Jump to content

Priser på utstyr


Bützfleth

Recommended Posts

Har kikket litt i flere kataloger over båt utstyr og det er rart hvordan butikker som Siddis Marine (Siddis Plast) faktisk kan overleve. SP sine priser ligger ca 30% over Seatronic for de eksakt samme produktene. De er også 30-40% dyrere enn Seasea på redningsvester! Det er helt utrolig!!

Har noen "favoritt" butikker som er rimelige å handle fra? Tenker på feks å kjøpe el. utstyr fra en butikk fordi er rimeligere på det, mens en annen butkk er rimeligere på andre ting igjen osv.

Link to post
Share on other sites

De vil nok overleve , hvis det ikke ligger noen annen båtbutikk i nærheten, som er billigere, har kjøpt pynteskiver fra Siddis marine, de fant jeg ikke noen andre steder, mener å huske at hvis man øker prisene med 10% trenger man å selge halvparten får å tjene like mye (helt sikkert MANGE faktorer som har innvirkning på dette)

Og det er vel også slik at noen ganger (hvis ikke alltid) så må man ha båtutstyret med EN GANG :-) og da går man dit man kan få varen

Jeg har noen faste butikker i Oslo området som jeg sjekker, men jeg reiser ikke til Moss for å "spare" noen kroner, timeprisen på min fritid er ganske høy :yesnod: Men jeg reiser dit hvis jeg ikke finner det jeg skal ha noen andre steder, og det hender

Sjekker Maritim og Seasea i Oslo, finner jeg ikke det jeg skal ha der, søker jeg rundt på nettet har handlet mye hos Seatronic også

Link to post
Share on other sites

mener å huske at hvis man øker prisene med 10% trenger man å selge halvparten får å tjene like mye

 

....og øker man med 20% trenger man ikke selge noe i det hele tatt? :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Variasjonene i pris kommer nok av at noen klarer å vise produktene til flere kunder og får en relativt høy frekvens på varene med en liten salgsorganisasjon. I alle bransjer ser man en tendens av kjedesamarbeid for å få bedre innkjøpspriser etc. som presser prisene ytterligere ned.

Så lenge fagbutikkene klarer å levere service, kompetanse og deler på stedet, vil de nok overleve med en litt høyere pris, for de fleste kundene tror jeg liker å kjenne litt på delene før de kjøper.

 

Det sørgelige er vel at mye av kompetansen lett forsvinner hvis man ikke klarer å holde liv i kjøpmennene, og at vi ender opp med kjedeeiere som flyr helikopter til hytta fordi ekspeditørene går på minstelønn.

 

Jeg reiser en del på utstillinger rundt omkring, og har fått tilbud om å kjøpe billig rustfritt stål merket 316 A4. Så hvis skruene på båten begynner å ruste mye, så kan det jo tenkes at en innkjøper i et firma følte presset fra investoren og måtte gjøre noe med tallene i regnskapet på bekostning av kvaliteten.

 

Med tanke på hvordan Norge er utviklet med sosiale goder osv. er jeg redd for at dette slår tilbake på forbrukerne med jobb i Norge uansett. Det vi sparte på billige innkjøp i inn og utland over en periode, må vi vel betales tilbake over skatteseddelen når tidene blir dårligere og mange mister jobben.

Link to post
Share on other sites

Når du snakker om priser....

 

Jeg finner det merkelig at båtutstyr er ekstra dyrt i nettopp båtutstyrsbutikker. Skulle jo tro at disse butikkene hadde de beste avtalene osv.. Samme med el-materiell - det er ekstra dyrt der det er naturlig å handle det. Vet også om en båtutstyr-butikk som oppgir alle priser uten mva. så alt virker relativt billig - helt til du står ved kassa.

 

Mat er som oftest billigst i matbutikken......

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Ok, ta Siddis Marine (når byttet de navn fra Siddis Plast?) og Seasea. Katalogen jeg fikk hos Siddis Marine står det vitterlig Båtutstyreren på. Altså Båtutstyreren.no. Skulle tro de klarte å få til bedre priser enn Seasea som (jeg tror/føler) er et mindre selskap. Men forskjellen på prisene er jo helt enorm. Ta f.eks redningsvester. Siddis skal ha 1098,- for Baltic Winner og Seasea 739,- for den samme vesten.

Tror noen tar helikopter til hytta her ja...de bør ha råd til det i hvertfall!

Nei, det ser ut til at hvis jeg skal ha noe som ikke haster forblir jeg kunde hos Seasea, Maritim og Seatronic. Det er jo langt rimeligere.

Ang utlandet så har jeg ikke sjekket noen priser der så hvordan det ligger ann i forholdet vet jeg ikke. Men vil anta at da skal enn i hvertfall ha godt tid. Kan tenkte meg at levereing kan være så som så. Slik det er i min bransje.

Link to post
Share on other sites

Nå sier de på Seasea på Rud at grunnen til at de kan ta lavere priser på en del varer, langt fra alle(!), skyldes at de kutter et ledd da de eies av grossisten. Det kan jo bety at til tross for gunstige priser så er det innehaver av Seaseabutikken som kan fly helikopter til hytta på Sørlandet? Tror forøvrig at han har hytte på Langåra i Oslofjorden (indre) og kjører båten sin dit!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men vil anta at da skal enn i hvertfall ha godt tid. Kan tenkte meg at levereing kan være så som så. Slik det er i min bransje.

