Blue_Dragon Startet 18.September.2007 Del på Facebook Startet 18.September.2007 Hei Vurdere og installerer en 220V Microovn i ny båt. Har noen erfaring med å kjøre Micro på inverter? Vi snakker nok en relativt kraftig inverter her på f.eks 1000W, med ren sinus. Er denne ideen noe i, eller vil en bruke opp batteriene på null komma nix? Hvis en har en kraftig inverter så bør det vel la seg gjøre og installere et bryterstyrt rele for å skifte mellom landstrøm og inverter på 220V utakene? En elektriker som har båt hadde denne løsningen for agregatet, samt han hadde releer på mange av 220V utakene slik at han kunne skru de av og på med brytere (F.eks av med varmtvann). Tips om rele type mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Jeg tror ikke en 1000w inverter holder, se på baksiden hva det står av effektforbruk på ovnen. Ikke hva den leverer av varmeeffekt... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Micro trekker mye strøm i det den slåes på... Tror jeg ville lagt dette inverter/micro på hyllen. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 I en test av invertere i MBM, så ble Mikrovn brukt som en av testkildene. Det ble stor forskjell i effekten ovnen gav. Så jeg tror egentlig det er mulig. Men det er nok kanskje det beste og bruke en slik ovn kun ved landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 (redigert) Finnes 12v mikroer og da, men de er dyre. Her har du en... En til... Microwave Ovens How is a 12V/24V microwave connected to a power source? Will a 12V/24V microwave oven damage my battery? What are the advantages of a 12V/24V microwave oven over a 230V unit used with an inverter? How is a 12V/24V microwave connected to a power source? Because they draw so much power - up to 90 Amps on 12V - D.C. microwave ovens must be connected directly to a battery, usually a deep-cycle (leisure) battery. Suitable cable - as supplied by us - must be used and the length of cable shouldn't exceed 12 ft. / 4 metres. Will a 12V/24V microwave oven damage my battery? Running a 12V or 24V microwave oven directly from a battery will do no more harm to the battery than running a 230V unit via an inverter. However, like any appliance which consumes a great deal of power, a microwave oven can have an adverse effect on a battery which is not capable of dealing with the sudden, heavy discharge. By using a suitable battery such as one of the Elecsol models, any potential problems will be avoided. What are the advantages of a 12V/24V microwave oven over a 230V unit used with an inverter? Because a microwave oven can be bought in a High Street store for as little as £60 or so, some people are attracted by the idea of using one with an inverter. In principle, this shouldn't be a problem but remember that even an inverter rated at 1000 watts may not be powerful enough to start and run a microwave oven. A good 1500 watt inverter plus a cheap 230V microwave oven will come to not much less than the price of a D.C. oven. Furthermore, D.C. ovens are designed specifically for D.C. operation. A 230V oven used with a modified sine wave inverter may not run as it would on mains voltage, causing it to be noisier and much less efficient. Combined with the inverter's own power consumption, it will probably use more electricity too. However, if you need an inverter for other purposes too, you may consider it worth putting up with the disadvantages. Redigert 18.September.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 (redigert) Hmm... hadde jo vært kjekt med en ovn som kunne "alt" når man skulle på tur... - MartinL (red. skriveleif) Redigert 18.September.2007 av Langemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Har en bekjent med micro og inverter, riktignok en 2kW inverter fra Mastervolt og dette går som bare det... Strøvsugeren likeså... Det er nok viktig her som ellers at inverteren er stor nok.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Blue_Dragon Svart 19.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2007 (redigert) Sjekket testen i MBM i går kveld. De som ble testet var 1.5KW og 2.0KW. Alle med ren sinus kjørte Mikroen uten problemer. De med modifesert sinus brukte 30% lengre tid. Mastervolt er en bra inverter, men også den dyreste. Artikkel i fra BM Redigert 19.September.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 See diskusjon om strømforbruk .... Her... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
abbor Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 (redigert) Jeg har en Studer 1kW inverter på hytta, er overasket over hvor store startstrømmer den klarer. En gang jeg trodde jeg kjørte på aggregat dro inverteren i gang ei 1200W Elu kapp og gjær sag som var koblet via en 1000W støvsuger med automatisk start som ble brukt som støvavsug. Den greide altså å starte 2,2kW med motor samtidig. Jeg sagde meg også ferdig uten å merke at jeg var koblet til inverter. Inverteren er specet til å kunne gi 2,2kW i 5s og 1300W i 5 minutter. Vil nok anta at denne også vil klare en mikrobølgeovn. Inverteren er en ren sinus sak som koster mer enn 10 lapper. Den har også en funksjon som gjør at den går ned i standby mode når det ikke trekkes strøm, den bare pulser ut en liten strømpuls hvert sekund for å se om det har blitt koblet inn noe utstyr slik at den skal starte igjen. Strømforbruket i standby mode er bare 0,3W, nivået den skal starte på igjen er justerbart i fra 0 til 20W. Har en 600Ah AGM bank koblet til invertern, dette skal snart dobles. Redigert 19.September.2007 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Hvis en har en kraftig inverter så bør det vel la seg gjøre og installere et bryterstyrt rele for å skifte mellom landstrøm og inverter på 220V utakene? En elektriker som har båt hadde denne løsningen for agregatet, samt han hadde releer på mange av 220V utakene slik at han kunne skru de av og på med brytere (F.eks av med varmtvann). Tips om rele type mottas med takk. Det kan gjøres slik at dette er automatisk. I en kundebåt gjorde jeg det slik at landstrømmen var styrestrøm for et kontaktoropplegg som la ut aggregatet/inverter når landstrøm var tilkoblet. Når denne styrestrømmen forsvinner vil kontaktorene legge over slik at det blir "lokal" drift. