Jump to content

Startproblemer 140 hk Johnson 2004-modell


FredrikW

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en 2004-modell Galia 620 Cabin, med en 140 hk Johnson 4-takt. Båten er godt utstyrt og til OK høstpris, men jeg har litt betenkeligheter med motoren. Den er også 04-modell, har iflg. selger gått ca 160 timer, med alle servicer fulgt opp på merkeverksted. Motoren er montert på båten av leverandøren.

 

Motoren er treg å starte; man må gi endel gass for å få start. Hittil har jeg kun hatt erfaring med innenbords, men så vidt jeg vet skal man ikke trenge å gi gass for å få startet en såpass ny motor.

 

Var med selger til en forhandler for å få en fagmanns utalelelse ang. startproblemene. Han sa med en gang tett bensinfilter eller full vannutskiller. Vi sjekket dette, men det finnes ikke noe annet filter i båten enn det lille som sitter inne i motoren. Det var så vidt vi kunne se bare fyllt 2/3 opp med bensin, med 1/3 luft på toppen. Det neste vi skulle sjekke var pluggene, men vi hadde ikke nøkkel som passet, så det får vente.

 

Jeg har nå sagt at jeg vil ha et verksted til å finne og utbedre årsak til startproblemet, før jeg kjøper båten. Selger sier at han tar alt økonomisk ansvar for fremtidige utgifter i forbindelse med dette problemet. Han mener det må være noe bagatellmessig, siden motor er såpass ny. Noe det sikkert også er, men jeg orker ikke en sesongstart i verkstedskø til våren, så jeg vil være sikker.

 

Så til spørsmål:

 

- Bør det ikke være filter med vannutskiller montert i båten?

- Hvis f.eks. pluggene viser seg å være årsaken til startproblemet, er ikke det et symptom på at motoren ikke er skikkelig fulgt opp med servicer etc.?

- Hvis motor er dårlig vedlikeholdt de 3 siste år, hva kan da ha skjedd av skade, og hva må man gjøre for å utbedre?

- Det er hverken manual til båt eller motor, eller kvitteringer for servicer med. Verkstedet kan visstnok dokumentere servicer. Dette gjør meg uansett litt skeptisk. Tenker som så at en båteier som er påpasselig og grundig også ville tatt vare på manualer og servicekvitteringer.

 

Alt i alt, hvis startproblemet viser seg å være en bagatell, syntes forumets utenbordstilhengere at dette høres ut som et risikabelt kjøp?

Link to post
Share on other sites

Denne motoren er egentlig en omlakkert Suzuki, 140 hesteren er en oppborret versjon av motoren jeg har DF115. Ja det skal monteres vannutskiller for denne motoren, står i Suzuki instruksjonsboken.

 

Motoren skal være svært lettstartet. Usikker på om Johnson leverer samme instrumenter som Suzuki, men på min kan jeg se timeantallet på turtelleren rett etter at tenningen er slått på. 1600rpm vil da tilsvare 160 timer. Hvis denne funksjonen ikke finnes på Johnson vil et merkeverksted kunne lese ut antall driftstimer fra motorstyringen.

 

Få montert vannutskiller, skift plugger og få kjørt igjennom ei flaske med med innsprøytningsrens gjennom drifstoffsystemet. Hvis motoren da starter lett og antall driftstimer er bekreftet ville ikke jeg ha hatt noen betekligheter med å kjøpe båten.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til det abbor klokelig har sagt så ville jeg sørget for å få full dokumentasjon for at alle servicer er utført i henhold til "boka"! Husk at motoren fortsatt er dekket av Forbrukerkjøpsloven med hensyn til reklamasjon i ytterligere to år - kan være svært verdifullt! :yesnod:

 

Blant oss som har nyere Suzuki 4-taktere her på forumet så finner du mye skryt, men tror faktisk at det også er grunnlag for det!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Denne motoren er egentlig en omlakkert Suzuki, 140 hesteren er en oppborret versjon av motoren jeg har DF115. Ja det skal monteres vannutskiller for denne motoren, står i Suzuki instruksjonsboken.

 

Motoren er ikke en oppborret 115 HK. 115 og 90 Hk er 2 liters Baleno motorer. 140 er en ren marinemotor. Faktisk lettere

en både 115 og 90 hk.

 

Men det skal være en bra motor.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Alt i alt, hvis startproblemet viser seg å være en bagatell, syntes forumets utenbordstilhengere at dette høres ut som et risikabelt kjøp?

