (oppgraderingen)av roret.

Sammenlign roret ditt f.eks med en IMX 38, så skjønner en hvorfor. For dem som sliter, med det samme som jeg har gjort.

Jeg er veldig fornøyd med det roret jeg har. Det virker som om du har gjort en god jobb. Mener at bavaria leverer bedre ror nå. Iallefall ikke 5 cm glipe mellom rorbladet og skroget på de nyere modellene. Har du bilde av før og etter? Tror jeg må tipse min bav38 kompis om dette. Var det omfattende å skifte rorlageret?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Etter mye feiling og prøving, ble profilen tilnærmet lik IMX 38 sin rorprofil. Skjønte i allefall at den firkantete rorprofilen som var, var lite optimal til den båten jeg har. Profilene er i dag på båtene, mye bedre en det har vert på noen av modelene. Rorlagrene må en passe på å lime fast, mens rorstammen er på. For å sentre lagrene helt nøyaktig. Ellers var det en enkel og grei sak å skifte. Noen større og kraftigere plater måtte lages, for å klemme fast og skru lagerhylsa fast i.Fikk dreiet samtidig dobbelt så lange gjenger på en ny endemutteren på rorstammen.(Kobbermessing). Med 4 stk stopp skruver, for at ikke endemutteren skulle skru seg av. (Har opplevd det også). Gikk noen dager på vinteren. Men da har en det ikke så travelt heller.Jeg har desverre ikke tatt noen bilder av ror prossesen min.

• 2 years later...
Spørsmålet mitt til lyskomite.

Hei igjen, jeg kan ikke forstå hvordan en differanse fra 29m2 til 75m2 ikke

har noe å si. ...

Svar fra lyskomite

LYS tallet regnes ikke ut. ...

Dette er svaret jeg fikk på mitt spørsmål. Så de er ikke så flinke til å regne. Synsing er de bedre på.

Etter at vi røyk gennakeren og den ikke blir ferdig til siste regatta nå på lørdag har jeg sendt over spørsmål til LYS-komiteen om fradraget uten spinnaker kan være riktig på min båt. Svaret var noe overraskende;

"Dine formler kjenner ikke jeg til, og våre er ikke offentlige..."

Mja, jeg fant da formelen i I LYS veiledningen 2009. Nå står det riktig nok at den er veiledende:

6.4 Korrigering av LYS-tall

Nedenstående tabell er veiledende ved korrigering av LYS-tall:

i) Båt som har spinnaker i grunnstandard eller LYS-målebrev, men som er påmeldt uten spinnaker

-0.03*(2-3,1*SAJ/SAS)*LYS avrundet til to desimaler.

SAJ er forseilets areal og SAS er spinnakerens areal.

3,1*SAJ/SAS settes ikke lavere enn 1 eller høyere enn 2.

Dette betyr at en båt med 3,1*SAJ/SAS = 2 ikke får noe fradrag, mens en båt med JLP/J =1 får fullt fradrag.

Fullt fradrag er 0.03 for LYS = 1, og økende for økende LYS-tall.

Regnet ut på min båt får jeg da -0,0369 som jeg ville tro skulle gi 0.04, men jeg får bare 0.02 og det er også samme fradrag på standardbåten som har 150% fokk! Svaret er at jeg allerede har fått 0.01 i fradrag for at jeg seiler med fokk. Et tvilsomt svar da dette jo er satt under forutsetning av at en har spinnaker til unnavindseilas... Merkelig svar...

Vel, tilbake til formelen, ser en i formelen ville standardbåten min få -0,022... og dermed er dette korrekt fradrag på standardbåt. Ser jeg på andre båter er det også mange som har 0.02 i fradrag som antakelig etter formelen skulle hatt mer. MEN også veldig like båter f.eks Elan 340 har 0.04, jeg seiler mot en Contrast 370 av og til og den går vi utrolig likt med, den har også 0.04 i fradrag til tross for at den er målt inn med genoa... Mja, føles feil! Dette er litt interessant da vi har en to delt regatta på vårt program der det ikke er tillatt med spinn/gennaker... Har spurt om begrunnelsen for hvorfor de ikke følger veiledningen på vår båt...

Min oppfatning av dette at det virker veldig tilfeldig hvilket fradrag som blir gitt. Hvis vi ser på Hanse båtene så har alle fra 320 til 400 0,02 i fradrag. Dette blir jo også rart da 320en har 1,15 i Lys og 400 1,30. Så når en kommer opp på 430en har den plutselig 0.04 i fradrag og får da nesten samme LYS som en Hanse 400 som bare har 0.02 i fradrag... Hmmm

Edited by bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 8 months later...