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Jeg har en kombi fra mastervolt, 2kw sinus med 4kw peakpower/100amp lader. Den er koplet opp mot 6stk 226amp Leoch AGM batterier og ladning fra motor via 100amp Balmar dinamo (eneste dinamoen som klarer toppladning av stor bank). Den klarer 60 amp på tomgang. Jeg har og en microbølger 750w. Den bruker 1200w. Microbølger bør kjørest med sinuskurve likt og flest annet utstyr på markaten i dag. Kjøre inverter på stor batteribank bør man og tænke om ladning. Billigest over tid er en kombi fra seriøs leverandør. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
abbor Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Mange litt avanserte ladere, i hvertfall de med innebygd lader har innebygd automatisk omkoblingsrle. Omkoblingstid er typisk 20ms. Studer XPC 1400-12 er et eksempel på en bra slik invereter, men funksjonen finnes på mange andre merker. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2007 (redigert) Det kan gjøres slik at dette er automatisk. I en kundebåt gjorde jeg det slik at landstrømmen var styrestrøm for et kontaktoropplegg som la utaggregatet/inverter når landstrøm var tilkoblet. Når denne styrestrømmen forsvinner vil kontaktorene legge over slik at det blir "lokal" drift. Interessant. Vurderer veldig å lage et skikkelig landstrømsanlegg. Men egentlig så passer releer ikke så godt sammen med Ladac anlegg, som jeg egentlig har tenkt på. Powermaster ble best i test i MBM forresten da disse er relativt riemlige og like gode. Redigert 19.September.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Mass kombiene fra Mastervolt har mange fine fungsjoner, og man kan i de fleste tilfellene få mye plass til overs når automasjonen er plassert i en kapsling som denne. Vi har her vekslekontaktor og timer som veksler automatisk mellom landstrøm og aggregat. Hovedvern for både landstrøm og aggregat. I tillegg har man kombivern for shore brake fungsjonen i kombien. Denne er i grunnen litt unødvendig for inverteren har eget jordvern, men loven krever det. så har man topolte sikringer i enpolt utførelse og sparer litt plass på dette. Vernene forteller også om en jordfeil var årsaken hvis det har løst ut. Noen båter har såpass mye utstyr med lav spenning at forbruket i Ah fra batteriene blir mindre med inverter og 230 volt utstyr. Legger man opp et slikt anlegg, så kan man på styringspanelet til kombien programmere inn størrelsen på landstrømssikringen. Hvis varmvannberederen står på akkurat når mikroen settes på, så går mikroen over på inverterdrift i stedet for å lage noen overbelastninger og løser ut sikringen på land. Når jobben med popkornet i mikroen er gjort, begynner kombien å lade opp den forbrukte strømmen på batteriet igjen. Selvfølgelig er laderene integrert i det som kalles Power share. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2007 Det ser ut som det blir komplett landstrømsanlegg i fra MasterVolt, jeg må jo anta at det blir bra greier. Vurderer sterkt en kombi sak med automatisk veksel, selv om disse koster skjorta. Laderne har forresten innebygget galvanisk isolator. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.September.2007 Del på Facebook Svart 22.September.2007 (redigert) Du må bare studere systemene og mulighetene som ligger i komponentene. Bare for at du ikke skal misforstå. Skapet på bildet er ikke Mastervolt, det er jeg som har bygd dette til båten. Rettelse: Laderne til Mastervolt har ikke galvanisk isolator men har galvanisk skille for ladekretsen. Redigert 22.September.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2007 Joda, jeg skjønte det. Ser flott ut det. Desverre så er jeg ikke elektriker :) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2007 Del på Facebook Svart 22.September.2007 (redigert) Rettelse: Laderne til Mastervolt har ikke galvanisk isolator men har galvanisk skille for ladekretsen. Hva vil dette bety i praksis da for en ikke elektriker... har en Mastervolt 50A lader i skuta Redigert 22.September.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Blue_Dragon Svart 22.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2007 (redigert) Her er mastervolt sin info om Forhindring av elektrolyse ombord. (Side 17) Redigert 22.September.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2007 Etter det jeg kan se så har MasterVolt sine ladere og kombiladere galvansik isolasjon innebygget. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Jeg kommer til å gå få en løsning med microovn. Kommer til å kjøre en 2KW inverter og en bank på 345Ah blybatterier i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.