 

Nei.

 

Videre vil jeg anta at startproblemene inntreffer kun ved kald motor. Det er nærliggende å anta at dette kan relateres til motorens kaldstartsanordning. En telefon til Erling Sande vil kunne belyse mulige feilkilder i forbindelse med dette.

 

Så fremt selger har sagt seg villig til å betale utbedringen, er det vel naturlig at dette foretas før oppgjør skjer for båten. Skriv en god kontrakt med særlig vekt på dette forholdet med ansvar for utbedring, bli enige om reparasjonstidspunkt - og prøvekjør slik at du er sikker på at feilen er utbedret før du betaler... - Han bør bekoste en vannutskiller også, siden dette er spesifisert i monteringsveiledningen :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Har sjøl en DF140, identisk motor med Johnson sin 140. Bruker motoren heile året, har aldri overhodet vært behov for å gi gasspådrag ved start av kald motor. Knapt nuk å prime med nøkkel. Har du båten/motoren hos en seriøs forhandler, har han diagnoseapparat som han kan koble til motoren og lese av eksakt timetall, og hvor lenge motoren har gått innenfor hvert turtallsområde. Dette gir en god pekepinn på hvordan motoren er kjørt. Samtidlig kan han lese av feilkoder/feilmeldinger samt feilsøke. Tviler litt på plugger, men er forsøket verdt.

Redigert av ultra1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uhyre sjelden at plugger slites ut på 4-taktere. Og tenningsanlegget på disse er skuddsikkert, virker det som.

 

Om motoren i tillegg går rent og fint når den omsider starter, kan vi utelukke kompresjonssvikt. Kanskje ta komptest for å være sikker.

 

Da gjenstår kun bensinforsyningen. Skal det ikke være et grovfilter i tank? I så fall, rens dette. Nytt bensinfilter med vannutskiller, og kondensfjerner på tanken.

 

Da blir nok dette helt greit. Lykke til.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Uhyre sjelden at plugger slites ut på 4-taktere.

 

Men det skjer! I våres hadde jeg litt problemer med min 15hk Suzuki 4-takter, gikk dårlig fusket osv. Mine tanker om påhengere går da alltid på bensintilførsel og tennplugger (mest vant til to-taktere) og tenkte at pluggene skader det vel ikke å skifte. Jeg så gjorde og siden har den malt som en pusekatt uten antydning til fusk!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Motoren er ikke en oppborret 115 HK. 115 og 90 Hk er 2 liters Baleno motorer. 140 er en ren marinemotor. Faktisk lettere

en både 115 og 90 hk.

 

Men det skal være en bra motor.

Du tar feil! 140 hesteren er basert på samme blokka som 90 og 115, og er borret opp fra rett under 2 liter til rett over 2 liter. I tillegg er det endret elektronikk, utveksling, luftinntak, oljekjøler og sikkert noe til. Den er 3 kilo lettere. Skyldes kanskje så enkel en grunn som mindre vekt i blokka i og med oppborring som jo er å fjerne metall...

 

P.S Siste setning er helt rett :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da blir jeg nødt til å gjøre den avtalen med selger at motoren må sjekkes ved merkeverksted før salg blir aktuelt, høres det ut til. Takker for alle svar :smiley:

 

Jeg syns du skal bruke ordet "utbedres" framfor "sjekkes" i videre kontakt med selger. Enn videre valg av verksted; Er det ikke et kompetent Johnsonverksted i nærheten, kan et Suzukiverksted sikkert benyttes. :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Motoren er ikke en oppborret 115 HK. 115 og 90 Hk er 2 liters Baleno motorer. 140 er en ren marinemotor. Faktisk lettere

en både 115 og 90 hk.

 

Du tar feil! 140 hesteren er basert på samme blokka som 90 og 115, og er borret opp fra rett under 2 liter til rett over 2 liter. I tillegg er det endret elektronikk, utveksling, luftinntak, oljekjøler og sikkert noe til. Den er 3 kilo lettere. Skyldes kanskje så enkel en grunn som mindre vekt i blokka i og med oppborring som jo er å fjerne metall...

 

Mener at Andy har helt rett her og at baatsman tar feil. I motsatt fall har jeg fått feil opplysninger fra Nils Helge Engerdal som regnes som outboard-guru hos Suzuki-importør Erling Sande.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...