 

Bestilte noe småtteri fra Maritim i våres. Ringte ned, og de manglet selvfølgelig et par artikler.

 

Bestilte derfor de to artiklene parallellt, fra wmjmarine.com. Gjett hvilken av de to pakkene som kom først? Ikke forhåndsdøm internetthandel nord og ned. wmj er en seriøs aktør med gode leveringslinjer.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen butikk, men jeg kjenner litt til en del nettopriser og hvordan utviklingen har vært over en del år. Frittstående butikker og fagfolk med butikk har faktisk ikke så store fortjenester lenger.

Et lite eksempel.

Hvis du driver butikk og har 35 % leverandørrabatt på en vare som koster 5000 kr, hvor mange kroner tjener du? (Svar 1750 kr.)

Hvis markedet krever billigere varer, og den nye prisen for den tilsvarende varen halveres, hvor mange kroner tjener du da med den samme avansen? (Svar 875 kr.)

 

Når varene blir billigere og lønn og andre utgifter stiger så er det ikke så enkelt lenger, for vi vanlige folk lever av kroner og ikke prosenter. Ref: skriften på pengesedlene.

Det er to ting som hjelper i de fleste sammenhenger, og det er kutte i utgifter og øke omsetningshastigheten. (Man må selge to ladere i stedet for en, og kanskje avskjedige en ansatt).

 

Nå så jeg en dokumentar her om dagen. Det er utviklet et dataprogram som gjør det mulig å få ført legejournalene for Norske leger i India. Man kan med andre ord også kjøpe tjenester i andre land på en enkel måte. Det samme vil man helt garantert se mer av i andre bransjer. Et flott system i vertfall for de som ikke blir negativt berørt.

 

Vi kan kalle det gutteklubben grei, gutta boys, næringstopper, handelsstanden eller hva vi måtte ønske. Poenget er at noen av disse gutta klarer å styre tilbudet og vårt forbruk mer enn vi tror, og det uten å ha vært produktive mer en tre dager i sitt liv. Det var i løpet av disse tre dagene hvor de plukket poteter de fant ut av våre svakheter og lærte seg å utnytte dem med matematikk.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det ikke noen her på båtplassen som starter båtutstyrssjappe hvis dere mener at det er så vanvittig grove fortjenester på det?

 

Jeg har gjort det, og kan ikke si at jeg kjenner meg igjen. Marginene på båtutstyr ligger veldig sjeldent over 30-35% (veil. priser) på småplukk opptil ca. 5000 kr. Etter det går marginene ned, og det skal endel til for å holde en sjappe gående rundt, med lønn til ansatte, leie av lokaler osv. over hele året (90% tenker kun på båten sin i sommerhalvåret).

 

Jeg driver med salg og montering av mer kostbart utstyr som baugpropeller, vinsjer, varmere, generatorer osv.

Jeg har heldigvis ikke hatt noen store problemer med konkurransen, selv om tilsvarende sjapper har gått hardt ut på markedsføring og gått på dunken etterpå. Vi fokuserer kun på kvalitet og kompetanse på arbeidet vi gjør, bruker kun komponenter av god kvalitet fra seriøse leverandører, og går aldri inn i en prisdiskusjon med kunden, som i mange tilfeller har fått lattelige priser andre steder. Flesteparten kommer tilbake til oss selv om vi kanskje ikke var de som ga det beste tilbudet. Vi skal ha marginer til at kunden vet at vi er der til neste år også, stiller opp hvis det skulle oppstå reklamasjoner, samt holde et godt forhold til våre leverandører og ikke minst skal kundene komme tilbake neste gang det er noe (mange av kundene ringer jevnlig for å få gjort mer). Nå skal det også være sagt at vi ikke lever spesielt lukrativt, ikke kjører rundt i fete firmabiler eller tar helikopter til hytta (trenger ikke hytte når man har båt), men man kan fortsatt ikke jobbe gratis hvis man skal følge opp de forpliktelsene det faktisk innebærer å selge og montere et produkt på en seriøs måte.

 

Norge er et lite land, og har i tillegg en av verdens strengeste kjøpslover. Skal man forholde seg til kundene på en ordentlig og seriøst måte kan man ikke jobbe gratis og gi bort utstyr. F.eks. er prisene på kartplottere o.li. ofte betydelig lavere på nett i usa enn våre innkjøpspriser, men ikke regn med at dere får noe hjelp her hvis dere kommer med et produkt dere har kjøpt i utlandet.

Link to post
Share on other sites

Sant nok, Ole Petter. Skulle gjerne ha sett hva omsettningen er til de to nevnte.

Men nå er jeg nok ikke værre eller bedre enn deg og vil ha en vare til den laveste prisen som mulig. For min del betaler jeg heller mindre for en vare og mer for service. Gjerne da til fagfolk som kan bidra til mer enn bare salg.

