borre16610 Startet 18.September.2007 Del på Facebook Startet 18.September.2007 Hei, Kjøpt ny båt, italiensk men levert ny til USA. Landstrøm er koblet om til 220V, lader er beregnet for 110 -380v så den er grei. Selger mente at varmtvannsbereder og kokeplate ( enkel spiral ) kunne kjøres på 220v, ettersom de bare er motstander. Det er vel forsovet rett, men blir effekten halvert? Må kolbe og kokeplate byttes ut? To stikkkontakter er fortsatt av 110v typen, bytte kun støpsel? Lednings tverrsnittet går jeg ut i fra er større på 110v enn 220V... Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Jeg antar båten ble bygget for 110v fra starten og at du nå har koblet på 220v her hjemme. Varmekolben må byttes. Kokeplatene må også byttes, de dobler effekten ved 220v så her må du bytte, er de styr elektronisk så må elektronikken også modifiseres. Du bytter støpsler også, ledningene er dobbelt så tykke så de er grei. Ellers bør du sjekke sikringene dine om de er en-pol eller to-pol. Kansje bytte hovedsikringen med en kombinert sikring/jordfeilbryter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
borre16610 Svart 19.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2007 Hei, Takk for svar. Hovedtavle ser ut til å være lik for 220V med innebygget jordfeilbryter og automatsikringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Kokeplatene må også byttes, de dobler effekten ved 220v ... Effekten blir ikke bare doblet, men den blir 4 ganger så mye som den skulle vært (dobbel spenning gir dobbel strøm, og effekt=spenning x strøm). Det tar nok ikke lang tid før kokeplaten konverterer til glødelampe... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dsk Svart 22.September.2007 Del på Facebook Svart 22.September.2007 Her er det flere muligheter, USA bruker ofte 240/120V i båt, dvs storforbrukere som kokeplater vannvarmer og kjølemaskin kan godt være 240V. Sjekk merkeskilt. USA pluggene er ikke like berøringssikre som de norske, d.v.s du kan trekke pluggen litt ut og ta på lederen. (Men hvorfor gjøre det?) Mange amerikanske båter er levert med skilletrafo etter ABYC krav, og da er omforming mellom 240 og 120V ofte med. Setter du inn en lysdimmer i serie med 120V utstyret og skrur opp til du måler 120V så funker det meste OK. Hva er lov? Veldig usikker her, men en ombygging medfører nok tilpassing til norske regler, og da kan mye måtte byttes. dsk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.