Og nå mister Seasea en mann med litt peiling...

 

Når det gjelder netthandel så har det vært flittig brukt de siste 10-15 årene. Siden det ligger i min bransje. :wink:

Jeg vet også at det kan variere veldig hvor fort en får varene sine. :diving: Men for all del hvis noen har linker til nettbutikker i utlandet så post dem her! :smash:

Link to post
Share on other sites

Vi fokuserer kun på kvalitet og kompetanse på arbeidet vi gjør, bruker kun komponenter av god kvalitet fra seriøse leverandører,.....

Flesteparten kommer tilbake til oss selv om vi kanskje ikke var de som ga det beste tilbudet. Vi skal ha marginer til at kunden vet at vi er der til neste år også, stiller opp hvis det skulle oppstå reklamasjoner, samt holde et godt forhold til våre leverandører og ikke minst skal kundene komme tilbake neste gang det er noe (mange av kundene ringer jevnlig for å få gjort mer).

 

Det ser jo ut til at dere har skjønt det! Dette er jo det avgjørende for å få salget av komponente hvor en trenger ekspertise for å få montert. Og dette støtter jeg.

Men når det kommer til duppedingser ser jeg mer enn gjerne bare på pris og levering. Selfølgelig er jeg ikke interessert i å kjøpe et eller annet "jalla" merke. Det skal tross alt vare. Når det er sagt så er ikke Baltic, som nevnt tidligere, et jalla merke og det er lett å sjekke priser rundt pga flere har det samme vare sortimentet.

 

Norge er et lite land, og har i tillegg en av verdens strengeste kjøpslover. Skal man forholde seg til kundene på en ordentlig og seriøst måte kan man ikke jobbe gratis og gi bort utstyr. F.eks. er prisene på kartplottere o.li. ofte betydelig lavere på nett i usa enn våre innkjøpspriser, men ikke regn med at dere får noe hjelp her hvis dere kommer med et produkt dere har kjøpt i utlandet.

 

Og her er det jeg stusser litt... I min bransje, IT, er faktisk Norge så rimelig som det er mulig. Har selv vært og handlet i Asia og det er ikke rare greiene enn sitter igjen med etter salg her i Norge. Volum er det eneste som gjør at det går frem over.

Så slike jeg ser det så betyr det at noen stikker store summer i egen lomme på vei fra USA/Asia til sluttbruker/kunden/mannen i gata på maritimt utstyr.

 

Et av mine ordtak er: du kan flå en sau en gang, men klippe den mange ganger. Kanskje noe for Siddis?

Link to post
Share on other sites

Mat er som oftest billigst i matbutikken......

 

Ja, og billigst i kjedebutikker uten et vidt sortiment og god bransjekunnskap.

 

Vi er nok forskjellig satt sammen, for personlig setter jeg mye større pris på å handle med folk som vet hva de selger, enn å kjøpe til lavest mulig pris. Jeg bruker også i størst mulig grad lokale butikker, fremfor nettbutikker og landsomfattende kjedevarehus. Dette forde jeg gjerne vil ha "kjøpmannen på hjørnet" også i morgen. (så sant det er en duganes kar..)

 

Jeg jobber selv i et firma hvor pris ikke er noe prioritert tema hverken for oss eller kundene. Det er totalpakken av hva vi kan gi kunden som teller. Og det er god butikk for begge parter.

 

At samme varen kan ha tildels stor prisforskjell hos ulike forhandlere fortår jeg godt. Det betyr ikke at den med høyest pris vil tape. Denne forhandleren kan sannsynligvis yte noe mer enn den med lavest pris, og dermed selge til sånne som meg. Ting har også en tendens til å gå i stykker, og da er også et godt serviceapparat verdt å betale litt for. Mener nå jeg.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det hang en pose fra Siddis på båten min her om dagen. I den var det et skriv hvor de informerer at de skal ha salg på diverse varer fra 30-70%. Og dette fordi de skal bli maritim butikk! Jaja like godt å sette prisene ned til "normalen" med engang spør du meg. :lol::lol::lol:

 

Salget starter forøvrig på mandag 15.10.07 Men du trenger ikke å løpe og kjøpe. Alt blir (forhåpentligvis) rimeligere når de bli Maritim uansett.

Link to post
Share on other sites

Ja maritim har hyggelige priser :) og jeg gleder meg til de kommer til Stavanger. Jeg synes selv det er ok å betale litt ekstra for å kjøpe lokalt. Det er viktig at det er en utstyrsbutikk i nærheten. Jeg er litt imot å kikke på varer i lokal butikk for senere å handle på nett.

 

Kaftein ØL - hvor holder du/dere til? Regner med at det ikke er i Stavanger??

Link to post
Share on other sites

Vi holder til i oslo og omegn, men har ingen butikk, kun kapitalutstyr som baugpropeller, vinsjer, generatorer, varmere osv., og stort sett ferdig montert til kunde.

 

Maritim har mye billig og bra, men også endel som ikke holder mål. Uansett en bra butikk alt i alt hvis man vet hva man kjøper og ikke bare lar seg lokke av billig kinavare som går istykker på vei til båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...